Rondo powstanie na "grzybku" we Wrzoskach [ZDJĘCIA]

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Opolski Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetarg na przebudowę dwóch niebezpiecznych skrzyżowań na ronda. Powstaną one w Karczowie na skrzyżowaniu dróg krajowych 46 i 94 oraz w Praszce na skrzyżowaniu DK 45 z dwiema drogami powiatowymi.

- Obie przebudowy realizowane są w ramach ogólnopolskiego Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych - mówi Michał Wandrasz z opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Skrzyżowanie „na grzybku” w Karczowie, to najniebezpieczniejsze w ostatnich latach skrzyżowanie na sieci dróg krajowych Opolszczyzny. Wymuszanie pierwszeństwa podczas włączania się do ruchu od strony Brzegu (z DK 94), nadmierna prędkość i łamanie zakazu wyprzedzania doprowadziło już w tym miejscu do dziesiątek kolizji i wypadków.

- W miejscu istniejącego skrzyżowania powstanie rondo turbinowe o średnicy zewnętrznej od 45 do 65 metrów. Dla zwiększenia przepustowości powstanie bypass pozwalający wjechać na DK 94 w stronę Brzegu omijając rondo - mówi Michał Wandrasz.

W ramach przebudowy skrzyżowania w Karczowie powstaną także m.in. ścieżki pieszo-rowerowe, oświetlenie, urządzenia poprawiające bezpieczeństwo oraz znak zmiennej treści na wlocie do ronda od strony Opola. Świetlna tablica pozwoli informować kierowców o ewentualnych utrudnieniach na autostradzie A4.

Widząc taki komunikat, kierowca będzie mógł zjechać na rondzie w kierunku Brzegu na DK 94, unikając w ten sposób wjeżdżania na węźle „Opole Zachód” na zakorkowaną autostradę. Skrzyżowanie będzie również monitorowane.
Nowe rondo, które powstanie „na grzybku” docelowo ma być częścią wielopoziomowego węzła drogowego, który powstanie, gdy droga nr 46 będzie w przyszłości rozbudowywana o drugą jezdnię.

Drugi z ogłoszonych przetargów dotyczy wybudowania ronda w Praszce na wylocie z miasta w kierunku Wielunia (skrzyżowanie drogi krajowej nr 45 i dwóch dróg powiatowych - ul. Kopernika i Szosa Gańska).

Oba ronda powinny być gotowe w listopadzie tego roku.

Wideo

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

r
rzecznik

Zapraszam na stronę opolskiego Oddziału GDDKiA (podstrona "aktualności"). W artykule o powstawaniu ronda dodałem właśnie archiwalne zdjęcie tego skrzyżowania.

Michał Wandrasz, GDDKiA

L
Lestek

Prosiłbym choć o jedno zdjęcie tego rozstaju dróg z widocznym grzybkiem. Przez 50 lat tamtędy jeżdżę i jakoś "grzybka" nie pamiętam. Wiem że rozstaj dróg przed Nysą posiada grzybka od zawsze jak sięgam pamięcią. Tutaj to chyba ktoś sobie tego grzyba wymyślił.

r
rzecznik

Przymierzając się do projektu przebudowy tego skrzyżowania brano pod uwagę różne warianty i rozwiązania. Wybrano wariant, który do czasu powstania drugiej jezdni na DK46, jest rozwiązaniem optymalnym. Zarówno pod względem przepustowości, bezpieczeństwa, jak i ekonomii. Gdy droga nr 46 będzie miała dwie jezdnie zostanie poprowadzona nad rondem wiaduktem, a samo rondo stanie się integralną częścią węzła.

D
Dante

Panie Rzeczniku, jaka jest różnica między kosztem ronda a wiaduktem? Patrząc perspektywicznie to rondo będzie hamowało duży ruch na drodze A4 - Opole. Hamowanie, przyśpieszanie (większe zużycia opon, paliwa itp)

X razy samochodów codziennie to znaczne koszty. Nie wspominając o kosztach ekologicznych i czasowych razy X kierowców, pasażerów. Może warto rozważać długofalowe inwestycje zamiast doraźnych. Pozdrawiam.

T
Tomasz

A co na to R. Petru ???

r
rzecznik

Rondo na drodze 94 w kierunku Tarnowa Opolskiego także jest w najbliższych planach GDDKiA. Nie na ten rok, ale też nie za 10 lat... Na pewno nikt nie czeka z założonymi rękami na kolejne wypadki w tym miejscu.

z
zzzz

a kiedy rondo na DK94 (Opole - Strzelce Op.) z powiatówką 1712 (Ozimek - Przywory)? Ile jeszcze ludzi musi zginąć?

d
doda

Sfinansować inwestycję pod Karczowem powinien ten , kto zatwierdził "rozwiązanie" z rondkiem i światłami przy stacji Orlen . To były wyrzucone pieniądze , ale nie swoje , łatwo się wydaje !

Czy nie można było od razu tego zrobić ?! Należy jeszcze zlikwidować istniejące światła i to durne rondo , a drogę do Wrzosek połączyć z tym nowym !

m
marek

Grzybki, czyli wiaty z charakterystycznym daszkiem, stały i przy zjeździe na Grodków (tam "grzybek" stoi nadal), jak i pod Wrzoskami. Dlatego wielu nadal określa to skrzyżowanie "na grzybku".

z
z Tarnowa

A wy dalej uparcie z tym "grzybkiem" we Wrzoskach, tak jak wyborcza. Tymczasem "grzybek" od zawsze jest kilkadziesiąt km dalej, na skrzyżowaniu DK46 z DW401.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3