MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Rozbudowa autostrady A4 pod Wrocławiem. Inwestycja ma poślizg. Tędy poprowadzi nowa trasa? Zobaczcie zdjęcia z drona

Jerzy Wójcik
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Autostrada A4 od węzła Wrocław Wschód do Legnicy, musi zostać przebudowana, stan nawierzchni tej drogi oraz stan techniczny wiaduktów czy parametry węzłów, wszystko to pozostawia wiele do życzenia. Kierowcy, którzy masowo tędy jeżdżą, dodadzą z pewnością - brak pasa awaryjnego na długich odcinkach i ograniczenia prędkości. To wszystko prawda, podobnie jak to, że rozpoczęły się już prace koncepcyjne nad rozbudową tej drogi, w zeszłym roku zapowiadano, że do czerwca 2024 będzie złożony ważny wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, która to otworzy możliwość rozpisania przetargu na wykonawcę prac. Niestety, to już nieaktualne, a przebudowa opóźni się.

Przypomnijmy, że do tej pory Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad z pieniędzy podatników wydała blisko 30 mln złotych na stworzenie tzw. studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego przebudowy autostrady A4 pod Wrocławiem oraz budowy nowej trasy S5 od okolic Wrocławia do Bolkowa. Jesienią zeszłego roku przesądzono, że autostrada A4 na odcinku od węzła Wrocław Wschód do Legnicy, będzie przebudowywana w tzw. starym śladzie. To znaczy, że obecny przebieg A4 na tym odcinku, zostanie poszerzony. Droga będzie trzypasmowa plus pas awaryjny.

Projektowana autostrada A4 po przebudowie, będzie miała trzy pasy w każdą stronę oraz dodatkowo pas awaryjny. Pas prawy i środkowy będą najszersze -
Projektowana autostrada A4 po przebudowie, będzie miała trzy pasy w każdą stronę oraz dodatkowo pas awaryjny. Pas prawy i środkowy będą najszersze - 3,75 m, natomiast pas lewy - tzw. szybki, będzie nieco węższy - 3,5 metra. Pas awaryjny będzie miał szerokość 3 metrów. Materiały Inwestora

Po wielokryteriowych analizach przeprowadzonych przez konsorcjum firm Multiconsult Polska oraz Ivia, wskazano, że właśnie ten wariant będzie najbardziej korzystny. Więcej na ten temat poniżej:

I właśnie dla przebudowy autostrady A4 w starym śladzie, do czerwca tego roku, miał być złożony wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Do dziś wniosek nie został złożony i aktualnie nie ma przewidywanego terminu, w którym mógłby on zostać złożony. Dlaczego?

ZOBACZ OBECNY, PODWROCŁAWSKI ODCINEK A4, KTÓRY MA BYĆ PRZEBUDOWYWANY - ZDJĘCIA Z DRONA

Węzeł Bielany Wrocławskie. Najważniejszy węzeł autostrady A4, jeśli chodzi o wjazd do stolicy województwa. W obecnej formie jest niewydolny i nie spełnia aktualnych wymagań dotyczących węzłów autostradowych.Konieczna jest jego całkowita przebudowa przy okazji rozbudowy autostrady, a także przeniesienie dwóch stacji Orlenu (dawnych CPN-ów). Tutaj rodzą się pewne komplikacje, bo same budynki stacji, są uznane za zabytkowe i nie można ich tak po prostu wyburzyć, by postawić nowe.Przyszły węzeł bielański, będzie musiał zostać zaprojektowany w taki sposób, by przyjąć także ruch z obwodnicy wschodniej Wrocławia. Przypomnijmy, że zakończy się ona na rondzie w pobliżu al. Karkonoskiej, a inwestycja ta powinna być już gotowa do momentu przebudowy węzła bielańskiego.

Rozbudowa autostrady A4 pod Wrocławiem. Inwestycja ma pośliz...

Od strony formalnej tłumaczy to rzeczniczka wrocławskiego oddziału GDDKiA, Magdalena Szumiata: - We wrocławskim oddziale powstał zespół, który ma przeanalizować funkcjonalność rozwiązań komunikacyjnych autostrady A4, która na odcinku Wrocław - Legnica ma być przebudowywana w dotychczasowym przebiegu, tzw. starym śladzie - informuje rzeczniczka i dodaje, że
wniosek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, zostanie złożony po zakończeniu prac zespołu. Urzędnicy planują to zrobić do końca tego roku.

Poszerzenie autostrady A4 to pilna konieczność. Często po zwykłej stłuczce, wygląda ona tak...

Korki po wypadkach na A4 pod Wrocławiem
Jarosław Jakubczak

Czy to oznacza, że do dotychczasowych ustaleń dotyczących rozbudowy popularnej "a-czwórki" zostaną wprowadzone jakieś zmiany? Tego na ten moment nie wiemy tego, a Magdalena Szumiata z GDDKiA twierdzi, że jest za wcześnie, by to przesądzać, przed zakończeniem prac wspomnianego zespołu.

Jedno jest pewne, cały proces opóźni się o kilka miesięcy, natomiast w tym momencie aktualna jest wersja przebudowy A4 w starym śladzie. Zobaczcie jak ten podwrocławski odcinek, budzący najwięcej emocji (protestują obie strony - zwolennicy nowego, jak i starego przebiegu) wygląda z lotu drona. Oto najbardziej newralgiczne miejsca i węzły na tym odcinku. Szczegóły w opisach pod zdjęciami.

Zobacz też:

Węzeł Bielany Wrocławskie. Najważniejszy węzeł autostrady A4, jeśli chodzi o wjazd do stolicy województwa. W obecnej formie jest niewydolny i nie spełnia aktualnych wymagań dotyczących węzłów autostradowych.Konieczna jest jego całkowita przebudowa przy okazji rozbudowy autostrady, a także przeniesienie dwóch stacji Orlenu (dawnych CPN-ów). Tutaj rodzą się pewne komplikacje, bo same budynki stacji, są uznane za zabytkowe i nie można ich tak po prostu wyburzyć, by postawić nowe.Przyszły węzeł bielański, będzie musiał zostać zaprojektowany w taki sposób, by przyjąć także ruch z obwodnicy wschodniej Wrocławia. Przypomnijmy, że zakończy się ona na rondzie w pobliżu al. Karkonoskiej, a inwestycja ta powinna być już gotowa do momentu przebudowy węzła bielańskiego.

Rozbudowa autostrady A4 pod Wrocławiem. Inwestycja ma pośliz...

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska