W ramach Studium korytarzowego opracowano osiem wariantów przebiegu inwestycji. Analiza wskazała, że do dalszych prac powinny zostać skierowane trzy z nich.
- Kolejnym etapem przygotowania inwestycji będzie tzw. STEŚ. Prace nad nim planowane są na lata 2023-2025. Studium pozwoli na szczegółowe opracowanie kilku wariantów przebiegu inwestycji, które zostaną poddane dalszej ocenie w oparciu o aspekty techniczne, ekonomiczne i środowiskowe, w tym aspekty społeczne. Efektem STEŚ będzie wybór wariantu rekomendowanego oraz alternatywnego do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - mówi Agata Andruszewska, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu.
Na tym etapie, przy wyznaczaniu przebiegu korytarza dla obejścia miejscowości Zawada, mieszkańcy będą mieli kolejną możliwość zapoznania się z proponowanymi rozwiązaniami oraz zgłaszania swoich propozycji lub uwag.
Każdorazowo zgłaszane uwagi będą analizowane pod kątem możliwości i zasadności ich uwzględnienia w rozwiązaniach projektowych.
Przypomnijmy, że droga krajowa nr 45 na odcinku Opole - Zawada stanowi istotne połączenie drogowe w województwie opolskim z uwagi na jej tranzytowy charakter dla kierunków północ i południe.
Inwestycja obejmuje rozbudowę istniejącej drogi krajowej nr 45 od granicy Opola do Zawady wraz z obejściem drogowym tej miejscowości o długości od około 4,8 do 6,4 km (zależnie od wariantu). W efekcie powstanie kolejny – bardzo istotny – fragment drogi krajowej nr 45 dostosowany do przenoszenia obciążeń 11,5 t/oś.
W ramach rozbudowy wykonane zostaną m.in. wiadukty i obiekty inżynierskie, dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych, kanał technologiczny oraz skrzyżowania w miejscach włączenia obejścia Zawady do DK45.
Rekomendowany przebieg przyszłej obwodnicy Zawady na tym etapie prac nie jest jeszcze znany. Dopiero w kolejnej fazie projektowania (STEŚ) i po kolejnym spotkaniu informacyjnym z mieszkańcami oraz wykonanej szczegółowej analizie porównawczej, zostanie wskazany optymalny wariant przebiegu planowanej trasy.
-Należy podkreślić, że realizacja inwestycji wymagać będzie ścisłej współpracy pomiędzy GDDKiA, Wojewodą oraz Urzędem Miasta Opola w celu wypracowania kompleksowych rozwiązań w zakresie powiązania tego zadania z zadaniami realizowanymi na terenie Opola. Aktualne i prognozowane natężenie ruchu na tym odcinku wyraźnie wskazuje, że takie działania są niezbędne dla poprawy płynności i przepustowości - dodaje Agata Andruszewska
Kalendarium prac
2021-2022 - opracowanie Studium korytarzowego
2023-2025 - opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej oraz uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
2025-2027 - opracowanie projektu budowlanego i wykonawczego
2027 - uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) oraz wybór wykonawcy robót budowlanych
2028-2030 - realizacja robót budowlanych
Wiemy ile osób zginęło w powodzi
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?