Rozbudowa DK45 Opole - Zawada. Obwodnica Zawady coraz bliżej

Anna Gryglas
Anna Gryglas
Zakończył się pierwszy etap przygotowawczy do inwestycji.  Analiza wskazała, że do dalszych prac powinny zostać skierowane trzy z ośmiu wariantów inwestycji.
Zakończył się pierwszy etap przygotowawczy do inwestycji. Analiza wskazała, że do dalszych prac powinny zostać skierowane trzy z ośmiu wariantów inwestycji. Archiwum GDKIA
Zakończył się pierwszy etap prac przygotowawczych, czyli Studium korytarzowe (SK), dla rozbudowy DK45 na odcinku Opole - Zawada wraz z budową obwodnicy Zawady. Na początku przyszłego roku będzie ogłoszony przetarg na realizację Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R).

W ramach Studium korytarzowego opracowano osiem wariantów przebiegu inwestycji. Analiza wskazała, że do dalszych prac powinny zostać skierowane trzy z nich.

- Kolejnym etapem przygotowania inwestycji będzie tzw. STEŚ. Prace nad nim planowane są na lata 2023-2025. Studium pozwoli na szczegółowe opracowanie kilku wariantów przebiegu inwestycji, które zostaną poddane dalszej ocenie w oparciu o aspekty techniczne, ekonomiczne i środowiskowe, w tym aspekty społeczne. Efektem STEŚ będzie wybór wariantu rekomendowanego oraz alternatywnego do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - mówi Agata Andruszewska, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu.

Na tym etapie, przy wyznaczaniu przebiegu korytarza dla obejścia miejscowości Zawada, mieszkańcy będą mieli kolejną możliwość zapoznania się z proponowanymi rozwiązaniami oraz zgłaszania swoich propozycji lub uwag.

Każdorazowo zgłaszane uwagi będą analizowane pod kątem możliwości i zasadności ich uwzględnienia w rozwiązaniach projektowych.

Przypomnijmy, że droga krajowa nr 45 na odcinku Opole - Zawada stanowi istotne połączenie drogowe w województwie opolskim z uwagi na jej tranzytowy charakter dla kierunków północ i południe.

Inwestycja obejmuje rozbudowę istniejącej drogi krajowej nr 45 od granicy Opola do Zawady wraz z obejściem drogowym tej miejscowości o długości od około 4,8 do 6,4 km (zależnie od wariantu). W efekcie powstanie kolejny – bardzo istotny – fragment drogi krajowej nr 45 dostosowany do przenoszenia obciążeń 11,5 t/oś.

W ramach rozbudowy wykonane zostaną m.in. wiadukty i obiekty inżynierskie, dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych, kanał technologiczny oraz skrzyżowania w miejscach włączenia obejścia Zawady do DK45.

Rekomendowany przebieg przyszłej obwodnicy Zawady na tym etapie prac nie jest jeszcze znany. Dopiero w kolejnej fazie projektowania (STEŚ) i po kolejnym spotkaniu informacyjnym z mieszkańcami oraz wykonanej szczegółowej analizie porównawczej, zostanie wskazany optymalny wariant przebiegu planowanej trasy.

-Należy podkreślić, że realizacja inwestycji wymagać będzie ścisłej współpracy pomiędzy GDDKiA, Wojewodą oraz Urzędem Miasta Opola w celu wypracowania kompleksowych rozwiązań w zakresie powiązania tego zadania z zadaniami realizowanymi na terenie Opola. Aktualne i prognozowane natężenie ruchu na tym odcinku wyraźnie wskazuje, że takie działania są niezbędne dla poprawy płynności i przepustowości - dodaje Agata Andruszewska

Kalendarium prac

2021-2022 - opracowanie Studium korytarzowego

2023-2025 - opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej oraz uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

2025-2027 - opracowanie projektu budowlanego i wykonawczego

2027 - uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) oraz wybór wykonawcy robót budowlanych

2028-2030 - realizacja robót budowlanych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak unikać informacyjnego przeładowania? Zobacz program 3 sposoby NA

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Opolanie głosują za węzłem Turawa Park .Tam powinna się kończyć obwodnica Zawady i dojazd od strony Kluczborka do Opola.
O
Opolanin
Nie dla obwodnicy w Kępie i Luboszycach
O
Opolanin
1 października, 19:04, Gość:

Obwodnica Zawady powinna się łączyć z węzłem przy Turawa Park i dwupasmową ulica kierowcy rozjeżdżali by się w Opolu czy ul. Ozimską czy Solidarności czy dalej do Grudzić. Powstał by zjazd od Turawa Park w obie strony co ułatwiło by korzystanie z obwodnicy. Obwodnica Zawady w innym miejscu nie załatwi korków dojazdu do Opola.

1 października, 20:06, inżynier:

Bzdury piszesz. Jak chcesz puścić obwodnicę koło strefy ochrony ujęć wody? Człowieku nie masz pojęcia o budownictwie to nie wypowiadaj się. Teren, o którym piszesz jest dość podmokły co zwiększyłoby koszty. Jedyny rozsądny wariant obowodnicy to ten koło Kępy i Luboszyc. Ponadto gdyby puścić obwodnice koło Turawa Park to by Witosa się zatkało. Trochę więcej wyobraźni.

Szanowny Panie w latach 90 ubiegłego wieku już była planowana obwodnica Zawady/. Już wówczas był wyznaczony korytarz obchodzący miejscowość Zawada od strony wschodniej. Obecnie istnieje ten koryta i nikt w jego pasie się nie buduje bo nie otrzyma warunków zabudowy. A co do dość podmokłego terenu i kosztów to warianty omijające Zawadę od strony zachodniej to:

1. są najdłuższą drogą .

2. na terenie są stawy

3. teren również jest podmokły

4. występuje roślinność i zwierzęta biologicznie cenne

i nie trzeba wyobraźni aby to wszystko pojąc tylko wiedzy.

Jak się wybudowałeś w okolicy planowanej obwodnicy i nie sprawdziłeś planu zagospodarowania no cóż inżynierze.

O
Opolanin
2 października, 11:20, Gość:

Najlepszym wariantem obwodnicy Zawady jest tzw. wariant Wojewody. Jest to wariant obecnie najbardziej korzystny dla mieszkańców którzy od strony Kluczborka chcą się dostać do Opola nomen omen również dla mieszkańców Zawady. Ruch samochodów skierowany by został na dwupasmowa ulice Witosa zamiast jednopasmową ulice Oleską. Bez Poszerzenia ul. Oleskiej nic się nie zmieni. Korki jak są tak będą na ul. Oleskiej. Niech nikt się nie nabierze na zagrożenie dla wód czy koszt.

Wariant przez Luboszyce czy Kępę jest najdłuższy, teren również nie jest wolny od wody i nikt nie zauważa gatunków chronionych w tym rejonie jak choćby bobry czy traszki.

Co racja to racja. Węzeł przy Turawa Park najkorzystniejszy dla Opolan

G
Gość
Najlepszym wariantem obwodnicy Zawady jest tzw. wariant Wojewody. Jest to wariant obecnie najbardziej korzystny dla mieszkańców którzy od strony Kluczborka chcą się dostać do Opola nomen omen również dla mieszkańców Zawady. Ruch samochodów skierowany by został na dwupasmowa ulice Witosa zamiast jednopasmową ulice Oleską. Bez Poszerzenia ul. Oleskiej nic się nie zmieni. Korki jak są tak będą na ul. Oleskiej. Niech nikt się nie nabierze na zagrożenie dla wód czy koszt.

Wariant przez Luboszyce czy Kępę jest najdłuższy, teren również nie jest wolny od wody i nikt nie zauważa gatunków chronionych w tym rejonie jak choćby bobry czy traszki.
i
inżynier
1 października, 19:04, Gość:

Obwodnica Zawady powinna się łączyć z węzłem przy Turawa Park i dwupasmową ulica kierowcy rozjeżdżali by się w Opolu czy ul. Ozimską czy Solidarności czy dalej do Grudzić. Powstał by zjazd od Turawa Park w obie strony co ułatwiło by korzystanie z obwodnicy. Obwodnica Zawady w innym miejscu nie załatwi korków dojazdu do Opola.

Bzdury piszesz. Jak chcesz puścić obwodnicę koło strefy ochrony ujęć wody? Człowieku nie masz pojęcia o budownictwie to nie wypowiadaj się. Teren, o którym piszesz jest dość podmokły co zwiększyłoby koszty. Jedyny rozsądny wariant obowodnicy to ten koło Kępy i Luboszyc. Ponadto gdyby puścić obwodnice koło Turawa Park to by Witosa się zatkało. Trochę więcej wyobraźni.

G
Gość
Obwodnica Zawady powinna się łączyć z węzłem przy Turawa Park i dwupasmową ulica kierowcy rozjeżdżali by się w Opolu czy ul. Ozimską czy Solidarności czy dalej do Grudzić. Powstał by zjazd od Turawa Park w obie strony co ułatwiło by korzystanie z obwodnicy. Obwodnica Zawady w innym miejscu nie załatwi korków dojazdu do Opola.
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska
Dodaj ogłoszenie