Podsumowujemy rok 2022
Rozbudowa infrastruktury drogowej na terenie województwa opolskiego na wysokim poziomie
Rozmowa z Wojewodą Opolskim, Sławomirem Kłosowskim
Panie Wojewodo, w tym roku Województwo Opolskie szczególnie dużą kwotę przeznaczyło na drogi.
Tak, rzeczywiście. Rok 2022 to jest bardzo dobry rok, jeśli chodzi o rozbudowę infrastruktury drogowej na terenie województwa opolskiego. W tym roku na ten cel wydatkowaliśmy kwotę prawie 57 mln zł. Ważne jest dla mnie to, że mogliśmy wydać tę kwotę do końca. Dzięki sprawności samorządów terytorialnych tak de facto nie zwracamy złotówki do budżetu państwa wykorzystując w całości te 57 mln zł.
Ale infrastruktura drogowa to nie wszystko, bo doliczyć tu trzeba również obwodnice, mosty. Przewozy autobusowe, przejścia dla pieszych – to są kolejne tytuły, które kryją się pod hasłem infrastruktury województwa opolskiego.
No właśnie chciałem zapytać o przewozy autobusowe: w poprzednich dekadach przeżywaliśmy zapaść – kiedyś był PKS, który zniknął. Jakie rząd podjął działania, żeby ludziom ułatwić dojazdy do pracy?
Tak naprawdę my odbudowujemy te zniszczenia po naszych poprzednikach, jeżeli chodzi o połączenia autobusowe pomiędzy poszczególnymi miejscowościami w województwie opolskim, zwłaszcza pomiędzy mniejszymi miejscowościami w powiatach. I tutaj samorządy skutecznie zwracają się o środki do wojewody. Bardzo wiele mamy tych wniosków o to, ażeby dofinansowywać przewozy autobusowe. I odbywa się to na tej zasadzie, że tworzymy po zgłoszeniu potrzeb ranking samorządów terytorialnych, oceniamy te samorządy terytorialne i bardzo, bardzo wiele z nich - albo pojedynczo jako samorządy gminne albo np. jako samorządy powiatowe, albo związki gminno-powiatowe -uzyskują dopłaty do przewozów autobusowych, co kończy się konkluzją jedną: po prostu obywatel nie płaci za te przewozy autokarowe, dlatego może się swobodnie przemieszczać pomiędzy miejscowościami, co odradza dawne połączenia autobusowe, wcześniej tu przywołane przez Pana PKS-y, które kursowały dość często po terenie województwa opolskiego. Trzeba to robić, bo ludziom to jest potrzebne. Zresztą, potrzeby, jakie rokrocznie zgłaszają samorządy terytorialne, ażeby te połączenia odtwarzać, są dosyć spore.
Wspomniał Pan wcześniej o infrastrukturze drogowej, do której należą też mosty. Jest specjalny rządowy program „Mosty dla regionów”.
Tak, „Mosty dla regionów” to kolejny tytuł, z którego samorządy mogą aplikować o środki na ułatwienie połączeń komunikacyjnych w województwie opolskim. W naszym województwie mamy kilka cieków wodnych, m.in. Odra, Nysa Kłodzka, Osobłoga. Przez te rzeki należy budować przeprawy mostowe. Takie przeprawy planujemy, sukcesywnie budujemy, np. most w Krapkowicach. To jedna z tych inwestycji drogowych, które są oczekiwane, zapomniane, długo nie realizowane, chociaż przez wielu bardzo często zapowiadane. W tej chwili w Krapkowicach drugi most przez Odrę jest w fazie realizacji. Kolejny będzie nowy most w Brzegu, który będziemy chcieli połączyć z obwodnicą miasta. A więc im więcej tych przepraw mostowych przez Odrę, przez Nysę, przez inne rzeki na terenie województwa opolskiego, tym bardziej będzie ułatwiona komunikacja pomiędzy opolskimi miejscowościami. A przypomnę, że na Opolszczyźnie w okolicach Zdzieszowic funkcjonuje jeszcze prom przez Odrę. W związku z tym myślę, że ten most w Krapkowicach oznacza cywilizacyjny skok, ażeby prom ten pod Zdzieszowicami był tylko i wyłącznie wykorzystywany jako zabytek.
On jest świetną atrakcją turystyczną.
I oby tak było, żeby to została tylko atrakcja.
Panie Wojewodo, Fundusz Inwestycji Lokalnych – co się pod tym kryje?
Fundusz Inwestycji Lokalnych to wszelkiego rodzaju inwestycje, jakie samorządy terytorialne realizują na swoim terenie. A więc począwszy od kanalizacji poprzez różnego rodzaju inwestycje, również w wodociągi, także w drogi, przejścia dla pieszych – wszystko to, co nie mieści się we wspomnianych wcześniej funduszach, czyli Rozwój Infrastruktury Drogowej i Rozwój Przejść Dla Pieszych jako takich, dedykowanych czy dopłaty do przewozów autobusowych, spełnia się w tym Funduszu Inwestycji Lokalnych. Również tutaj samorządy bardzo skutecznie aplikują o te środki. To pokazuje, jak bardzo były i są one potrzebne na terenie województwa opolskiego do wykonywania tych inwestycji, o które samorządy, wspólnoty mieszkalne, mieszkańcy zabiegali od dziesięcioleci.
Prawie 300 mln zł w tym roku…
300 mln zł nie licząc dodatkowej puli, jaką jest Polski Ład. Polski Ład jest swego rodzaju dublem, który tytułuje około 1 miliard 300 mln zł na inwestycje lokalne, a to jest realizacja poza tym Polskim Ładem.
Z tego, co wiem, Polski Ład to dodatkowe blisko 200 mln zł dla samego naszego województwa.
Z tego się bardzo cieszymy, bo te środki zasilają dodatkowo możliwości inwestycyjne województwa opolskiego i realizują te potrzeby. Jak to pan premier na jednym ze spotkań zapowiadał, to w ramach Polskiego Ładu realizowane są te inwestycje, na które mieszkańcy oczekiwali od początku wolnej Polski, od 1989 roku, a więc te inwestycje, które samorządy zawsze odwlekały z braku środków finansowych. Proszę sobie wyobrazić, że w tak trudnym czasie pandemii, wojny na Ukrainie, rząd dysponuje takimi środkami, ażeby realizować te inwestycje zapomniane od lat czterdziestu.
Dziękuję za rozmowę
Bolesław Bezeg
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?