Wojewoda opolski Adrian Czubak w grudniu wydał już decyzję o zezwoleniu na realizację obwodnicy Praszki. Prawie 13-kilometrowa obwodnica powstanie na drodze krajowej nr 45.
Trasa będzie objazdem dwóch miast: Praszki oraz sąsiedniego Gorzowa Śląskiego.
Obwodnica rozpocznie się od istniejącego wspólnego odcinka DK 42 i 45, ominie Gorzów Śląski od strony zachodniej, a Praszkę od strony wschodniej. Zakończy się połączeniem z DK 45 po północnej stronie wioski Kowale.
Wykonawcą inwestycji będzie Mostostal Warszawa. Koszt budowy wyniesie w sumie 209 milionów zł. Prace budowlane mają się rozpocząć lada dzień.
Protestują jednak mieszkańcy Skotnicy, niewielkiej wioski w gminie Praszka, a także sąsiednich miejscowości.
- Mieszkańcy Skotnicy oraz innych miejscowości: Rosoch, Rozterku, z ulic: Pod Rosochami, Pod Rozterkiem, ul. Chłopskiej i Rolniczej, w pobliżu których obwodnica będzie przebiegać, mają zastrzeżenia związane z tym, że obwodnica została wytyczona w wariancie który dotknie wszystkie obszary zabudowy jednorodzinnej znajdujące się w Praszce i jej bezpośrednim sąsiedztwie, zaś dalekim łukiem będzie omijał dzielnicę przemysłową Praszki, gdzie znajdują się zakłady generujące ruch samochodów ciężkich - mówi Katarzyna Kałwak ze Skotnicy.
Protestujący zwracają też uwagę, że obwodnica powstaje też z naruszeniem przyjętego przez gminę Praszka Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Praszka na lata 2018–2021, który przewiduje powstanie Zespołu Przyrodniczo-Krajobrazowego Doliny Wyderki.
- Tymczasem przez obszar tego zespołu przyrodniczego przebiegać ma obwodnica! - podkreśla Katarzyna Kałwak. - Zespół Przyrodniczo-Krajobrazowy ma powstać z uwagi na ochronę szczególnie cennych gatunków. Na terenach wzdłuż rzeki Wyderki żyją m.in. takie ptaki jak: żuraw, derkacz, dzięcioł czarny i inne.
Protestujący mieszkańcy dodają, że trasa obwodnicy będzie przebiegać 40-70 metrów od kilku najbliższych domów w Skotnicy, a to oznaczać będzie duży hałas drogi krajowej.
- Mimo pierwotnych zapewnień Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad co do budowy zabezpieczeń akustycznych, projekt budowlany nie przewiduje takich zabezpieczeń na odcinku przebiegającym przez naszą wieś! - mówi Katarzyna Kałwak.
Mieszkańcy Skotnicy domagają się budowy ekranów akustycznych w sąsiedztwie domów, łącznie na długości 350 metrów.Żeby skuteczniej domagać się ochrony przed hałasem, utworzyli Stowarzyszenie Dolina Wyderki.
- Choć obwodnica odciąży ruch w centrum miasta Praszki, to dotknie wiele rodzin, mieszkańców gminy, którzy uciekli z miasta, szukając przyjaźniejszych warunków życia - mówi Katarzyna Kałwak. - Trudno zrozumieć, dlaczego mimo tego że mamy XXI wiek i łatwy dostęp do rozwiązań technologicznych, które mogą ograniczyć niekorzystne oddziaływanie inwestycji dla zdrowia ludzi, możliwości te nie są wykorzystane!
GDDKiA: Ekranów na razie nie będzie
Inwestor obwodnicy Praszki, czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu, informuje, że ekrany być może powstaną, ale dopiero po wybudowaniu obwodnicy.
- Przeprowadzana po zakończeniu inwestycji analiza będzie odniesieniem do faktycznego natężenia ruchu i pozwoli na ostateczną opinię w zakresie ekranów akustycznych - informuje Agata Andruszewska, rzecznik GDDKiA w Opolu. - Jeżeli ta analiza wykaże potrzebę budowy ekranów akustycznych w tym miejscu, to zostaną one wykonane.
GDDKiA w Opolu podkreśla, że rozwiązania zawarte w zatwierdzonym projekcie budowlanym zostały opracowane w oparciu o obowiązujące przepisy, w tym normy dotyczące dopuszczalnego poziomu hałasu.
- Ekrany akustyczne co do zasady stawia się tam, gdzie prognozowane natężenia hałasu przekraczają wartości dopuszczalne dodaje Agata Andruszewska.
Na jakim etapie jest budowa obwodnicy Praszki
W grudniu 2020 r. wojewoda opolski Adrian Czubak wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej dla budowy obwodnicy Praszki w ciągu drogi krajowej 45. ZRID to zakończenie etapu projektowania, zatwierdza projekt budowlany i udziela pozwolenia na jego budowę. Decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności, co oznacza, że uprawnia ona do rozpoczęcia robót budowlanych.
Jak podkreśla GDDKiA w Opolu, przed uzyskaniem zezwolenia na realizację inwestycji inwestor uzyskał szereg opinii, uzgodnień i decyzji, w tym Decyzję o Środowiskowych Uwarunkowaniach (DŚU), wydaną przez burmistrza Praszki w w 2018 r. oraz ponowną oceną oddziaływania na środowisko i postanowienie Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
Jak będzie wyglądać obwodnica Praszki
Wizualizacja przebiegu obwodnicy Praszki
Obwodnica Praszki będzie jednocześnie objazdem dla sąsiedniego Gorzowa Śląskiego. Trasa będzie mieć 12,8 km długości i będzie częścią drogi krajowej nr 45 (oraz częściowo wspólnym fragmentem DK 42).
Obwodnica rozpocznie się od istniejącego wspólnego odcinka DK 42 i 45, ominie Gorzów Śląski od strony zachodniej, a Praszkę od strony wschodniej. Zakończy się połączeniem z DK 45 po północnej stronie wioski Kowale.
Będzie to droga jednojezdniowa z dwoma przeciwległymi pasami ruchu o długości 12,8 kilometra. W ramach tej inwestycji powstanie również 10 obiektów mostowych i 4 ronda. Zbudowane zostaną także wiadukty, mosty, duże i małe przejścia dla zwierząt, a także ekrany akustyczne i separatory. Przebudowane zostaną odcinki istniejących dróg w miejscach połączenia z obwodnicą.
Wykonawcą inwestycji będzie Mostostal Warszawa. Koszt budowy wyniesie w sumie 209 milionów zł.
Dodatkowo przy drodze krajowej 45 za planowaną obwodnicą, czyli na odcinku Kowale - Sołtysy - Wierzbie (w kierunku Wielunia), na odcinku 7 kilometrów, powstaną przejścia dla pieszych oraz ścieżki rowerowe.
Budowa obwodnicy ruszy lada dzień, jej zakończenie planowane jest na listopad 2022 roku.
Mapa obwodnicy Praszki:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?