Ruszyła budowa nowego centrum przesiadkowego w Opolu. Czy ta inwestycja jest nam potrzebna?

Mateusz Majnusz
Mateusz Majnusz
Budowa centrum przesiadkowego Opole-Południe będzie kosztowała 11,5 mln zł, a pieniądze pochodzić będą z Polskiego Ładu. Inwestycja ma być gotowa do marca 2024 roku.
Budowa centrum przesiadkowego Opole-Południe będzie kosztowała 11,5 mln zł, a pieniądze pochodzić będą z Polskiego Ładu. Inwestycja ma być gotowa do marca 2024 roku. Kolaż: UM Opole / Mateusz Majnusz
W rejonie kładki pieszo-rowerowej im. Joachima Halupczoka, prowadzącej z Zaodrza do parku 800-lecia rozpoczęły się prace ziemne pod budowę nowego centrum przesiadkowego na 350 miejsc parkingowych. „Opole-Południe” – bo tak nazwano te centrum, ma powstać w ciągu roku, kosztować ponad 11 mln zł i odciążyć ruch na Wyspie Bolko.

W weekendy odwiedzający zoo na wyspie Bolko nie mają już gdzie zaparkować. Parking wypełnia się samochodami już o poranku, a z każdą godziną kierowców przybywa. Zmotoryzowani miejsc do zaparkowania szukają więc na terenach zielonych oraz w samych alejkach parkowych, lekceważąc przy tym obowiązuje w tym miejscu zakazy parkowania.

Sytuacja ta powtarza się od kilku już lat, ponieważ liczba miejsc parkingowych na wyspie Bolko jest zdecydowanie za mała, a sytuacji nie polepsza coraz większa atrakcyjność ogrodu zoologicznego, która przyciąga turystów z całej Polski (nawet 9 tys. odwiedzających jednego dnia).

Zielone płuca Opola muszą w końcu odetchnąć

Aby to zmienić konieczna jest budowa nowego parkingu w rejonie opolskiego zoo. Na wyspie Bolko na nowy parking nie ma już miejsca, a nawet jeśli wykorzystać tereny przy parku 800-lecia degradacja jednego z najbardziej wyjątkowych pomników przyrody na Opolszczyźnie – jakim jest wyspa Bolko postępowałaby każdego roku.

Z tego powodu urząd miasta chce wybudować nowy parking przy moście im. Joachima Halupczoka od strony ul. Krapkowickiej. Projekt urząd miasta nazywa dumnie kolejnym centrum przesiadkowym: Opole-Południe, bo rozmach tej inwestycji też robi wrażenie.

- Parking będzie dawał możliwość postoju 350 pojazdów osobowych Ponadto przy parkingu od strony ul. Krapkowickiej zaprojektowano pętlę dla autobusów komunikacji miejskiej dwoma przystankami zlokalizowanymi w zatokach autobusowych – tłumaczy Adam Leszczyński, rzecznik opolskiego ratusza.

Czy nowe centrum jest mieszkańcom Opola potrzebne?

Mieszkańcy Opola zastanawiają się, czy kolejne centrum przesiadkowe jest nam w ogóle potrzebne. Szczególnie biorąc pod uwagę już istniejące, które świecą pustkami.

W centrum przesiadkowym Opole-Główne zajętych jest zaledwie 10 proc. z wszystkich dostępnych miejsc, na „Opole-Wschód”, gdzie wprowadzono parking typu "parkuj i jedź" zainteresowanie jest niewielkie, a na „Opole-Zachód” choć bezpłatny parking jest w większości zajęty, to nie przez podróżnych przesiadających się w komunikację miejską czy pociąg, ale przez mieszkańców okolicznych bloków.

To będzie prawdziwa rewolucja w Opolu

Wydaje się, że w przypadku centrum przesiadkowego Opole-Południe będzie jednak inaczej, szczególnie w weekendy, podczas których duży parking w pobliżu wyspy Bolko będzie dla przyjezdnych dużym ułatwieniem.

Co również istotne, po przebudowie wiaduktu przy ul. Krapkowickiej po raz pierwszy w historii pojadą tamtędy także autobusy MZK, które zawiozą mieszkańców bezpośrednio pod most im. Joachima Halupczoka, z którego odległość do bram ogrodu zoologicznego wyniesie około 1200 m, czyli ok. 15 minut spaceru.

Budowa centrum przesiadkowego Opole-Południe będzie kosztowała 11,5 mln zł, a pieniądze pochodzić będą z Polskiego Ładu. Inwestycja ma być gotowa do marca 2024 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska