Ryzykowny przywilej dla rowerzystów zostanie zlikwidowany?

archiwum
Przeciwnicy przepisu uważają, że przyczynił się on do wzrostu liczby wypadków na ścieżkach rowerowych.
Przeciwnicy przepisu uważają, że przyczynił się on do wzrostu liczby wypadków na ścieżkach rowerowych. Archiwum
W trosce o bezpieczeństwo cyklistów posłowie chcą zmienić przepisy prawa ruchu drogowego.

Obecnie to rowerzysta ma pierwszeństwo przed samochodem zmieniającym kierunek jazdy, jeśli szosa krzyżuje się z drogą dla rowerów. Ta zasada działa zaledwie od roku, bo została wprowadzona pod koniec maja 2011.

Wówczas likwidowano niektóre rozbieżności pomiędzy polskim prawem a sformułowaną w Wiedniu międzynarodową konwencją o ruchu drogowym. Ale zmiana wzbudziła dużo kontrowersji, ostrzegano, że kierujący samochodami będą wymuszać pierwszeństwo na rowerzystach.

- A ci zawsze są na przegranej pozycji w konfrontacji z samochodem, tym bardziej że na polskich ulicach nie szanuje się ani pieszych, ani rowerzystów - mówi Jan Tobisz, jeden z opolskich instruktorów nauki jazdy.

Przeciwnicy przepisu uważają, że przyczynił się on do wzrostu liczby wypadków na ścieżkach rowerowych.

- Na Opolszczyźnie w 2011 roku na ścieżkach rowerowych odnotowaliśmy 13 zdarzeń z udziałem rowerzystów i samochodów, z tego dwa to wypadki, ranne były 3 osoby - mówi podinspektor Jarosław Dryszcz z biura prasowego KW Policji w Opolu - Do września 2012 roku sytuacja wygląda inaczej - bo samych zdarzeń na ścieżkach było 7, natomiast wypadków aż 4 i 4 osoby zostały ranne.

Czytaj też:**Rowerowy ranking polskich miast. Gdzie jest Opole? [zdjęcia]**

Parlamentarny Zespół ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego stworzył projekt poprawki do ustawy.

Zakłada ona, że rowerzysta, który zobaczy samochód zmieniający kierunek jazdy, będzie się musiał zatrzymywać na skrzyżowaniu drogi ze ścieżką rowerową.

- Ma to zapewne na celu poprawienie bezpieczeństwa rowerzysty - ocenia Dryszcz. - Fakt, że miało się pierwszeństwo, jest słabym pocieszeniem, gdy jest się ofiarą wypadku. Pamiętajmy, że rowerzyście łatwiej jest wyhamować niż kierowcy samochodu, szczególnie ciężarówki. Generalnie zaś wszystkich na drodze powinna obowiązywać reguła ograniczonego zaufania.

Najnowsze informacje o epidemii koronawirusa

Wideo

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

d
drogowiec

"Ma to zapewne na celu poprawienie bezpieczeństwa rowerzysty - ocenia Dryszcz. - Fakt, że miało się pierwszeństwo, jest słabym pocieszeniem, gdy jest się ofiarą wypadku. Pamiętajmy, że rowerzyście łatwiej jest wyhamować niż kierowcy samochodu, szczególnie ciężarówki."

A ciężarówce jest trudniej wyhamować niż samochodowi osobowemu to wprowadźmy przepis ,że ciężarówki mają wszędzie pierszeństwo pnie dryszcz.Tak głupiego tłumaczenie zmiany przepisów jak przez pana dryszcza jeszcze nie słyszałem.Pleciesz pan głupstwa .

c
cw

Ku rozpaczy "Cwaniaka' prawo nie będzie zmienione. Problem tylko jak ucywilizować takich "cwaniaków", którzy tego prawa nie chcą przestrzegać. Europa Zachodnia sobie poradziła ale u nas prawo dżungli nadal... co widac po postach.

c
cwaniak

Sprawa jest banalnie prosta.Auto jest szybkie rower wjezdzajacy lub probujacy przejechac przez czerwony pas .... tez jest szybki. Problem w tym ze jadacy rower sie nie zatrzyma i nawet nie rozejrzy.pieszy zas zazwyczaj sie rozgladnie.Dlatego pierwszenstwo dla rowerzysty to nic innego jak cmentarz na drodze !!!!
ZMIENIC prawo o ruchu drogowym i to PILNIE !!!!!

a
aron

Co za rzewne bzdury. Ani "przywilej" tylko ta sama zasada co na wszystkich skrzyżowaniach, ani nie będzie zlikwidowany. Piszecie brednie, a potem się dziwicie, że wylatujecie z roboty na pysk za takie "dziennikarstwo".

a
ara

Byłbym za ,niektórzy rowerzyści ,szczególnie ci młodsi pojawiają się nagle i wjeżdżają sobie na przejście jak popadnie prawie nie zwalniając .

B
Bolo

W Stanach jest taki cmentarz dla tych, ktorzy mieli pierwszeństwo.

M
Mariola

Drodzy kierowcy prosze pojechac do Holandii i zobaczycie kto ma pierszenstwo.
Piszecie bzdury!!!!!

R
R.B.
Skandaliczny artykuł!!! Gdzie jest redaktor naczelny?

Trudno się z przedmówca nie zgodzić.
Nawyraźniej nie tylko w Sejmie mamy ignorantów, ale wśród dziennikarzy też są osoby, które nie bardzo potrafią kojarzyć cyfry i fakty.
Autorka - za policją - podaje dane o wypadkach na.. ścieżkach. A projekt przewiduje zmiany dotyczące przejazdów rowerowych. Jak Pani tego nie rozumie, to może podam przykład samochodowy: podawać dane na drogach a zmieniać przepisy o przejazdach kolejowych. ))))

Policja - niestety - w ogóle nie zbiera danych o wypdkach na przejazdach rowerowych. Ktoś kto tworzył karte statystyczną zapomniał o tym elemencie, więc brak wiarygodnych danych w tej kwestii.

Druga sprawa: autorka podaje że w 2011 r. i porównuje to do roku 2012. No ale co z tego ma wynikać? I z czego ten wzrost wynika? Przez 7 miesięcy roku 2011 obowiązywały te same przepsiy co w roku 2012 . Więc jaki może być związek przyczynowo-skutkowy?
b
bolec

1. Jestem przeciwnikiem ścieżek rowerowych w Polsce... codziennie widze jak notorycznie ludzie jadą asfaltem - nie ścieżką rowerową (czy to kostka, asfalt czy beton)... po prostu mają to w nosie. Ograniczna się pas jedni na ścieżkę a potem ciężko się wyminąc z innym samochodem jadącym znad przeciwka.

2. Wielokrotnie widzałem, a i byłem uczestnikiem zdażenia drogowego gdzie rozpędzony rowerzysta jadąc lewym pasem przejechał na czerownym świetle - pojechał prosto i uderzył w auto... Wczoraj inny uskuteczniał jadę bez mała pod prąd środkeim jezdni....

Jestem za przywilejami dla rowerzystów, ale oni też muszą myśleć !! Nie jak bezmózgi Yeti walić na ślepo jak popadnie.

Co do NTO...szkoda gadać

k
kierowca

Przede wszystkim wiekszość rowerzystów nie zna przepisow ruchu drogowego. Kiedys były wymagane tzw. "Karty rowerowe" ,które upoważniały do jazdy na rowerze po drogach publicznych. Otrzymywało sie te karty po zdaniu egzaminu z przepisów. Dzisiaj byle kto, nie mający pojecia o przepisach, wsiada na rower i szaleje po drogach publicznych. Aby jeżdzić samochodem lub motocyklem należy zdać trudny egzamin, a aby jeżdzic rowerem nie trzeba nawet umiec czytać i pisać. Wiekszość rowerzystów jeżdzi jak chce i gdzie chce . Na efekty nie trzeba czekać.

H
Han Solo

Skandaliczny artykuł!!! Gdzie jest redaktor naczelny?
Właśnie dziś projekt zmian o których piszecie został odrzucony i to już na wczesnym etapie. Jaki "przywilej dla rowerzystów"? Pierwszeństwo dla osoby jadącej prosto przed osobą skręcającą jest na drogach absolutną normalnością, a rowerzysta jest normalnym uczestnikiem ruchu drogowego.

Poza tym nie ma w tym tekście mowy że rowerzysta w tym durnym projekcie miałby zatrzymywać się przed przejazdem nawet mając zielone światło. Policja niech lepiej zacznie się brać za tępienie łamiących przepisy kierowców zamiast gadać głupoty.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3