Pracownicy marketów budowlanych nie mogli uwierzyć, kiedy w sobotę - po piątkowej zapowiedzi rządowej o wprowadzeniu stanu zagrożenia epidemicznego - zobaczyli w sklepach tłumy klientów.
Żeby wyobrazić sobie, jak to wyglądało, nie trzeba było nawet wchodzić do środka. Wystarczyło jedynie spojrzeć na parkingi, w większości zajęte samochodami, w większości osobowymi, co mogłoby wskazywać, że to nie przedstawiciele firm remontowych, ale mieszkańcy wyruszyli na zakupy.
Rodziny z dziećmi, kobiety w ciąży, seniorzy, w najlepsze poszukiwali materiałów do remontów. Pracownicy łapali się za głowę, kiedy na to patrzyli, a zwrócenie uwagi zwykle kończyło się nieprzyjaznymi komentarzami - opowiada nam jedna z osób dobrze zorientowana w sytuacji. Prosi o zachowanie anonimowości, po tym, jak jedna z sieci handlowy usunęła pod swoim facebookowym polskim profilem tysiące negatywnych komentarzy internautów, wypowiadających się w podobnym tonie.
Jeden z pracowników szacuje, że w sobotę w sklepie, w którym pracuje, mogło się pojawić w sumie nawet kilka tysięcy ludzi.
Nie było możliwości, żeby zachowali wymagane odległości między sobą i między nami. Na uwagi, żeby tego pilnowali, twierdzili, że przesadzamy - relacjonuje.
I przekonuje, że zareagować nie chciała ani policja, ani straż miejska, ani sanepid, twierdząc, że mają związane ręce.
Na stronie internetowej Castoramy pojawił się w niedzielę komunikat: "działając w trosce o bezpieczeństwo i zdrowie pracowników oraz klientów, firma Castorama Polska wprowadza działania mające na celu ograniczenie ryzyka związanego z rozprzestrzenianiem COVID-19 (Koronawirus). Oprócz wdrożenia zaleceń Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Zdrowia oraz Głównego Inspektora Sanitarnego, cały czas wprowadzamy dodatkowe rozwiązania podnoszące bezpieczeństwo, adekwatne do rozwoju sytuacji".
Jak zareagowała Castorama na tłumy klientów w sobotę?:
- od 16 marca ograniczeniu ulega liczbę klientów, którzy mogą jednocześnie przebywać w sklepie,
- skróceniu ulegają godziny otwarcia wszystkich sklepów, do godziny 20:00.
Sieć apeluje też do klientów, aby dokonywali zakupów tylko podstawowych i niezbędnych w tym momencie produktów w sklepach stacjonarnych, a pozostałe realizowali w sklepie internetowym za pośrednictwem strony internetowej.
Z kolei na facebookowym profilu można przeczytać, że w trzech galeriach handlowych sklepy tej sieci są zamknięte.
Pracownik, z którym rozmawialiśmy, wyjaśnił, że wprawdzie firma wyposażyła ich w maseczki i rękawiczki, ale zgodnie z zaleceniami osoby zdrowe maseczek używać nie powinny. - A przecież na kasjerki co rusz ktoś kicha i prycha. Nie są bezpieczne - zauważa.
Na stronie internetowej Leroy Merlin, czytamy, że:
- od 16 marca ograniczeniu ulega liczba klientów, którzy mogą jednocześnie przebywać w sklepie,
- skróceniu ulegają godziny otwarcia wszystkich naszych sklepów, do godziny 20:00.
- "chcemy zaapelować do naszych Klientów, aby dokonywali zakupów tylko podstawowych i niezbędnych w tym momencie produktów w sklepach stacjonarnych. Pozostałe zakupy prosimy realizować w naszym sklepie internetowym"
OBI informuje, że:
- osoby objęte kwarantanną nie mają wstępu do sklepu
- zaleca płatności kartami płatniczymi
- zaleca zachowanie odległości co najmniej metra między osobami przebywającymi w sklepie
- skraca godziny pracy od 7 do 20
- ogranicza liczbę klientów jednocześnie przebywających w sklepie.
Zasady zachowania się w sklepach(w szczególności spożywczych, drogeriach, placówkach pocztowych, piekarniach, pralniach):
- zachowanie bezpiecznej odległości w kolejkach i przy kasie (przynajmniej 1-1,5m)
- zwracanie uwagi osobom, które kaszlą i kichają, żeby nie robiły to w kierunku ludzi ani na produkty spożywcze. Podczas kaszlu i kichania należy zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzuć chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce, używając mydła i wody lub zdezynfekować je środkami na bazie alkoholu (min. 60%).
- stosowanie płatności bezgotówkowych
- niedotykanie dłońmi okolic twarzy zwłaszcza ust, nosa i oczu
- nieprzebieranie i niedotykanie produktów, które są przeznaczone do spożycia bez mycia i obróbki termicznej (np. pieczywo, bułki, wyroby cukiernicze)
- wykorzystywanie do pakowania rękawic foliowych oraz torebek.
Pracownikom sklepów rekomedowane jest:
- dokładne mycie rąk wodą z mydłem lub ich dezynfekcję środkiem na bazie alkoholu przed i po wykonywanych czynnościach związanych z pracą, ale też po jedzeniu, paleniu, czyszczeniu, zajmowaniu się odpadami
- ograniczanie, w miarę możliwości, ekspozycji w punktach handlowych żywności nieopakowanej, przeznaczonej do bezpośredniego spożycia szczególnie pieczywa, ciast, a tam gdzie żywność nieopakowana jest pakowana przez konsumenta - zwracanie uwagi na właściwą higienę
- ograniczanie możliwość przebierania i dotykania produktów, które są przeznaczone do spożycia bez mycia i obróbki termicznej (np. pieczywo, bułki, wyroby cukiernicze).
- promowanie wykorzystywania do pakowania rękawic foliowych oraz torebek
- zapewnienie czystości pomieszczeń: powierzchnie dotykowe takie jak: kasy samoobsługowe, blaty, lady i stoły, klamki, włączniki światła, poręcze i inne przedmioty (np. telefony, klawiatury, terminale płatnicze), a także wózki i koszyki muszą być regularnie wycierane środkiem dezynfekującym lub przecierane wodą z detergentem; wszystkie obszary często używane, takie jak toalety, pomieszczenia wspólne, powinny być regularnie i starannie sprzątane z użyciem wody z detergentem.
NIE zaleca się noszenia maseczek ochronnych przez osoby zdrowe!
Maseczki ochronne powinny nosić osoby chore, osoby opiekujące się chorymi oraz personel medyczny pracujący z pacjentami podejrzewanymi o zakażenie koronawirusem.
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?