Uroczystość podpisania umów odbyła się w Urzędzie Marszałkowskim w Opolu. Na spotkanie ze strony rządowej przybył wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
- Zauważyliśmy duże potrzeby inwestycyjne na drogach wojewódzkich polegające na budowie obwodnic, dlatego w ramach rządowego funduszu rozwoju dróg stworzyliśmy specjalny komponent obwodnicowy. Dofinansowaliśmy 51 inwestycji obwodnicowych w całym kraju. Tutaj w województwie opolskim, trzy obwodnice Nysa, Głogówek i Strzeleczki. Wiemy, że przejazd przez te miasta jest trudny, zatory, korki to jedno, ale również hałas, spaliny i niebezpieczeństwo w ruchu drogowym to, co dotyka bezpośrednio mieszkańców. – mówił minister Weber.
O dużym znaczeniu inwestycji przekonani są też samorządowcy, którzy podkreślają, że dobrze wpłyną one na życie mieszkańców.
- Generalnie to jest bardzo znacząca dla całej naszej gminy, przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa na terenie naszej gminy i samego Głogówka. W tej chwili czekamy na rozpoczęcie procesu konsultacji społecznych w zakresie przebiegu tej obwodnicy. Przed nami proces wydawania decyzji środowiskowej. Po zakończeniu tych prac formalnych, a to może potrwać jeszcze półtora do dwóch lat, ruszą faktyczne prace projektowe i budowlane – mówi Piotr Bujak, burmistrz Głogówka.
Największą z trzech planowanych inwestycji będzie obwodnica Nysy. Połączy ona drogi wojewódzkie 411 i 439. Ma to znacząco zmniejszyć liczbę aut w mieście oraz udrożnić ruch na trasie prowadzącej przez Głuchołazy do Czech.
- Dobrze, że ta obwodnica powstaje, długo na nią czekaliśmy. Nysa to jest za duże miasto, żeby puszczać cały ruch międzynarodowy od strony Głuchołaz i Prudnika przez samą Nysę. Bardzo się cieszę, że jako radna mogę wziąć udział w dzisiejszym podpisaniu umowy. – mówiła Martyna Nakonieczny, radna samorządu województwa opolskiego.
Zadaniem obwodnicy w Głogówku będzie ułatwienie komunikacji między Głubczycami i Krapkowicami, a trasa wokół Strzeleczek wyeliminuje „wąskie gardło” pomiędzy Krapkowicami a Prudnikiem.
Środki, które zostaną wykorzystane na budowę obwodnic, pochodzą z dwóch źródeł. Zgodnie z założeniami pieniądze mają popłynąć po równo z budżetów Rządowego Funduszy Rozwoju Dróg oraz Samorządu Województwa Opolskiego. W temacie kosztów nie brakuje jednak wątpliwości. Wniosek i założenia budżetowe inwestycji przygotowywane były prawie dwa lata temu. Ówczesne realia finansowe nie odzwierciedlają jednak tych współczesnych, dlatego nie wiadomo czy wystarczy pieniędzy na zakończenie inwestycji.
- Niemal dwa lata temu złożyliśmy wnioski na budowę trzech nowych obwodnic, Nysy, Głogówka i Strzeleczek. Miało to miejsce w maju 2021 roku. Według szacunków sprzed dwóch lat to jest 163 miliony złotych. Wiemy, co się wydarzyło przez te dwa lata. Duża dynamika cen materiałów w budownictwie, również kosztów usług. Spodziewamy się wyższych cen na przetargach. Nie ma co ukrywać, że w budżetach planowanych najprawdopodobniej się nie zmieścimy – mówi Bartłomiej Horaczuk, dyrektor zarządu dróg wojewódzkich w Opolu.
iPolitycznie - Czy słowa Stefańczuka o Wołyniu to przełom?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Były dowódca sił NATO w Europie: Kumple Putina mogą zwrócić się przeciwko niemu
- Ustawa o komisji ds. rosyjskich wpływów na polską politykę - co dokładnie reguluje?
- Komisja ds. rosyjskich wpływów pod ostrzałem opozycji. Mamy odpowiedź na zarzuty
- Powinna powstać komisja badania wpływów rosyjskich na UE. Mówił o tym premier