Eksperci AAA AUTO opracowali ranking najbardziej oszczędnych i zarazem najtańszych tradycyjnych samochodów spalinowych, oferowanych do sprzedaży na wtórnym rynku.
Ranking AAA AUTO powstał na podstawie analizy danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych w listopadzie 2022 roku. Nie uwzględnia on jednak pojazdów hybrydowych i elektrycznych, których ceny znacznie odbiegają od mediany cen aut używanych.
W listopadzie 2022 roku w Polsce oferowano 194.511 aut z drugiej ręki. Oznacza to spadek o 10.703 auta używane w stosunku do października 2022 roku, kiedy to w ofercie znajdowało się 205.214 samochodów. Natomiast mediana ceny nieznacznie wzrosła o 500 złotych, do 29.900 złotych.
Z analizy AAA AUTO wynika, że najbardziej oszczędnym modelem dostępnym na rynku wtórnym jest Peugeot 308 1.6 BlueHDI 88 kW z okresu 2014-2018, który konsumuje tylko 3,1 l/100 km. Mediana ceny takiego modelu wynosiła w listopadzie 2022 roku 41.250 zł., a mediana wieku 6,5 lat. Zaraz za nim uplasowała się Škoda Octavia Combi 1.6 TDI 81 kW Greenline z lat 2014-2016, która pali 3,2 l/100 km. a mediana ceny wynosiła w lipcu 51.000 zł. Z kolei na trzecim miejscu znalazło się Renault Clio 1.5 dCi 55 lub 65 kW z lat 2016-2017, spalające 3,3 l/100 km, którego mediana ceny wynosiła 38.000 zł.
„Przeciętny roczny przebieg samochodu w Polsce wynosi nieco ponad 8 tysięcy kilometrów, czyli o około 4 tysiące kilometrów mniej niż wynosi średnia dla Unii Europejskiej. W związku z tym, kierowcy jeżdżący samochodami z naszego rankingu, które spalają 3 litry, wydadzą w ciągu roku około 1600 złotych na paliwo, czyli zaoszczędzą ponad 1500 złotych rocznie, gdyby jeździli przeciętnym, mniej ekonomicznym samochodem klasy średniej,” – powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
TOP 10 tanich i najbardziej oszczędnych aut oferowanych na wtórnym rynku w Polsce w listopadzie 2022 roku:
| Spalanie (l / 100 km) | Median ceny (zł) | Mediana przebiegu(km) | Mediana wieku (lat) |
Peugeot 308 1.6 BlueHDI 88 kW | 3,1 | 41 250 | 123 626 | 6,5 |
Skoda Octavia 1.6 TDI 81 kW Greenline | 3,2 | 51 000 | 188 271 | 6,9 |
Renault Clio 1.5 dCi 55 i 65 kW | 3,3 | 38 000 | 83 743 | 5,6 |
Smart Fortwo CDI 33 kW | 3,3 | 13 950 | 125 000 | 14,0 |
Skoda Fabia 1.2 TDI 55 kW | 3,4 | 18 700 | 169 425 | 10,5 |
Skoda Fabia kombi 1.4 TDI 66 kW | 3,4 | 29 000 | 181 000 | 7,4 |
Volkswagen Polo 1.4 TDI | 3,4 | 36 900 | 92 977 | 6,7 |
Hyundai i20 1.1 CRDi | 3,4 | 38 900 | 93 141 | 6,4 |
Volkswagen Golf 1.6 TDI 81 | 3,4 | 53 000 | 125 323 | 6,6 |
Citroen C4 Cactus 1.6 BlueHDI i e-HDI | 3,5 | 41 900 | 97 000 | 6,5 |
Po październikowym wzroście liczby ofert aut na rynku wtórnym, w listopadzie nastąpił spadek. Według miesięcznego raportu AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, w listopadzie 2022 roku w Polsce oferowano 194.511 aut z drugiej ręki, co oznacza spadek w stosunku do października br. o 10.703 samochody. Natomiast mediana ceny nieznacznie wzrosła o 500 złotych, do 29.900 złotych.