Samorządy z subregionu kluczborskiego chcą zdobyć 42,5 mln zł na transport

Mirosław Dragon
Mirosław Dragon
Dzięki 85-procentowej dotacji PKS Kluczbork chce wymienić stare autosany na nowe autobusy.
Dzięki 85-procentowej dotacji PKS Kluczbork chce wymienić stare autosany na nowe autobusy. Mirosław Dragon
Wszystkie samorządy z subregionu kluczborskiego uchwaliły plan mobilności. Chcą zdobyć dotacje unijne na nowe autobusy, na budowę ścieżek rowerowych i centrów przesiadkowych.

Plan dotyczy wszystkich 19 samorządów z terenu naszego subregionu (powiatów kluczborskiego, oleskiego i namysłowskiego).

Samorządowcy chcą zdobyć prawie 42,5 mln zł dotacji z Unii Europejskiej na poprawę sieci transportu publicznego i ograniczenie niskiej emisji. Tempo prac będzie szybkie, ponieważ inwestycje trzeba będzie wykonać do 2019 roku.

- Dotacje unijne, o które się staramy, pokrywają aż 85 procent kosztów inwestycji - mówi starosta kluczborski Piotr Pośpiech. - Mamy już gotowy wniosek, który ma 300 stron, do tego dochodzi mnóstwo załączników.

Planowana jest budowa 77 kilometrów dróg rowerowych: nowo wybudowanych, utwardzonych szlaków.

- Zorganizowaliśmy 36 spotkań konsultacyjnych z mieszkańcami. Co ciekawe, mieszkańcy podkreślali, że nie chcą budowy kolejnych turystycznych ścieżek rowerowych wytyczonych w lesie, tylko potrzebują możliwości dojazdu do pracy czy szkoły - mówi Piotr Pośpiech.

Większość z planowanych dróg rowerowych będzie zbudowana wzdłuż jezdni (m.in. wzdłuż drogo krajowej nr 11), ale planowane jest także przebudowa dla rowerzystów dwóch nieczynnych szlaków kolejowych: trasę dawnej ciuchci Paulinki z Olesna przez Gorzów Śląski do Praszki oraz odcinek między Namysłowem i Bukową Śląską.

Rozważana jest również budowa stacji rowerów miejskich (do wypożyczenia) w Kluczborku, Oleśnie i Namysłowie.
- Ścieżki rowerowe są bardzo potrzebne, ponieważ teraz wielu ludzi boi się jeździć rowerami, żeby nie zostać potrąconym przez samochód - zauważa pani Katarzyna mieszkanka Kluczborka.- Za mało jest też stojaków na rowery przy sklepach, urzędach, blokach mieszkalnych.

Plan mobilności zakłada także budowę centrów przesiadkowych w 25 miejscach. Ma powstać:

10 obiektów typu „parkuj i jedź” (żeby przyjechać samochodem z domu, zaparkować i dalej jechać do miasta autobusem lub pociągiem),
10 obiektów typu „bike and ride” (żeby móc zostawić rower i jechać dalej transportem zbiorowym).
W sumie w tych punktach ma być miejsce dla 291 samochodów i 130 rowerów.

Powstanie też 5 dużych węzłów przesiadkowych, min. przy dworcach PKS i PKP w Oleśnie.

Powiat kluczborski ma swój własny PKS. W ramach unijnego projektu planowany jest zakup aż 13 nowych autobusów.

PKS Kluczbork już teraz wozi uczniów oraz mieszkańców z wszystkich gmin z powiatu kluczborskiego: Byczyny, Wołczyna, Lasowic Wielkich i Kluczborka, a także z trzech gmin z powiatu oleskiego: Gorzowa Śląskiego, Radłowa i Zębowic.

Wszystkie planowane inwestycje mają kosztować w sumie 51,8 mln zł, z czego aż 42,5 mln ma wynosić dotacja unijna.

Liczby
51.800.757 zł - całkowite koszty projektu
42.496.660 zł - wnioskowana kwota dotacji
85 procent - poziom dotacji, o którą wnioskują samorządy

Wideo

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
kierowca
niestety taka prawda chociaż mechanicy nie są źli ale zarządzanie zaczymało się w czasach komuny
k
kierowca
W dniu 21.09.2016 o 07:26, sdfgh napisał:

do okl jak jestes taki dobry mechanik to choc pokaż jak sie naprawia , a autosany są tylko dwaa jak się komuś nie podoba może jechać pociagem albo luzem

s
sdfgh

do okl  jak jestes taki dobry mechanik to choc pokaż jak sie naprawia , a autosany są tylko dwa

a jak się komuś nie podoba może jechać pociagem albo luzem

M
Marian
W dniu 19.09.2016 o 21:30, pks napisał:

42,5 mln to 40 autobusów  na 3 powiaty po 13 nowych na jeden - średnia wieku autobusów w PKS Kluczbork 20 lat LUZ bez dotacji jeżdzi taniej - wiek kto korzysta na dotacjach ? 

Tylko LUZ nie daje zatrudnienie lokalnym mieszkańcom. I tu pojawia się problem. Po drugie LUZ nie obsłuży wszystkiego. Cudów nie ma.

A
Autochton

Jak ludzie potrafią korzystać ze ścieżek rowerowych pokazuje ul Katowicka, kołki wioskowe i miastowe i tak jadą po asfalcie stwarzając zagrożenie dla siebie i innych. Ale projekt jak najbardziej pozytywny. Pan starosta wyrasta na jedynego który ciągle chce rozwijać to nasze miasto. Tak trzymać.

p
pks

42,5 mln to 40 autobusów  na 3 powiaty po 13 nowych na jeden - średnia wieku autobusów w PKS Kluczbork 20 lat

 

LUZ bez dotacji jeżdzi taniej - wiek kto korzysta na dotacjach ? 

l
luz

A czy przejazd nowym autobusem będzie kosztował tyle samo co dotychczas? PKS Kluczbork zmierza do wykończenia konkurencji co w przyszłości wpłynie na wzrost cen biletów...

O
Okl
Jak gmina ma kupić autobusy jak kluczborki pks jest na swoim rozrachunku,zwolnijcie mechaników z pks bardzo bo nie umie kj a naprawić nic poza autosanem .jakie ścieżki gdzie do galerii i z powrote czy na zalew wzdłuż rzeki co to za projekt
Dodaj ogłoszenie