Ścieżki rowerowe w Opolu. "Jest parę rzeczy do zrobienia"

archiwumZaktualizowano 
archiwum
Poprawienie bezpieczeństwa na ścieżkach rowerowych oraz możliwość jazdy pod prąd na kolejnych ulicach jednokierunkowych w mieście to główne postulaty po podsumowaniu akcji “Rowerem bezpiecznie po Opolu".

Sobotni wieczór. 23-latek na rowerze wyjeżdża z podporządkowanej ulicy na drogę krajową nr 94 w Walidrogach wprost pod nadjeżdżające audi. Dochodzi do zderzenia. Rowerzysta ginie na miejscu. To ostatni wypadek do jakiego doszło na terenie powiatu opolskiego z udziałem rowerzysty.

- Pamiętajmy, w zderzeniu z samochodem rowerzyści nie mają dużych szans - mówi podinspektor Maciej Milewski z wydziału ruchu drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu. - Dlatego powinni zachować oni szczególną ostrożność i pamiętać o regule ograniczonego zaufania. Oczywiście kierowcy aut również.

Policjanci, opolscy strażnicy miejscy oraz oficer rowerowy działający przy opolskim ratuszu, podsumowali właśnie akcję “Rowerem bezpiecznie przez Opole". Przez ostatni miesiąc sprawdzali oni stan i oznakowanie ścieżek rowerowych oraz przyglądali się bezpieczeństwu rowerzystów na ulicach, gdzie ścieżek takich nie ma.

- I okazało się, że jest parę rzeczy do zrobienia - mówi Sławomir Szota, oficer rowerowy w Opolu. - Teraz nasze uwagi przekażemy do Miejskiego Zarządu Dróg w Opolu.

Jakie nieprawidłowości stwierdzono? Najważniejsze to brak oznakowania “drogi dla rowerów" przy zjeździe z wiaduktu w ciągu ul. Ozimskiej w ul. Rejtana,. Z kolei na ul. Chabrów zarządca drogi nie przycina regularnie żywopłotów przy ścieżkach rowerowych, co utrudnia widoczność uczestnikom ruchu drogowego i naraża rowerzystów na kolizje. Natomiast na ul. Horoszkiewicza droga dla rowerów kończy się na... przystanku MZK i nie ma kontynuacji dojazdu do ul. Szarych Szeregów.

- Następnym naszym postulatem jest rozważenie przez miasto możliwości jazdy po kolejnych ulicach jednokierunkowych rowerami pod prąd, tak jak to jest na Pasiece - mówi Szota. - Chodzi np. o ul. Dąbrowskiego w dzielnicy generalskiej, Łangowskiego, Ligonia, Karola Miarki oraz Kośnego.

Komisja wnioskuje też o rozważenie budowy azylu dla pieszych i rowerzystów na ulicy Plebiscytowej przy zaślepionej ulicy Drzymały.

Więcej w poniedziałkowym wydaniu Nowej Trybuny Opolskiej

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 28

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
W dniu 14.10.2013 o 13:50, Enrike napisał:

PRZYDAŁYBY SIĘ MAPY ŚCIEŻEK ROWEROWYCH DLA OPOLA I OKOLIC.

A po co ci to ? Nudzisz się na bezrobociu ? Poszukaj pracy to nie będziesz miała i czasu, i siły jeździć składakorowerem jak popracujesz 8 godzin fizycznie.

b
bazyl65
W dniu 13.10.2013 o 22:17, Gość napisał:

I brawo dla Ciebie kolego oto właśnie chodzi zachowałeś się jak mówi przepis czyli zwolnić przed przejściem i zachowac szególną uwagę tak mówi przepis . Właśnie dlatego nic się nie stało po to ktos to wymyślił, ale i tak potrzeba zmiany w przepisach że pieszy ma absolutne pierwszeństwo , tak jest w krajach takich jak De czy Nl gdzie aut jest znacznie więcej i jakoś  dają radę.

A gdzie w Nl niby mają bezwzględne pierwszeństwo piesi? Stoją na przejściach i czekają aż ktoś ich puści, lub ruch zaniknie :). A jakie zdziwienie, że ktoś się zatrzymał i puścił :blink: . Potem lukają na rejestrację - o Polak - i wszystko dla nich jasne - uśmiech i idą. Na 10 kierowców Holendrów, 3 się zatrzyma i taka jest prawda. Codziennie dojeżdżałem do pracy 20 km przez kilka miejscowości i wiem co widziałem.

Co do rowerów to fakt, że są nietykalni ale wiedzą co im wolno i nie widziałem żeby odwalali takie numery jak w Polsce. Tam zdają sobie sprawę, że rower da się zatrzymać na odcinku 2 m, a nawet powoli jadący samochód niekoniecznie. Wszyskto opiera się na rozsądku obu stron "konfliktu".

b
bazyl65
W dniu 14.10.2013 o 14:34, Gandharwa napisał:

"głupota" to słowo klucz, które niekiedy najcelniej opisuje wyobraźnię naszych kierowców. Teraz mamy zjednoczoną Europę i przepisy ruchu drogowego muszą w niej być zunifikowane, inaczej kierowca z Polski nie miałby prawa wjazdu na teren np. Czech czy Niemiec bez zdania egzaminu uzupełniającego. Dlatego znaki drogowe są z drobnymi różnicami takie same, linia przerywana czy podwójna ciągła znaczy to samo. Jazda rowerzystów pod prąd jest europejskim standardem, zarówno w formie kontrapasu jak i generalnej zgody przez znak T-22. Wiele zmian w polskim prawie drogowym wprowadzono w kwietniu 2011 roku. Warto się z tymi zmianami zapoznać, zanim się wyląduje w więzieniu za zabicie rowerzysty w kraju czy za granicą.

No i fajnie. Tylko, że tam droga jest podzielona na pas dla samochodów i węższy dla rowerów. Kierowca samochodu ma prawo jechać po tym dla rowerów ale musi ustąpić rowerzyście. Przy drodze jednokierunkowej szerokość drogi jest wystarczająca dla obu rodzajów pojazdów. A teraz popatrzmy na ul np. Powstanców Śląskich, gdzie pół drogi zajmują miejsca parkingowe i pozostaje 1 pas ruchu, gdzie zmieści się  tylko jedno autko. Jak tam pas dla rowerów wytyczyc? W państwach unii przepisy idą w parze z infrastrukturą, a u nas są tylko przepisy. I dlatego mowa o głupocie, bo jest to wprowadzanie czegoś na siłę - pod publiczkę.

G
Gość
W dniu 14.10.2013 o 19:38, lucka napisał:

A ja chcę przeprosić Pana, który jechał ok. 10.30 rowerem w rejonie mostu na Ozimskiej (koło Tesco). Pozwolił mi jechać, choć sam miał pierszeństwo...Wiem, że tam jest droga dla rowerów i naprawdę bardzo staram się pilnować, żeby rowerzyści mieli pierszeństwo - sama też lubię jeździć rowerem. Niestety, nie pierwszy raz nie byłabym w stanie zareagować w czasie, podczas skrętu w ul. Rejtana.Wiem, że najbardziej poszkodowany byłby rowerzysta, jeszcze raz przepraszam no i dziękuję, bo w razie czego, nie darowałabym sobie do końca życia.Czy tylko ja mam takie wrażenie, że trudno na tym moście dbać kierowcom samochodów o bezpieczeństwo rowerzystów?

pseudorowerzystów, bezrobotnych, świętych krów. Dlaczego na wszystko kierowcy mają uważać, a innych już to nie obowiązuje ?

l
lucka

A ja chcę przeprosić Pana, który jechał ok. 10.30 rowerem w rejonie mostu na Ozimskiej (koło Tesco). Pozwolił mi jechać, choć sam miał pierszeństwo...

Wiem, że tam jest droga dla rowerów i naprawdę bardzo staram się pilnować, żeby rowerzyści mieli pierszeństwo - sama też lubię jeździć rowerem. Niestety, nie pierwszy raz nie byłabym w stanie zareagować w czasie, podczas skrętu w ul. Rejtana.

Wiem, że najbardziej poszkodowany byłby rowerzysta, jeszcze raz przepraszam no i dziękuję, bo w razie czego, nie darowałabym sobie do końca życia.

Czy tylko ja mam takie wrażenie, że trudno na tym moście dbać kierowcom samochodów o bezpieczeństwo rowerzystów?

G
Gandharwa
W dniu 14.10.2013 o 14:59, iwona napisał:

A może by tak wlepic parę mandatów naszym inteligentnym rowerzystom co wjeżdzają na drogę kiedy i jak im sie podoba .Na luboszyckiej mają ściezkę rowerowa za grube pieniądze , a ilu z niej korzysta , a gdzie mają światła?Proponuję wprowadzić jazdę samochodom do 30 km bo w kazdej chwili może wyskoczyć rowerzysta.Ale jemu wolno!!!Pozdrawiam

 

W Polsce obowiązuje ruch prawostronny. Oznacza to, że jeżeli ja jadę rowerem, a droga rowerowa jest po lewej stronie jezdni, to ja z niej korzystać nie mogę - muszę jechać utwardzonym poboczem lub jezdnią po prawej stronie. Wracając Luboszycką mam tą samą ścieżkę po "mojej" prawej stronie i wtedy jestem zobowiązany z niej korzystać.

o
opolanka

Niech jakiś "radny" pojedzie na rowerze ul.Oleską !!!

e
enklava

Brak ścieżek rowrowych w Opolu to ogromnie zagrożenie!! niech wykluczą w centrum ruch samochodowy na 100procent..centrum jest skupiskiem nerwowych kierowców poszukujących parkingu i nie tylko.Kamienice też przez to niszczeją.Kierowcy wjeżdżają w centrum gdzie się da nie zważają uwagi na chroniących centrum,zdrowie itd rowerzystów.Niech władze rozwiążą wreszcie ten kłopot. Czy kolejne ofiary muszą się pojawić w kontakcie samochód - roweżysta ? ? ?

 

i
iwona

A może by tak wlepic parę mandatów naszym inteligentnym rowerzystom co wjeżdzają na drogę kiedy i jak im sie podoba .Na luboszyckiej mają ściezkę rowerowa za grube pieniądze , a ilu z niej korzysta , a gdzie mają światła?Proponuję wprowadzić jazdę samochodom do 30 km bo w kazdej chwili może wyskoczyć rowerzysta.Ale jemu wolno!!!Pozdrawiam

G
Gandharwa
W dniu 13.10.2013 o 18:49, rowerzysta napisał:

jazda "pod prąd" dla rowerów to najwieksza głupota!!!

 

"głupota" to słowo klucz, które niekiedy najcelniej opisuje wyobraźnię naszych kierowców.

 

Teraz mamy zjednoczoną Europę i przepisy ruchu drogowego muszą w niej być zunifikowane, inaczej kierowca z Polski nie miałby prawa wjazdu na teren np. Czech czy Niemiec bez zdania egzaminu uzupełniającego. Dlatego znaki drogowe są z drobnymi różnicami takie same, linia przerywana czy podwójna ciągła znaczy to samo.

 

Jazda rowerzystów pod prąd jest europejskim standardem, zarówno w formie kontrapasu jak i generalnej zgody przez znak T-22. Wiele zmian w polskim prawie drogowym wprowadzono w kwietniu 2011 roku. Warto się z tymi zmianami zapoznać, zanim się wyląduje w więzieniu za zabicie rowerzysty w kraju czy za granicą.

E
Enrike

PRZYDAŁYBY SIĘ MAPY ŚCIEŻEK ROWEROWYCH DLA OPOLA I OKOLIC.

o
opolanka
W dniu 14.10.2013 o 10:13, as napisał:

Dla twojej informacji buraku rowerzysta nawet jak ma ścieżkę może jechać po drodze i ma tego pełne prawo wyjątkiem jest znak zakaz poruszania się rowerem zobacz sobie może jak biegną ścięzki rowerowe i dlaczego jadą rowerem po ulicy a nie po ścieżce zastanów się co piszesz pierw.

dla twojej informacji "buraku" jezeli jest sciezka rowerowa rowerzysta ma obowiazek jechac po niej-jezeli nie mandat wynosi 50 pln.sprawdz przepisu zanim sie wypowiesz.

c
cyklista

Owszem mozna zrobic pas dla rowerzystow na ulicy jednokierunkowej ale pod warunkiem ze jest to mozliwe .. parkowanie pojazdow tylko po jednej stronie jezdni i przy odpowiedniej szerokosci namalowanie oznaczenia droga dla rowerzystow w innych sytuacjach to czysta paranoja..

T
To ja

Kto się wreszcie weźmie za nieoświetlonych szarżujących , między pojazdami rowerzystów,jeżdżących środkiem pasa i po rondzie pomimo tego że obok jest ścieżka rowerowa.Gdzie jest w Opolu Policja.Rowerzysta to nie święta KROWA!Prosze wysłać patrole rano o 6  na Ozimską,na Wiejska i na Sosnkowskiego.

k
kierowca
W dniu 13.10.2013 o 18:49, rowerzysta napisał:

jazda "pod prąd" dla rowerów to najwieksza głupota!!!

Tak jazda rowerem pod prad to nie tylko glupota ale deb***izm obecnie panujacej nam wladzy .. czesto spotykam na waskiej jedno kierunkowej ciasnej uliczce deb***a jadacego pod prad to ja musze ustapic mu pierwszenstwa.. inaczej go rozjade.. gdzie sens gdzie logika o bezpieczenstwie juz nie wspomne.. urzedasy myslcie glowa a nie inna czescia ciala... 

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3