Ścisłe centrum Opola bez samochodów?

archiwum
Radny Ociepa proponuje, aby najpierw zamknąć ulicę Osmańczyka.
Radny Ociepa proponuje, aby najpierw zamknąć ulicę Osmańczyka. Archiwum
Na początek wyłączona z ruchu byłaby ulica Osmańczyka, a potem m.in. ulica Katedralna i Mały Rynek. Taką propozycję złożył radny Marcin Ociepa, ale urząd miasta na razie kręci nosem.

Wniosek w tej sprawie skierował do prezydenta Opola wiceprzewodniczący rady Marcin Ociepa (Razem dla Opola). W jego ocenie najwyższy czas, aby zabrać się za etapowe zamykanie ulic w ścisłym centrum miasta.

- To europejska, wręcz światowa tendencja, że centra miast zamieniają się w strefy wolne do samochodów, a przyjazne pieszym i rowerzystom - przekonuje Marcin Ociepa. - Dlatego powinniśmy dalej zachęcać i przekonywać opolan do przesiadania się na rowery czy korzystania z komunikacji miejskiej, a jednocześnie stopniowo ograniczać ruch samochodowy w centrum.

Radny proponuje, aby najpierw zacząć od zamknięcia ulicy Osmańczyka (z wyjątkiem aut dostawczych), a następnie ograniczyć ruch do dostawców i mieszkańców na Rynku, ulicy Koraszewskiego, Książąt Opolskich czy Krupniczej. Kolejnym etapem byłaby realizacja przebudowy Małego Rynku i zamknięcie go dla samochodów. Jak przekonuje Marcin Ociepa dzięki takim ruchom pojawiłoby się miejsce nie tylko na nowe ogródki piwne, ale i księgarnie czy sklepy z pamiątkami.

W urzędzie miasta pomysł oceniają jako ciekawy, ale na razie nierealny.

- Aby tak zmienić organizację ruchu należy wcześniej zbudować parkingi, na których można by zostawić samochody, a także zmodyfikować ofertę komunikacji miejskiej - przekonuje Alina Pawlicka-Mamczura, rzecznik prezydenta Opola. - Pomysł jest ciekawy, przewidywany już w miejskich planach zagospodarowania centrum, ale z jego realizacją trzeba jeszcze poczekać.

Podobnego zdania jest Agnieszka Maślak, naczelnik wydziału infrastruktury technicznej i gospodarki komunalnej w urzędzie miasta.

- Dopóki nie powstanie nowa trasa i most przez Odrę powinniśmy się od takich działań powstrzymać, bo kierowcy muszą mieć inną możliwość przedostania na drugą stronę miasta - tłumaczy Agnieszka Maślak. - Na razie widziałabym tylko jedno miejsce w ścisłym centrum, które można spróbować wyłączyć z ruchu. Chodzi mi o uliczkę Vaclava Havla, tuż obok skweru na Małym Rynku. Po jej zamknięciu ruch samochodowy odbywałby się ul. Staromiejską - dodaje naczelnik.

Najnowsze informacje dot. koronawirusa

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 25

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Kto wie w jakiech okolicach mieszka Pan radny?

G
Gość
Urządzenie parkingu dla klientów jest w gestii firmy. Tego jeszcze brakowało aby społeczeństwo zrobiło ściepkę na parking dla jakiegoś frajera który zapomniał, że pod jego firmą nie można zaparkować. Stuknij się w głowę chłopie. Zresztą naucz się czytać ze zrozumieniem, dostawczaki podjadą. Jesteś zwykły internetowy pieniacz, napisze taki niekumaty osobnik komentarz do artykułu którego nawet nie przeczytał i wychodzi na ignoranta.
Albo jesteś kolegą Ociepy i tak go zaciekle bronisz albo internetowym trolem.O jednym musisz pamiętać: a)nie obrażaj osób mających na forum inne zdanie zachowuj się spokojnie i zastanów się nad tym co piszesz c) pomyśl trochę a zauważysz ,że te firmy są dla mieszkańców i należy o nie zadbać ,podobnie jak dopłaca "miasto" do MZK ,bo mieszkańcy mają czym dojechać do szkół i zakładów pracy , d)zauważ ,że społeczeństwo w centrum nie jest zbyt mocno bogate ,tak aby po rzeczy codziennego użycia musieli codziennie dojeżdżać do hipermarketów , e)generalnie zachowuj się kulturalnie i myśl...
U
Uradowany
Nie glupi pomysl..polecam pojechac do Pragi (CZ) zobaczyc jak malo aut jest w scislym centrum o okolicach srodmiescia..chociaz Pana Ocipy to ja nigdy na rowerze nie widzialem a namawia tak innych twardo:P

Praga nieco się różni od Opola. Wymienię tylko kilka prostych przykładów:
1. W Pradze działa sprawnie metro.
2. W Pradze gros spacerowiczów to turyści, którzy Starówkę robią pieszo raz, dwa razy w życiu, ale i tak każdego dnia i nocy jest ich tak dużo, że biznes w centrum się utrzymuje.
3. Dopuszczone do ruchu drogi mają większą przepustowość niż te w centrum Opola w stosunku do natężenia ruchu, więc nie widać korkowania.
U
Uradowany

Cóż za wspaniały pomysł! Jestem oboma, ba, czterema rękami za jak najszybszym zrealizowaniem tego pomysłu. Tych kilka sklepów i kilka barów w okolicach Rynku jeszcze jakoś przyciąga ludzi do centrum Opola przynajmniej przynajmniej do późnego popołudnia.

Na szczęście coraz więcej ludzi używa bankowości internetowej i kart płatniczych, więc nawet tych 106 banków na opolskim Wall Street też już nie generuje zbyt dużego ruchu.

Wyłączenie centrum z ruchu w końcu całkowicie ukaże udolność władz i unaoczni opolanom, jab bardzo to miasto umiera i odwraca się od swojego centrum. Już nie będzie w ogóle po co pójść na Krakowską. A na Ryenk to co najwyżej się upić. Bo na Mały Rynek to już nie będzie zupełnie po co.

Tych paręset aut, które tam parkują - siłą rzeczy - trzeba będzie gdzieś upchnąć. Więc zaczną się utyskiwania mieszkańców Pasieki, czy ulic na wschód od Krakowskiej. I tak krok po kroku ze strefy płatnego parkowania zrobimy strefę pieszą. A jedynym powodem, by zajrzeć na Starówkę będzie potrzeba udania się do Urzędu Miasta. Reszta ruchu uda się zapewne w kierunku nowego centrum miasta - wprost do Karolinki, albo do Wrocławia, czy Katowic...

No, to jest jakaś korzyść - urzędnicy będą mogli spokojnie wyskoczyć na miasto bez obawy, że ich samochód potrąci.

Najlepiej park na ex-ZWM-ie zamienić na megaparking - lokalizacja dogodna, koło pętli na Pużaka, łatwo Oleską z obwodnicy wskoczyć. A nowoczesne rozwiązania komunikacyjne w Opolu z pewnością od razu przyciągną nowy kapitał. Więc będzie za co gondole w końcu zbudować. Najlepiej podziemne, ze stacją końcową na cmentarzu. Bo młodzi ludzie i tak uciekają z Opola.

G
Gandharwa
Do Lordi.
Jasne najlepiej firmę przenosić co parę lat, bo komuś się zachciało centrum zamykać.Przykład z lasem jest bez sensu - skoro droga była to czemu zaorali i posadzili drzewa?Wyobraź sobie większy biznes np taki co zatrudnia 100 osób i nagle droga jest ograniczona do 3,5t - wcześniej jak firma się budowała to włazili gdzie się da bez wazeliny żeby powstały miejsca pracy - jak już zbudował i utopił kasę to trudno - jest frajerem- nie wozi busami towar i zaopatrzenie . A to że mieszkańcy strefy płacą za parkowanie pod swoimi domami to zwykły skandal - oczywiście fajnie zarabia firma która obsługuje i miasto, które pobiera podatek nie od swojej własności - jakoś łatwiej o miejsce wcale nie jest. To nie żadna ewolucja tylko kolejne haracze i ograniczanie naszej wolności niby po to, żeby nam było lepiej a tak naprawde żeby ktoś przerobił kase lub jakiemuś politykowi się wygodniej żyło.

Przykład jest zły. W tym roku w Opolu z powodów przetargowych na ok 10 dni skasowano strefę parkowania - pamiętasz co się wtedy działo? Jak nie pamiętasz to spróbuj sobie "podjechać" do szklarza w podwórku w bramie od strony parkingu przy placu Wolności - powodzenia!

Z jakiś tam powodów założyłeś, że jak parkowanie będzie wszędzie dozwolone i za darmo, to ZAWSZE zaparkujesz. Nic bardziej mylnego, nie zaparkujesz wcale, bo urzędnicy i ini pracownicy mający na 7.30 zastawią ci staróweczkę dokumentnie tak, że klienci sklepów otwieranych o 9 nie mają najmniejszych szans.

No i gdzie się napijesz piwa, jak zamienisz płytę rynku w parking? Chciałbyś, by rynek wyglądał jak mały rynek czy pl. Kopernika?
d
daro

Do Lordi.
Jasne najlepiej firmę przenosić co parę lat, bo komuś się zachciało centrum zamykać.Przykład z lasem jest bez sensu - skoro droga była to czemu zaorali i posadzili drzewa?Wyobraź sobie większy biznes np taki co zatrudnia 100 osób i nagle droga jest ograniczona do 3,5t - wcześniej jak firma się budowała to włazili gdzie się da bez wazeliny żeby powstały miejsca pracy - jak już zbudował i utopił kasę to trudno - jest frajerem- nie wozi busami towar i zaopatrzenie . A to że mieszkańcy strefy płacą za parkowanie pod swoimi domami to zwykły skandal - oczywiście fajnie zarabia firma która obsługuje i miasto, które pobiera podatek nie od swojej własności - jakoś łatwiej o miejsce wcale nie jest. To nie żadna ewolucja tylko kolejne haracze i ograniczanie naszej wolności niby po to, żeby nam było lepiej a tak naprawde żeby ktoś przerobił kase lub jakiemuś politykowi się wygodniej żyło.

l
lordi
Jak zakładali firmy i np. kupowali kamienice w centrum( a to nie tylko rynek strefa jest duża) to nie było płatnej strefy i tylu ograniczeń.

Wyobraź sobie,że mieszkańcy i to nie tylko centrum płacą za parkowanie aut przed swoimi domami. Według Twojej teorii nie powinni płacić bo wcześniej nie musieli. Powtarzam po raz drugi, jak ktoś prowadzi działalność w centrum to tylko do siebie może mieć pretensje o brak dojazdu. To tak jakbyś postawił sobie budkę z lodami pośrodku lasu i płakał,że z powodu braku drogi biznes się nie kręci. Droga kiedyś była ale zasadzili drzewa,część ktoś zaorał i teraz lipa.Albo wylewałeś kupę do rzeki przez 50 lat a nagle się okazało,że niewolno i już. Świat się zmienia, mamuty wyginęły, ewolucja trwa. Biznesmen bez pomysłu odpada. Proste.
o
ostry

Nie glupi pomysl..polecam pojechac do Pragi (CZ) zobaczyc jak malo aut jest w scislym centrum o okolicach srodmiescia..chociaz Pana Ocipy to ja nigdy na rowerze nie widzialem a namawia tak innych twardo:P

d
daro

Do Lordi.
Jak zakładali firmy i np. kupowali kamienice w centrum( a to nie tylko rynek strefa jest duża) to nie było płatnej strefy i tylu ograniczeń. Teraz mnóstwo zakazów 1/3 miejsc dla niepełnosprawncyh no i trzeba płacić haracz za to, że parkuje. Sam jedżdze do różnych kontrachentów i klne niestety jak muszę 1 szukać miejsca 2 tracić czas w pracy na łażenie 3 płacić nawet jak stoje 5min. Może urzędnicy/studenci/ekolodzy mają mnóstwo czasu na wszystko ale ja nie mam.
Po za tym jak sobie wyobrażasz, że ktoś kto ma kamienice w pobliży rynku wybuduje parking dla klientów jak chodniki i ulice są miejskie - musi dbać o chodnik, odśnierzać ale nawet miejsca sobie nie może wyznaczyć. Teraz plan żeby pozamykać - to jest zupełnie bez sensu najlepiej zrobić wszedzie kostkę wpuścić bryczki konne i skansen będzie w całym centrum. Czemu nie ma planu, żey zamnknąć np ZWM i porobić parkingi przy obwodnicy Pużaka/Sosnkowskiego? Wszyscy będą zdrowsi będą spacerować i nie będzie spalin.....

l
lordi
Totalna głupota,pomieszanie z poplątaniem. A co z firmami,które jeszcze nie upadły i pozostały w centrum a są już pośrednio izolowane od klientów poprzez opłaty za parkowanie i brak parkingów ?

Urządzenie parkingu dla klientów jest w gestii firmy. Tego jeszcze brakowało aby społeczeństwo zrobiło ściepkę na parking dla jakiegoś frajera który zapomniał, że pod jego firmą nie można zaparkować. Stuknij się w głowę chłopie. Zresztą naucz się czytać ze zrozumieniem, dostawczaki podjadą. Jesteś zwykły internetowy pieniacz, napisze taki niekumaty osobnik komentarz do artykułu którego nawet nie przeczytał i wychodzi na ignoranta.
P
Poldek

Nie rozumiem co ma przeprawa przez Odrę do parkowania i jeżdżenia poscisłym centrum, w tym po jednej z pierzeji Rynku! Przecież o to chodzi żeby samochód zostawić dalej, nawet dużo dalej, i do centrum dotrzeć pieszo/rowerem/autobusem. Może to pani Pawlicka-Mamczura boi się że nie dojedzie swoim autem pod sam ratusz? I jeszcze będzie musiała skorzystać z roweru lub MZK. Straszne, założę się że śni się to po nocach większości urzędników jako największy koszmar..

P
PlayOp

A co ma wspólnego nowy most na Odrze do ruchu samochodowego na Małym Rynku?? Czyżby tam parkowali pracownicy z UM?

o
opolski mieszkaniec

Totalna głupota,pomieszanie z poplątaniem. A co z firmami,które jeszcze nie upadły i pozostały w centrum a są już pośrednio izolowane od klientów poprzez opłaty za parkowanie i brak parkingów ? Czy pozostały jeszcze handel i usługi należy całkowicie ograniczyć i zlikwidować w centrum ? Czy ktoś się zastanawiał co wpłynęło pośrednio na upadek handlu i usług w centrum miasta ? Czy kiedykolwiek tak było ? Mało jeszcze pustych lokali użytkowych stoi w centrum ? Czy po chleb i masło mieszkańcy będą musieli jeździć do hipermarketów a obok domów będą oglądać puste lokale ? Niech ktoś się mocno uderzy w głowę i przetrze głowę mokrą szmatą !!!

G
Gość

A gdzie mieszka Ociepa?

O
Opolczyk

Czy Państwo pamiętają jak w czasie kampanii wyborczej Ociepa parkował naczepę na pl. Kopernika. Może teraz chciałby na Małym Rynku?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3