Silniki coraz mniejsze, ale mocy nie ubywa

Bartosz Gubernat; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda
Wszechobecna troska o ekologię sprawia, że producenci samochodów muszą szukać coraz nowszych sposobów na redukcję emisji spalin. To głównie dlatego dzisiejsze auta są wyposażane w coraz mniejsze, ale wcale nie słabsze silniki.

Jednym ze sztandarowych przykładów jest tu grupa Volkswagena. Jej samochody korzystają z silników TSI. Przykłady? Podczas gdy jeszcze kilka lat temu do napędu Octavii czy Superba używano silników benzynowych o pojemności dwóch litrów, dzisiaj w większości modeli tej marki stosuje się jednostki znacznie mniejsze. W przypadku Skody Superb bazową jednostką napędową jest 1.4 TSI, który oferuje aż 150 KM mocy. Taka sama jednostka może pracować pod maską nowego SUV-a z Czech – Skody Kodiaq.

Skoda

Z kolei Fabię można mieć z niewielkim silnikiem 1.2 TSI, oferującym nawet 110 KM, a pod maską Octavii pracuje zaledwie litrowa jednostka TSI o mocy 115 KM. Szczególnie ten ostatni silnik zasługuje na uwagę. Oferuje 200 Nm momentu obrotowego w zakresie 2000-3500 obrotów, i emituje zaledwie 106 g CO2 na km. Octavię z taka jednostką można rozpędzić do setki w 9,9 sek., a jej prędkość maksymalna to aż 202 km/h. Co istotne, samochód jest niezwykle oszczędny. W cyklu mieszanym zużywa zaledwie 4,6 litra benzyny, w mieście 5,5 l, a w trasie potrafi zadowolić się 4 l paliwa na sto kilometrów. Producent podaje, że w porównaniu do dotychczas stosowanej jednostki 1.2 TSI to o 8 procent mniej.

Tak dobre osiągi to zasługa nowoczesnej konstrukcji i niskiej wagi auta oraz jednostki. Silnik jest wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa, a dodatkową moc zapewnia mu turbosprężarka. Trwałość? Konstrukcja silnika jest oparta na materiałach o podwyższonej wytrzymałości, dlatego nie należy się bać przyspieszonego zużycia chociażby układu tłokowo-korbowego. Dodatkową korzyścią z zakupu takiego pojazdu jest niższy koszt ubezpieczenia, wynikający z niewielkiej pojemności silnika.

Wrażenia z jazdy? W przypadku Octavii zwraca uwagę przede wszystkim kulturalna praca silnika, który dzięki znakomitemu wyciszeniu nie daje poznać, że pracują w nim tylko trzy cylindry. Jest w miarę dynamiczny, lekką zadyszkę nadrabia turbodoładowaniem. Aby sprawnie przyspieszać wystarczy utrzymywać obroty w średnim zakresie, co utrzyma spalanie na umiarkowanym poziomie, nie uprzykrzając przy tym życia kierowcy i pasażerów głośną pracą.

Wideo

Materiał oryginalny: Silniki coraz mniejsze, ale mocy nie ubywa - Motofakty

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

E
Endrju

A tam Chiny. Wtryski do regeneracji na www.wtryskiwacz.com i na Ukrainę :D tam jeżdżą wszystkim co ma więcej niż jedno koło

Ł
Łodzianin

150,000-200,000 i wysyłka na przetopienie do huty w Chinach (czy to ekologiczne) ?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3