MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Smart dla czworga

Michał Wandrasz [email protected]
O ile smart wygląda jak zabawka, o tyle smart forfour to już „normalny” mały samochód.
O ile smart wygląda jak zabawka, o tyle smart forfour to już „normalny” mały samochód.
Zaledwie w kilka lat po zaprezentowaniu awangardowego minisamochodu o nazwie Smart, na rynku pojawia się jego czteroosobowa wersja.

Smart forfour, bo tak nazywa się nowy pojazd, dostępny będzie w sprzedaży od wiosny 2004 roku. "Uśmiechnięte" oblicze auta podkreślają cztery pojedyncze reflektory, ustawione ukośnie względem siebie, tuż powyżej szczeliny wlotu powietrza. Trójwymiarowo wyprofilowane okrągłe światła tylne nawiązują do tradycji smarta. W przypadku modelu Forfour zintegrowane są jedno nad drugim w słupku C i zatopione w osłonie z tworzywa sztucznego. Kierunkowskazy natomiast umieszczone są w obudowie lusterek bocznych.
Podobnie jak w przypadku modeli city-coupé, cabrio, roadster oraz roadster-coupé, dostępne są różne warianty stylistyczne nadwozia i wyposażenia. Wersja pulse oferuje bogate wyposażenie podstawowe wysokiej klasy, natomiast w wersji passion postawiono przede wszystkim na komfort.

Trzy oferowane kolory szkieletu kabiny pasażerskiej Tridion można łączyć z panelami nadwozia w ośmiu typowych dla smarta odcieniach, dostępnych dla wszystkich wersji stylistycznych.
W nowym smarcie można także swobodnie rozprostować nogi podczas przerwy w podróży, ale w tym celu trzeba złożyć przednie oparcia. Rozwiązanie to nazwano "lounge concept" i jest dostępne w obu wersjach jako wyposażenie dodatkowe. Po całkowitym złożeniu oparć przednich siedzeń niemalże do poziomu tylnego siedzenia powstaje duża płaska powierzchnia, w sam raz, by wygodnie się rozsiąść.
Podczas gdy pasażerowie smarta forfour odpoczywają, składany i dający się obrócić wielofunkcyjny podłokietnik twinface, znajdujący się pomiędzy przednimi siedzeniami, może służyć, zależnie od potrzeby, jako poręczny schowek albo uchwyt na kubek.

Tylne siedzenie smarta forfour daje się przestawić o 15 cm. W ten sposób można powiększyć przestrzeń na nogi pasażerów siedzących z tyłu albo powierzchnię bagażową. Oparcie tylnego siedzenia dzielone jest w proporcji 60:40, a każdą jego część można po złożeniu osobno przestawiać. Wygodzie służy też montowany na życzenie, zintegrowany z oparciem centralny podłokietnik, a także poduszki w kolorze wyposażenia.
Tylne siedzenie dostosowane jest do potrzeb dwóch lub - za odpowiednią dopłatą - trzech osób. Aby zapewnić również piątemu pasażerowi bezpieczne miejsce z tyłu, tylne siedzenie wyposażane jest w takim wypadku w trzeci zagłówek oraz w trójpunktowe pasy bezpieczeństwa. Jeśli natomiast z tyłu potrzeba więcej miejsca na bagaż niż dla pasażerów, wówczas można złożyć część tylnego oparcia lub całe tylne oparcie do pozycji poziomej, lub też złożyć całkowicie tylne siedzenie i ustawić je
w pozycji pionowej. Pojemność bagażowa wynosi przy ustawieniu tylnego siedzenia w pozycji środkowej niemal 270 litrów. Składając tylne oparcie lub przechylając do przodu całe tylne siedzenie, można zwiększyć pojemność bagażową odpowiednio do 620 lub 910 litrów. Takich wymiarów bagażnika nie powstydziłby się niejeden "normalny" samochód.

Wnętrze, mimo skromnych rozmiarów pojazdu, sprawia wrażenie przestronnego, co jest typowe dla smarta. Odczucie to pasażerowie zawdzięczają między innymi odpowiedniemu kształtowi deski rozdzielczej, a wrażenie trójwymiarowości potęgują również nasadzone na nią dysze powietrzne w kształcie kuli oraz fragmenty pokryte tkaniną.
Całość obrazu wnętrza zamyka typowa dla smarta trójramienna kierownica, obita w zależności od wersji wyposażenia tworzywem sztucznym lub skórą. Ponadto jako wyposażenie dodatkowe dostępna jest dwuramienna kierownica pokryta skórą z dwoma przyciskami wielofunkcyjnymi. Pozwalają one na sterowanie radiem, odtwarzaczem CD, telefonem komórkowym oraz systemami audio i command bez odrywania rąk od kierownicy.
Kupując smarta forfour, podobnie jak w przypadku smarta city-coupé, klient ma do wyboru dach z tworzywa sztucznego, panoramiczny szklany dach o powierzchni 1,4 metra kwadratowego oraz sterowany elektronicznie przesuwany szklany dach.
Cena smarta forfour ma się zaczynać od 11.000 euro (netto).

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska