Pod lupą
Pod lupą
Nowo opracowane aluminiowe silniki benzynowe 1,0 i 1,2 litra, osiągające moc odpowiednio 66 KM/49 kW i 78 KM/58 kW, odznaczają się zużyciem paliwa poniżej 5.0 l/100 km w cyklu mieszanym, przy emisji CO2 poniżej 120 g. Te ekonomiczne, zgodne z Euro 5, 16-zaworowe silniki wyposażone są w pięciostopniową manualną skrzynię biegów. Silnik 1,2 osiąga przyspieszenie od zera do 100 km/h w zaledwie 12,4 sekundy. Poza rzadszym tankowaniem sparka charakteryzuje również poziom komfortu jazdy i poziom hałasu, drgań i wibracji (NHV) typowych dla większego pojazdu. Trzystopniowy program wytłumienia hałasu skupia się na skutecznej izolacji podłogi, przegrody przedniej i paneli wnętrza. Zawieszenie oparte na kolumnach McPhersona wyposażone jest również w zajmujące mniej miejsca tylne belki skrętne.
Samochód w niczym nie przypomina swojego poprzednika. To dobrze, bo model będący obecnie w sprzedaży w prostej linii wywodzi się z wysłużonego już daewoo matiza. Natomiast nowy spark może się podobać. Wyraźny dwuczęściowy grill oraz przednie światła nawiązują do większego i trochę starszego brata, czyli chevroleta cruze'a. Silnie zarysowane tylne nadkola, skrywające 13-, 14- lub 15-calowe koła, nadają mu muskularny wygląd. Tylne klamki, ukryte w słupku drzwiowym, kształt tylnych nadkoli, zintegrowany tylny spojler i charakterystyczne dla marki Chevrolet tylne światła z zaokrąglonymi elementami to kolejne elementy sprawiające, że spark wyróżnia się z tłumu.
Nowocześnie i trochę futurystycznie jest w kabinie. Niepowtarzalna, inspirowana motocyklami tablica rozdzielcza, obejmująca duży okrągły prędkościomierz i cyfrowy obrotomierz. Kontrolki systemu audio, ogrzewania, wentylacji i nawigacji elegancko wkomponowano w zintegrowaną kolumnę środkową. Konsola podłogowa mieści dwa uchwyty na kubki, pojemne schowki i dźwignię zmiany biegów wykończoną aluminium tak, aby pasowała ona do szprych kierownicy. Jasne wnętrze samochodu stanowi rozwinięcie idei "podwójnego kokpitu" Chevroleta. Listwy tablicy rozdzielczej "płyną" z każdej strony w kierunku drzwi, stwarzając wrażenie przestrzeni wykraczającej poza niewielkie rozmiary sparka.
Bogate wyposażenie obejmuje m.in.: klimatyzację, radio CD z mp3, siedzenie kierowcy o regulowanej wysokości, opuszczaną kierownicę, elektryczne szyby przednie, podgrzewane siedzenia przednie, umieszczone w kierownicy sterowanie systemem audio, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, komputer pokładowy i "niezamarzające" wycieraczki przednie.
Natomiast standardowe wyposażenie bezpieczeństwa obejmuje poduszki powietrzne kierowcy i kurtyny powietrzne. Przednie pasy bezpieczeństwa wyposażone są w napinacze; dla pasażerów siedzących z tyłu przeznaczone są trzy pasy trzypunktowe. To wszystko sprawiło, że nowy chevrolet spark w testach bezpieczeństwa NCAP otrzymał cztery gwiazdki.
Rozstaw osi wynoszący 2,375 mm, w połączeniu z nadwoziem długości 3,640 mm, zapewnia wnętrzu jedną z największych w swojej klasie przestrzeń na nogi i biodra pasażerów, tak z przodu, jak i z tyłu. Siedzenia mogą być pokryte kontrastową tapicerką, a w wersjach najbogatszych znaleźć można doskonałe szwy francuskie. Pomimo minimalnie obniżonego tyłu ułatwiającego parkowanie, spark oferuje przeciętną pojemność bagażnika rzędu 170 litrów, zwiększającą się do 994 litrów po złożeniu dzielonych 60/40 oparć tylnych siedzeń. Schowki na wszystkich czterech drzwiach zapewniają wystarczająco dużo miejsca do przechowywania podręcznych drobiazgów. Wszechstronność sparka dodatkowo zwiększają relingi dachowe stanowiące rzadkość w tym segmencie. Na koniec kilka słów o cenach.
Chevrolet spark to jeden z najtańszych samochodów na polskim rynku. Jak zapowiada producent, ceny nowego modelu zaczynać się będą od 30 990 zł za wersję podstawową z litrowym silnikiem, natomiast najlepiej wyposażony model LT z silnikiem 1,2 to wydatek 44 290 zł. Dla wszystkich dostępnych wersji system stabilizacji toru jazdy ESC kosztuje 1 000 zł, natomiast kurtyny powietrzne stanowią element wyposażenia standardowego.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?