Polska wystąpiła do Komisji Europejskiej o zgodę na obowiązkowe stosowanie split payment w wybranych branżach, które stosują dziś odwrócony VAT (tzw. reverse charge) lub odpowiedzialność solidarną w odprowadzaniu tego podatku. Jeśli Komisja Europejska wyda zgodę, to rozliczenie podatku w takich branżach jak budownictwo, handel elektroniką, stalą, paliwami oraz zakup towarów i usług będzie obowiązkowo odbywać się na zasadach split payment.
Dlaczego split payment to bariera dla biznesu?
Wprowadzenie split payment może być poważnym problemem dla mikro i małych przedsiębiorstw, które już teraz mają problem z zarządzaniem płynnością finansową. A ta jak wiadomo ma decydujący wpływ na powodzenie biznesu. Do tej pory wiele przedsiębiorstw korzystało z terminów wyznaczonych na opłacanie należności VAT i operowało zgromadzonymi środkami na ten cel. Brak tej możliwości może realnie wpłynąć na funkcjonowanie wielu polskich firm.
Alternatywą dla kolejnych rygorystycznych uszczelnień systemu podatkowego jest rejestracja spółki za granicą - w kraju, w którym split payment nie obowiązuje. Przykładem takiego państwa jest Wielka Brytania, która już ponad 10 lat temu mierzyła się z podobnymi problemami co Polska (wyłudzenia VAT).
Brytyjczycy postanowili jednak, że uszczelnianie systemu podatkowego nie może się odbyć kosztem uczciwych obywateli, przeciwnie do tego co realizuje polski rząd.
Podatek VAT zagranicą - Wielka Brytania
Standardowa stawka podatku VAT w Wielkiej Brytanii wynosi 20-proc. Obowiązek rejestracji do VAT w Wielkiej Brytanii ma miejsce po przekroczeniu 83 tysięcy funtów obrotu, czyli około 400 tysięcy złotych. Dla porównania w Polsce obowiązek rejestracji do VAT ma miejsce po przekroczeniu 200 tysięcy złotych obrotu. Przedsiębiorca w Wielkiej Brytanii rozlicza podatek VAT co 3 miesiące. Najpopularniejszą formą prowadzenia biznesu w Wielkiej Brytanii jest spółka limited. Prowadzenie spółki limited w Wielkiej Brytanii jest bardzo proste – brytyjski system cechuje się niewielką biurokracją, wszelkimi formalnościami zajmuje się profesjonalna firma księgowa. Prowadzenie firmy w Wielkiej Brytanii nie wymaga fizycznej przeprowadzki na Wyspy – spółka może posiadać brytyjską rezydencję podatkową dzięki podejmowaniu strategicznych decyzji podczas zgromadzeń zarządu w Wielkiej Brytanii.
Wszystko co musisz wiedzieć o split payment przed 1 lipca br - czytaj na str. 2
Co to jest split payment VAT?
Split payment, zwany zamiennie mechanizmem podzielonej płatności, to kolejne rozwiązanie rządu na uszczelnienie systemu podatkowego, czyli walkę z wyłudzeniami VAT.
Split payment polega na możliwości zapłaty podatku VAT na specjalny rachunek bankowy - rachunek VAT. Od 1 kwietnia możliwość zapłaty podatku VAT jest dobrowolna. Kupujący może zdecydować, jak chce uregulować płatność za fakturę - czy całość (kwotę brutto) chce przekazać na konto rozliczeniowe sprzedawcy, czy płatność chce podzielić (zastosować split payment), czyli kwotę VAT wpłacić na specjalny rachunek VAT sprzedawcy, a kwotę netto na tradycyjny rachunek rozliczeniowy tego samego sprzedawcy.
Split payment - oddzielny rachunek bankowy
Zmiany są efektem Ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2018 poz. 62). Projekt ustawy dotyczącej split payment nakazuje bankom i SKOK-om otwarcie rachunku VAT do każdego rachunku rozliczeniowego przedsiębiorstw do 30 czerwca 2018 roku. Rachunek VAT może być prowadzony tylko w walucie polskiej. Jego otwarcie i prowadzenie nie wymaga odrębnej umowy z bankiem oraz jest wolne od prowizji i opłat. Do rachunku VAT nie wydaje się karty płatniczej.
Na rachunek VAT można wpłacać wyłącznie:
kwoty podatku VAT,
środki z innego rachunku VAT,
różnicę w podatku VAT wynikającą z wystawienia faktury korygującej.
Z rachunku VAT można dokonać płatności wyłącznie w celu:
zapłaty kwoty podatku VAT na rachunek VAT sprzedawcy/dostawcy,
zwrotu podatku VAT wynikającego z faktury korygującej,
wpłaty podatku VAT lub odsetek za zwłokę na rachunek urzędu skarbowego,
wpłaty podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT),
zapłaty podatku VAT z tytułu nabycia towarów/usług,
zwrotu nienależnie otrzymanej płatności na rachunek VAT podatnika, od którego otrzymano tę płatność,
przekazania kwoty na swój inny rachunek VAT prowadzony w tym samym banku,
przekazania kwoty podatku VAT na rachunek jednostki budżetowej.
Agnieszkia Moryc, ekspert Admiral Tax
21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?