Stava Opole. Właściciele chcą zebrać 4,3 mln zł na rozwój firmy. Trwa emisja akcji. Planują wejście na rynek niemiecki

Edyta Hanszke
Edyta Hanszke
Stava świadczy usługi gastro-kurierskie. W 2020 roku miała 30 oddziałów w całej Polsce.
Stava świadczy usługi gastro-kurierskie. W 2020 roku miała 30 oddziałów w całej Polsce. archiwum firmy
- Pandemia sprzyja naszemu rozwojowi. Osiągnęliśmy przychody na poziomie 140 proc. planu. Jesteśmy gotowi do wejścia na rynek niemiecki - mówi Grzegorz Aksamit wiceprezes firmy Stava z Opola, zajmującej się dowozem posiłków.

Do 17 stycznia trwa publiczna emisja akcji spółki Stava z Opola, w formule crowdfundingu. Spółka od 7 lat zajmuje się dowozem posiłków, a ostatnio także zakupów z sieci Stokrotka. Działa w modelu franczyzowym. Ma 30 oddziałów w Polsce i centralę w Opolu. Łącznie pracuje w nich ponad 1000 osób.

Pod koniec listopada spółka poinformowała o rozpoczęciu publicznej emisji akcji w formule crowfundingu. Taka formuła pozwala na zebranie maksymalnie 1 mln euro. Do końca grudnia na zakup akcji (po 5,69 zł jedna) zdecydowało się 236 inwestorów, którzy wyłożyli ponad 2,1 mln zł. Kolejnych 55 zadeklarowało opłacenie transakcji. Zarząd spółki zdecydował o przedłużeniu publicznej emisji do 17 stycznia 2021 roku.

- Część inwestorów sygnalizowała nam, że w okresie świątecznym połączonym z nowymi ograniczeniami epidemiologicznymi złożenie i opłacenie zapisów może być utrudnione - wyjaśnia Paweł Aksamit, prezes zarządu Stava S.A. i zapowiada, że emisja nie będzie ponownie przedłużana.

Do 17 stycznia inwestorzy, którzy już złożyli zapis na akcje, lecz go nie opłacili, mają czas na finalizację transakcji, a nowi mogą w tym czasie składać zapisy i je opłacać. Aby zapis był ważny do 17 stycznia pieniądze muszą zostać zaksięgowane na rachunkach spółki.

Wiceprezes spółki Grzegorz Aksamit wyjaśnia nam, że już dotychczas zebrane pieniądze pozwolą na realizację planów rozwojowych, a jeśli będzie ich więcej, to rozwój będzie jeszcze bardziej dynamiczny.

Pandemia sprzyja rozwoju usług gastro-kurierskich, które świadczy Stava w Polsce. Już w październiku firma zrealizowała plany sprzedażowe na 2020 rok, a zakończy go - jak mówi nam Grzegorz Aksamit - na poziomie 140 proc.

- Podjęliśmy współpracę z McDonald's, który ma 450 restauracji w Polsce, z czego 350 w miastach. Naszym nowym klientem w tym roku została sieć sklepów Stokrotka. Współpracujemy z AmRest, do którego należą sieci KFC i Pizza Hut i wieloma lokalnymi firmami gastronomicznymi. Dotychczas funkcjonowaliśmy w większych miastach, ale uruchomienie oddziału w Zakopanem pokazało, że i w mniejszych jest miejsce na takie usługi - wskazuje Grzegorz Aksamit.

W pierwszym kwartale 2021 r. spółka ma powiększyć się o kolejne 7 oddziałów: w Chełmie, Gdyni, Koszalinie, na Starym Mieście w Poznaniu, Radomiu oraz na warszawskim Ursynowie.

Już w 2020 roku firma planowała wejście na rynek niemiecki, ale z powodu pandemii realizację projektu odroczono.

- W Niemczech na 1000 mieszkańców przypadają cztery restauracje, w Polsce - jedna. To pokazuje potencjał tego rynku - ocenia Grzegorz Akasamit.

I zapowiada też wejście na giełdę. Pierwotnie było ono planowane na 2023 rok, w związku z dynamicznym rozwojem Grzegorz Aksamit ocenia, że może to być nawet rok wcześniej.

Pytany o zasady emisji akcji w formule crowundingowej, odpowiada, że inwestorzy po zakupie, otrzymują potwierdzenie ich nabycia, a zgodnie z przepisami od kwietnia 2021 r. rejestr akcjonariuszy zostanie przekazany do domu maklerskiego. W przypadku chęci wcześniejszego zbycia akcji, akcjonariusze sami muszą znaleźć chętnego do odkupienia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska