Staż 112 opolskich uczniów. Już poznali jak smakuje praca

IKAZaktualizowano 
Dzięki stażom, poznaniu specyfiki pracy na różnych stanowiskach, na rynek wkroczą młodzi, zdolni, przygotowani i świadomi ludzie. To największy walor programu „Budowanie kariery zawodowej licealistów i uczniów szkół zawodowych w Opolu”.
Dzięki stażom, poznaniu specyfiki pracy na różnych stanowiskach, na rynek wkroczą młodzi, zdolni, przygotowani i świadomi ludzie. To największy walor programu „Budowanie kariery zawodowej licealistów i uczniów szkół zawodowych w Opolu”.
Podczas minionych wakacji 112 opolskich uczniów wzięło udział w pierwszej edycji programu stażowego w ramach projektu „Budowanie kariery zawodowej licealistów i uczniów szkół zawodowych w Opolu”.

Trwający od niespełna roku projekt „Budowanie kariery zawodowej licealistów i uczniów szkół zawodowych w Opolu” może pochwalić się dużymi sukcesami. Podejmowanymi w jego ramach działaniami objęte są szkoły ponadpodstawowe, w szczególności te, które kształcą na kierunkach zawodowych. Uczestnikami, których obejmuje wsparcie w różnych formach, są zarówno uczniowie, jak i nauczyciele kształcenia zawodowego, co z spotyka się ze sporym zainteresowaniem.

- W ramach projektu przewidziano dokształcanie nauczycieli na kursach, warsztatach oraz studiach podyplomowych - wylicza Magdalena Francka, koordynator projektu.

- Różne formy doskonalenia zawodowego nauczycieli mają jeden cel - podniesienie ich kwalifikacji, co w konsekwencji będzie wpływać na budowanie jeszcze wyższej jakości kształcenia zawodowego w naszym regionie.

Inne działania projektowe przewidują doposażanie szkół w specjalistyczny sprzęt służący do nauki poszczególnych zawodów, a także organizację konkursów, w których szkoły lub poszczególne klasy mogą zdobyć cenne nagrody, powiązane z profilem kształcenia.

W centrum uwagi wszystkich przedsięwzięć w ramach projektu „Budowania kariery zawodowej” pozostają jednak uczniowie.

- To dla nich organizowane są spotkania z fachowcami, wyjazdy na targi branżowe czy staże zawodowe - mówi Magdalena Francka. - Z tych ostatnich uczniowie opolskich szkół mogli skorzystać w ostatnich miesiącach.

Podczas wakacji 112 opolskich uczniów wzięło udział w pierwszej edycji programu stażowego. Uczniowie odbywali staże u pracodawców pozyskanych przez Biuro Projektu . Nawiązywano też współpracę z firmami wskazanymi przez samą młodzież.

- Zależało nam, by uczeń odbył staż w miejscu, które sam wybrał- tłumaczy Magdalena Francka. -Najczęściej młodzież wskazywała zakłady pracy powiązane z ich kierunkami kształcenia.

Stąd spora różnorodność i specyfika pracodawców. Uczniowie odbywali staże w urzędach miast, sekretariatach szkół, biurach promocji i rekrutacji wyższych uczelni, bibliotekach, biurach podróży, hotelach, restauracjach, drukarniach i agencjach reklamy, firmach informatycznych, laboratoriach chemicznych i badawczych, firmach transportowych i spedycyjnych, zakładach fryzjerskich czy gospodarstwach rolnych. - Uczestnicy stażu mieli do wypracowania 150 godzin, w trakcie których odbywali szkolenia bhp, zapoznawali się z miejscem pracy oraz wykonywali zadania zlecone przez opiekuna. Chodziło o jak najwierniejszą symulację realnych warunków pracy - wyjaśnia koordynator projektu.

Staże nie miałyby szans na powodzenie bez współpracy z pracodawcami, którzy chętnie przyjmowali uczniów i pozwalali na konfrontację ich wyobrażeń o pracy z rzeczywistością. - Pracodawcy są zadowoleni z uczniów i ich aktywności, co rokuje dobrą współpracą w przyszłości - podsumowuje Magdalena Francka.

Realizacja staży to także okazja do obalenia krzywdzących wyobrażeń na ich temat, mówiących między innymi o tym, że podczas stażu obowiązki ucznia ograniczają się do parzenia kawy. Wartością dodaną jest również fakt, że niektórzy stażyści, dzięki kilku tygodniom pracy w jednostkach administracyjnych, upewniają się, że wybrali właściwą drogę kształcenia. Inni z kolei wręcz przeciwnie - uświadamiają sobie, że to typ pracy, który zupełnie im nie odpowiada, co jest równie istotne dla ich przyszłych decyzji .

Dzięki możliwości przebywania w prawdziwym środowisku pracowniczym, uczniowie opolskich szkół średnich mieli możliwość zapoznania się ze specyfiką pracy w tych miejscach. Nie chodzi jednak tylko o rodzaj wykonywanych zadań, ale także o elementy, o których być może wcześniej nie pomyśleli, m.in. właściwy dla tych miejsc dress code. - To ciekawe doświadczenie pokazuje młodemu człowiekowi zarówno możliwości, jak i ograniczenia, którym podlegają pełnoprawni pracownicy. Dzięki temu na rynek pracy wkroczą młodzi, zdolni, przygotowani i świadomi ludzie, których nie brakuje w opolskich szkołach. - podkreśla Łukasz Fiebich, pracownik Biura Projektu.

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3