Staż 112 opolskich uczniów. Już poznali jak smakuje praca

IKA
Dzięki stażom, poznaniu specyfiki pracy na różnych stanowiskach, na rynek wkroczą młodzi, zdolni, przygotowani i świadomi ludzie. To największy walor programu „Budowanie kariery zawodowej licealistów i uczniów szkół zawodowych w Opolu”.
Dzięki stażom, poznaniu specyfiki pracy na różnych stanowiskach, na rynek wkroczą młodzi, zdolni, przygotowani i świadomi ludzie. To największy walor programu „Budowanie kariery zawodowej licealistów i uczniów szkół zawodowych w Opolu”.
Podczas minionych wakacji 112 opolskich uczniów wzięło udział w pierwszej edycji programu stażowego w ramach projektu „Budowanie kariery zawodowej licealistów i uczniów szkół zawodowych w Opolu”.

Trwający od niespełna roku projekt „Budowanie kariery zawodowej licealistów i uczniów szkół zawodowych w Opolu” może pochwalić się dużymi sukcesami. Podejmowanymi w jego ramach działaniami objęte są szkoły ponadpodstawowe, w szczególności te, które kształcą na kierunkach zawodowych. Uczestnikami, których obejmuje wsparcie w różnych formach, są zarówno uczniowie, jak i nauczyciele kształcenia zawodowego, co z spotyka się ze sporym zainteresowaniem.

- W ramach projektu przewidziano dokształcanie nauczycieli na kursach, warsztatach oraz studiach podyplomowych - wylicza Magdalena Francka, koordynator projektu.

- Różne formy doskonalenia zawodowego nauczycieli mają jeden cel - podniesienie ich kwalifikacji, co w konsekwencji będzie wpływać na budowanie jeszcze wyższej jakości kształcenia zawodowego w naszym regionie.

Inne działania projektowe przewidują doposażanie szkół w specjalistyczny sprzęt służący do nauki poszczególnych zawodów, a także organizację konkursów, w których szkoły lub poszczególne klasy mogą zdobyć cenne nagrody, powiązane z profilem kształcenia.

W centrum uwagi wszystkich przedsięwzięć w ramach projektu „Budowania kariery zawodowej” pozostają jednak uczniowie.

- To dla nich organizowane są spotkania z fachowcami, wyjazdy na targi branżowe czy staże zawodowe - mówi Magdalena Francka. - Z tych ostatnich uczniowie opolskich szkół mogli skorzystać w ostatnich miesiącach.

Podczas wakacji 112 opolskich uczniów wzięło udział w pierwszej edycji programu stażowego. Uczniowie odbywali staże u pracodawców pozyskanych przez Biuro Projektu . Nawiązywano też współpracę z firmami wskazanymi przez samą młodzież.

- Zależało nam, by uczeń odbył staż w miejscu, które sam wybrał- tłumaczy Magdalena Francka. -Najczęściej młodzież wskazywała zakłady pracy powiązane z ich kierunkami kształcenia.

Stąd spora różnorodność i specyfika pracodawców. Uczniowie odbywali staże w urzędach miast, sekretariatach szkół, biurach promocji i rekrutacji wyższych uczelni, bibliotekach, biurach podróży, hotelach, restauracjach, drukarniach i agencjach reklamy, firmach informatycznych, laboratoriach chemicznych i badawczych, firmach transportowych i spedycyjnych, zakładach fryzjerskich czy gospodarstwach rolnych. - Uczestnicy stażu mieli do wypracowania 150 godzin, w trakcie których odbywali szkolenia bhp, zapoznawali się z miejscem pracy oraz wykonywali zadania zlecone przez opiekuna. Chodziło o jak najwierniejszą symulację realnych warunków pracy - wyjaśnia koordynator projektu.

Staże nie miałyby szans na powodzenie bez współpracy z pracodawcami, którzy chętnie przyjmowali uczniów i pozwalali na konfrontację ich wyobrażeń o pracy z rzeczywistością. - Pracodawcy są zadowoleni z uczniów i ich aktywności, co rokuje dobrą współpracą w przyszłości - podsumowuje Magdalena Francka.

Realizacja staży to także okazja do obalenia krzywdzących wyobrażeń na ich temat, mówiących między innymi o tym, że podczas stażu obowiązki ucznia ograniczają się do parzenia kawy. Wartością dodaną jest również fakt, że niektórzy stażyści, dzięki kilku tygodniom pracy w jednostkach administracyjnych, upewniają się, że wybrali właściwą drogę kształcenia. Inni z kolei wręcz przeciwnie - uświadamiają sobie, że to typ pracy, który zupełnie im nie odpowiada, co jest równie istotne dla ich przyszłych decyzji .

Dzięki możliwości przebywania w prawdziwym środowisku pracowniczym, uczniowie opolskich szkół średnich mieli możliwość zapoznania się ze specyfiką pracy w tych miejscach. Nie chodzi jednak tylko o rodzaj wykonywanych zadań, ale także o elementy, o których być może wcześniej nie pomyśleli, m.in. właściwy dla tych miejsc dress code. - To ciekawe doświadczenie pokazuje młodemu człowiekowi zarówno możliwości, jak i ograniczenia, którym podlegają pełnoprawni pracownicy. Dzięki temu na rynek pracy wkroczą młodzi, zdolni, przygotowani i świadomi ludzie, których nie brakuje w opolskich szkołach. - podkreśla Łukasz Fiebich, pracownik Biura Projektu.

od 12 latprzemoc
Wideo

Akcja cyberpolicji z Gdańska: podejrzani oszukali 300 osób

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska