reklama

Stoi w muzeum lokomotywa. Skąd ciuchcia wzięła się w Praszce [wideo, zdjęcia]

Mirosław Dragon
Mirosław Dragon

Wideo

Zobacz galerię (1 zdjęcie)
Kolejka wąskotorowa, która po gruntownej renowacji została udostępniona zwiedzającym w Muzeum w Praszce to ten sam skład, który jeździł na trasie Praszka- Wieluń.

Kolejka wąskotorowa: parowóz Px48-1770 z tenderem oraz wagonem typu 1Aw kursowała między Praszką a Wieluniem do 31 sierpnia 1987 roku.

Teraz stoi w ogrodzie muzealnym w Praszce. Od pięciu lat jest własnością Muzeum w Praszce.

Wcześniej stała w naszym mieście, ale jej właścicielem było Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, które nawet zamierzało zabrać ciuchcię z Praszki, co spotkało się jednak z masowymi protestami mieszkańców.

W tym roku ciuchcię gruntownie odrestaurowano. Renowacja była możliwa dzięki dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Nasze Dziedzictwo Kulturowe – Priorytet 2 – Wspieranie Działań Muzealnych”.

Dotacja z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa wynosiła 75 tysięcy zł, 45 tysięcy zł dołożyła gmina Praszka.

Na otwarcie ciuchci po remoncie przyszli licznie mieszkańcy Praszki. Wielu z nich miało jeszcze jeździć tym składem między Praszką a Wieluniem. Teraz mogli się poczuć tak, jakby przenieśli się w czasie 28 lat do tyłu.

Kolejka została bowiem wiernie odtworzona. W wagonie są te same twarde, drewniane ławki. Odnowiona została nawet toaleta w wagonie! Jednak - jak pamiętamy - podczas postoju pociągu zabrania się korzystania z toalety. Postój wąskotorowej ciuchci w Praszce trwa zaś nieprzerwanie od 1987 roku.

Zamknięcie linii kolejowej
Wieluńska Kolej Wąskotorowa jest młodszą siostrą oleskiej Paulinki, jak nazywano ciuchcię kursującą od 1899 roku między Olesnem a Zawisną (wioską, która dzisiaj jest częścią Praszki).

Wąskotorową linię kolejową do Wielunia przedłużono w czasie I wojny światowej podczas niemieckiej okupacji.

Wieluner Kleinbahn (Wieluńskie Koleje Wąskotorowe) oddano do użytku 26 września 1916 roku. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1918 roku obie kolejki: oleska i wieluńska znalazły się po dwóch stronach granicy.

Połączenie kolejowe po polskiej stronie uruchomiono już w 1918 roku, ale dopiero dwa lata później przywrócono kursy przez granicę polsko-niemiecką, która była na rzece Prośnie.

Dzisiaj wielu mieszkańców żałuje likwidacji tej linii kolejowej, ale już po 1945 roku zaczęło zmniejszać się jej znaczenie, spadał liczba przewozów towarowych. Likwidację linii Praszka-Wieluń rozważano już w latach 70.

Po ostatnim kursie z Wielunia 31 sierpnia 1987 roku ciuchcia została na stacji kolejowej w Praszce, skąd dopiero w 2002 roku została przewieziona do ogrodu muzealnego.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3