Stoi w muzeum lokomotywa. Skąd ciuchcia wzięła się w Praszce [wideo, zdjęcia]

Mirosław Dragon
Mirosław Dragon
Odrestaurowana lokomotywa z wagonem stoi na torowisku w ogrodzie muzealnym w Praszce.
Odrestaurowana lokomotywa z wagonem stoi na torowisku w ogrodzie muzealnym w Praszce. Mirosław Dragon
Kolejka wąskotorowa, która po gruntownej renowacji została udostępniona zwiedzającym w Muzeum w Praszce to ten sam skład, który jeździł na trasie Praszka- Wieluń.
Rozpoczął się długo wyczekiwany remont ciuchci stojącej przy Muzeum w Praszce.

Remont zabytkowej ciuchci z Praszki

Kolejka wąskotorowa: parowóz Px48-1770 z tenderem oraz wagonem typu 1Aw kursowała między Praszką a Wieluniem do 31 sierpnia 1987 roku.

Teraz stoi w ogrodzie muzealnym w Praszce. Od pięciu lat jest własnością Muzeum w Praszce.

Wcześniej stała w naszym mieście, ale jej właścicielem było Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, które nawet zamierzało zabrać ciuchcię z Praszki, co spotkało się jednak z masowymi protestami mieszkańców.

W tym roku ciuchcię gruntownie odrestaurowano. Renowacja była możliwa dzięki dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Nasze Dziedzictwo Kulturowe – Priorytet 2 – Wspieranie Działań Muzealnych”.

Dotacja z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa wynosiła 75 tysięcy zł, 45 tysięcy zł dołożyła gmina Praszka.

Na otwarcie ciuchci po remoncie przyszli licznie mieszkańcy Praszki. Wielu z nich miało jeszcze jeździć tym składem między Praszką a Wieluniem. Teraz mogli się poczuć tak, jakby przenieśli się w czasie 28 lat do tyłu.

Kolejka została bowiem wiernie odtworzona. W wagonie są te same twarde, drewniane ławki. Odnowiona została nawet toaleta w wagonie! Jednak - jak pamiętamy - podczas postoju pociągu zabrania się korzystania z toalety. Postój wąskotorowej ciuchci w Praszce trwa zaś nieprzerwanie od 1987 roku.

Zamknięcie linii kolejowej
Wieluńska Kolej Wąskotorowa jest młodszą siostrą oleskiej Paulinki, jak nazywano ciuchcię kursującą od 1899 roku między Olesnem a Zawisną (wioską, która dzisiaj jest częścią Praszki).

Wąskotorową linię kolejową do Wielunia przedłużono w czasie I wojny światowej podczas niemieckiej okupacji.

Wieluner Kleinbahn (Wieluńskie Koleje Wąskotorowe) oddano do użytku 26 września 1916 roku. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1918 roku obie kolejki: oleska i wieluńska znalazły się po dwóch stronach granicy.

Połączenie kolejowe po polskiej stronie uruchomiono już w 1918 roku, ale dopiero dwa lata później przywrócono kursy przez granicę polsko-niemiecką, która była na rzece Prośnie.

Dzisiaj wielu mieszkańców żałuje likwidacji tej linii kolejowej, ale już po 1945 roku zaczęło zmniejszać się jej znaczenie, spadał liczba przewozów towarowych. Likwidację linii Praszka-Wieluń rozważano już w latach 70.

Po ostatnim kursie z Wielunia 31 sierpnia 1987 roku ciuchcia została na stacji kolejowej w Praszce, skąd dopiero w 2002 roku została przewieziona do ogrodu muzealnego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska