Kolejka wąskotorowa: parowóz Px48-1770 z tenderem oraz wagonem typu 1Aw kursowała między Praszką a Wieluniem do 31 sierpnia 1987 roku.
Teraz stoi w ogrodzie muzealnym w Praszce. Od pięciu lat jest własnością Muzeum w Praszce.
Wcześniej stała w naszym mieście, ale jej właścicielem było Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, które nawet zamierzało zabrać ciuchcię z Praszki, co spotkało się jednak z masowymi protestami mieszkańców.
W tym roku ciuchcię gruntownie odrestaurowano. Renowacja była możliwa dzięki dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Nasze Dziedzictwo Kulturowe – Priorytet 2 – Wspieranie Działań Muzealnych”.
Dotacja z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa wynosiła 75 tysięcy zł, 45 tysięcy zł dołożyła gmina Praszka.
Na otwarcie ciuchci po remoncie przyszli licznie mieszkańcy Praszki. Wielu z nich miało jeszcze jeździć tym składem między Praszką a Wieluniem. Teraz mogli się poczuć tak, jakby przenieśli się w czasie 28 lat do tyłu.
Kolejka została bowiem wiernie odtworzona. W wagonie są te same twarde, drewniane ławki. Odnowiona została nawet toaleta w wagonie! Jednak - jak pamiętamy - podczas postoju pociągu zabrania się korzystania z toalety. Postój wąskotorowej ciuchci w Praszce trwa zaś nieprzerwanie od 1987 roku.
Zamknięcie linii kolejowej
Wieluńska Kolej Wąskotorowa jest młodszą siostrą oleskiej Paulinki, jak nazywano ciuchcię kursującą od 1899 roku między Olesnem a Zawisną (wioską, która dzisiaj jest częścią Praszki).
Wąskotorową linię kolejową do Wielunia przedłużono w czasie I wojny światowej podczas niemieckiej okupacji.
Wieluner Kleinbahn (Wieluńskie Koleje Wąskotorowe) oddano do użytku 26 września 1916 roku. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1918 roku obie kolejki: oleska i wieluńska znalazły się po dwóch stronach granicy.
Połączenie kolejowe po polskiej stronie uruchomiono już w 1918 roku, ale dopiero dwa lata później przywrócono kursy przez granicę polsko-niemiecką, która była na rzece Prośnie.
Dzisiaj wielu mieszkańców żałuje likwidacji tej linii kolejowej, ale już po 1945 roku zaczęło zmniejszać się jej znaczenie, spadał liczba przewozów towarowych. Likwidację linii Praszka-Wieluń rozważano już w latach 70.
Po ostatnim kursie z Wielunia 31 sierpnia 1987 roku ciuchcia została na stacji kolejowej w Praszce, skąd dopiero w 2002 roku została przewieziona do ogrodu muzealnego.
Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?