Stora Enso wybudowała w Murowie tartak. Inwestor nie może doczekać się modernizacji linii kolejowej

Edyta HanszkeZaktualizowano 
Już w tym roku do zakładu Stora Enso w Murowie przyjadą znacznie większe niż dotychczas ilości drewna.
Już w tym roku do zakładu Stora Enso w Murowie przyjadą znacznie większe niż dotychczas ilości drewna. archiwum firmy
To właśnie koleją miał być dostarczany surowiec do zakładu i odbierane z niego produkty. Inwestor zapowiada, że jeśli obietnice nie spełnią się, to wkrótce na drogi wyjadą kolumny tiry z drewnem.

Stora Enso w ciągu zaledwie roku wybudowała największy w Polsce tartak, nie przerywając pracy istniejącego od ponad pół wieku i dającego pracę ponad stu pracownikom zakładu w Murowie. W tym czasie kolejarze jedynie obiecywali inwestycje, które miały wspomóc logistykę dostaw surowca i odbioru towaru z zakładu. Na obietnicach się skończyło, więc na drogi, a nie na tory, wkrótce wyjadą kolumny tirów.

Już w tym roku do zakładu Stora Enso w Murowie przyjadą znacznie większe niż dotychczas ilości drewna, z którego na nowoczesnej linii powstanie drewno budowlane przygotowywane na eksport m.in. do Japonii czy Nowej Zelandii.

- We wrześniu rozpoczęto przerób drewna, który będzie sukcesywnie zwiększany – mówi Robert Motała, prezes zarządu Stora Enso Wood Product. – Chcielibyśmy, aby produkty oraz surowce do zakładu trafiały wagonami kolejowymi, co było jednym z kluczowych założeń naszej polityki proekologicznej. Zachęcając nas kilka lat temu do inwestycji w województwie opolskim, władze wskazywały inwestycje kolejowe jako jeden z kluczowych atutów regionu.

Niestety, stan trakcji kolejowych w opolskim - zdaniem inwestora - jest nadal w bardzo złym stanie. Dla przykładu 50-kilometrowy odcinek pomiędzy Nysą a Opolem nawet nowoczesny szynobus pokonuje w 1,5 godziny.

Przedstawiciele Stora Enspo przypominają, że urząd marszałkowski ponad rok temu zapewniał, że jako pierwsza wyremontowana zostanie trasa Opole-Kluczbork, a równolegle węzeł kolejowy w Jełowej, kluczowy dla inwestycji w Murowie.

Wójt gminy Murów, Andrzej Puławski napisał list do marszałka, w którym w imieniu mieszkańców i własnym prosi o stanowczą interwencję w sprawie rozpoczęcia prac nad odtwarzaniem linii kolejowej – Jełowa-Murów.

Zdaniem przedstawicieli firmy inwestycja w tym miejscu przyniosłaby wymierne korzyści, zarówno PKP jak i mieszkańcom, a zwrot kosztów nastąpiłby w bardzo krótkim czasie. - Mieszkańcy Murowa bardzo liczyli na budowę odcinka Murów-Jełowa – mówi Robert Motała. – Stora Enso jako zleceniodawca transportu towarowego zapewniłaby tej linii rentowność, a mieszkańcy skorzystaliby z przewozów pasażerskich. W sytuacji, gdy budowa węzła kolejowego się opóźnia, musimy transportować drewno po drogach lokalnych, bo przecież nie zamkniemy zakładu i nie będziemy "czekać na pociąg".

stora-enso

Już kilka lat temu Stora Enso partycypowała w kosztach budowy nowoczesnej nawierzchni drogowej z Murowa. Firma płaci też podatki do budżetu. - Niczego nie dostaliśmy za darmo, no może prócz obietnic – mówi prezes Motała. – Liczymy jednak, że one się spełnią, bo my sobie poradzimy bez kolei, ale dlaczego kolej nie chce skorzystać z pieniędzy, które jesteśmy im gotowi przekazać za transport?

- Murów jest powiązany z projektami Polskich Linii Kolejowych S.A., to one są beneficjentem pieniędzy zapisanych na ten projekt w RPO WO na lata 2014-2020. Obecnie trwa przygotowanie dokumentacji - odpowiada na te zarzuty Arkadiusz Kuglarz, rzecznik opolskiego marszałka.

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 13

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

F
Frantz

I tak z obiaecanek została figa. Było podpisac umowe z PKP i Urzedem, że w razie niedotrzymania terminu bedą płacić kase? Panie Arku niech pan spojrzy w kalendarz. Inwestor zdążył zakład odbudować w rok, a wy urzedasy nawet papierów nie przerobiliście !?? Kpisz pan czy od droge pytasz? Skandal.

a
ag

Kilkusetmetrową bocznicę ( może trochę dłuższą ) kolejarze kazali wybudować Marcegagli za ich kasę ( tak niektórzy szepczą ) koszt ponoć taki , że samochody 100 lat będą dowozić i wywozić a firma jeszcze będzie na plusie

G
Gość

Drogi "douczony" kolego. Napisze tylko, że ta inwestycja w Murowie to wielki nonsens dla regionu. Tu już wycinać nie ma za bardzo co, bo dookoła sam "młodzik". Zakład ma bazować na surowcu spoza Polski. I gdzie tu sens patrząc na to, ze trzeba wszystko wozić? Ano taki sam, jak Elektrownia Opole w środku lasu i 120 km od najbliższej kopalni.

Miejsc pracy też nie przybędzie zbytnio, bo po pełnej automatyzacji 100 ludzi się na placu chyba pozabija. 30 osób na zmianie spokojnie starczy do takiego nowoczesnego tartaku i taki chyba firma ma standard w innych lokalizacjach.

No i odpowiedź dlaczego w Murowie. Prosta i logiczna, bo nikt nie protestuje, jak się coś rozbudowuje. Nie trzeba żadnych eko oszołomów pytać, czy jakaś gąsienica nie będzi emogla przez to spać. okolica mocno wyludniona i dużo miejsc noclegowych dla "gastarbeiterów" z Ukrainy. Ot cała tajemnica.

Co do tego, ze firma się wyniesie po paru latach? Tak sądzę. Jeśli maszyny się zamortyzują, surowiec będzie trzeba z jeszcze dalsza wozić i podatki zacząć płacić, to akcjonariusze na pewno przyjżą się surowym okiem jej dalszym losom....

D
Dobrzeń W.

i zowu więcej Tirów będzie przez Dobrzeń jeździć a droga w Dobrzeniu i nie tylko już ledwo zipie pełno dziur a zima znowu przed nami.

W
Wojtek z Murowa

"Szkoda tylko, że wyprzedawane jest polskie drewno przez  spółkę nie-polską, która odnosi czysty zysk kosztem naszego kapitału. I "Panie Wojtku z Murowa"  zachowaj Pan sobie te uszczypliwości dla siebie bo może i jest Pan "douczony", ale przy tym rówież zmanipulowany i zaślepiony. Pozdrawiam."

 

Drogi UpAp - zanim zauważyłem, że Paweł z Kluczborka pisze z błędami, powiedziałem że jest niedouczony. Mam na myśli brak wiedzy nt. przemysłu drzewnego oraz regulacji na jakich odbywa się m.in. zakup drewna do takiego zakładu. Rzeczony Paweł nie ma o tym bladego pojęcia. 

A teraz kolej na Ciebie. 

Albo jesteście z jedneś bandy, albo siedziałeś z Pawłem w ławce podczas lekcji z ekonomi albo WoS-u. Zanim zaczniesz używac mądrych słów, takich jak " wyprzedawane", "zysk" (do tego czysty), "kapitał" (swoją drogą, zdajesz sobie sprawę, że zdanie: "Szkoda tylko, że wyprzedawane jest polskie drewno przez  spółkę nie-polską, która odnosi czysty zysk kosztem naszego kapitału." jest całkowice pozbawione sensu ???) to przeczytaj w słowniku co one znaczą. Tak, przyznaję Ci rację - JESTEM douczony. Dlatego, kierując się tą logiką  - zdaj się na moje zdanie i wierz mi na słowo - nikt tu nie robi nic "na lewo", a polskie lasy są bardzo, ale to bardzo bezpieczne. I żeby było jasne - nie pracuję w  tym tartaku. Powiem Ci jeszcze w tajemnicy - brzydzę się manipulacją tak samo jak bezsensownym biciem piany przez takich co piszą lub mówią na zasadzie: "Nie znam się, to się wypowiem" 

Również pozdrawiam.

U
UpAp

To że Pan Paweł pisze z błędami nie znaczy, ogólnie rzecz ujmując, że  nie ma racji. Wystarczy spojrzeć na to jaką politykę prowadzi zachodni inwestor. W pełni uzasadnione są podejrzenia, że w ciągu kolejnych 10-15lat  wytną ile możliwe będzie wyciąć, a następnie przeniosą się w inne  miejsca. I tak to się kręci...Szkoda tylko, że wyprzedawane jest polskie drewno przez  spółkę nie-polską, która odnosi czysty zysk kosztem naszego kapitału. I "Panie Wojtku z Murowa"  zachowaj Pan sobie te uszczypliwości dla siebie bo może i jest Pan "douczony", ale przy tym rówież zmanipulowany i zaślepiony. Pozdrawiam.

a
ag

Kilkusetmetrową bocznicę ( może trochę dłuższą ) kolejarze kazali wybudować Marcegagli za ich kasę ( tak niektórzy szepczą ) koszt ponoć taki , że samochody 100 lat będą dowozić i wywozić a firma jeszcze będzie na plusie

P
Pawel z kluczborka

A za 5 lat zwinie sie bo juz nie bedzie drzewa do wycinki super interez 5 lat ulgi  za inwestycje i wywuzka do Eu  z  wielka przebitka a Polacy wydymani jak zawsze .Nikt nie chroni tego skarbu jakim jest las ....

s
sdfg

"Szkoda tylko, że wyprzedawane jest polskie drewno przez  spółkę nie-polską". Lasy Państwowe są spółką polską i to one sprzedaja drewno - co dalej się z nim dzieje to inna sprawa.

t
tekatka_2008

Przecież to wszystko specjalnie jest robione, żeby zajechać przemysł. Kolej ma widocznie taki nakaz.

a
ag

Kilkusetmetrową bocznicę ( może trochę dłuższą ) kolejarze kazali wybudować Marcegagli za ich kasę ( tak niektórzy szepczą ) koszt ponoć taki , że samochody 100 lat będą dowozić i wywozić a firma jeszcze będzie na plusie

A
Argon

W Murowie powstała wielka inwestycja,czyli wielki obóz pracy z wielkim wyzyskiem za niską płace !!!!!

W
Wojtek z Murowa

Jesteś niedouczonym kolesiem, a do tego ortograficznym kaleką Pawle z Kluczborka. "Wywuzka" , "interez" ??? Kto Cię polskiego uczył ? Bo ktoś uczył skoro jakimś cudem umiesz pisac...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3