Konkurs adresowany jest do uczniów wszystkich typów szkół. Można było przygotować prace plastyczne, literackie i multimedialne. Szóstoklasiści z PSP 21, uczestniczący w zajęciach szkolnego koła historycznego zdecydowali się na formę literacką.
- Uczniowie postanowili napisać listy z powstania warszawskiego, które będą obrazowały jego przebieg z różnej perspektywy - mówi nauczycielka Elżbieta Bartoszek . - Wcielili się w uczestników walki - sanitariuszkę piszącą do matki, powstańca tęskniącego do żony, zamkniętego w piwnicy obserwatora, a nawet żołnierza niemieckiego, by pokazać spojrzenie na powstanie z perspektywy wroga.
Natalia Sobczyk zanim napisała list jako sanitariuszka przeczytała książkę Patrycji Bukalskiej “Sierpniowie dziewczęta '44" i powstańcze listy publikowane w internecie.
- Oglądaliśmy też film “Powstanie warszawskie" - mówi Szymon Kęsik. - To bardzo poruszający temat, zwłaszcza, że w walkach brali udział bardzo młodzi ludzie, niewiele starsi od nas - podkreśla Kuba Wójcicki.
Żeby oddać historyczny realizm - praca uczniów to listy “znalezione" współcześnie - papier, na którym je pisali został postarzony. Moczyli kartki w wodzie, gnietli, polewali herbatą, podpalali, aby wyglądały na dokumenty archiwalne.
- Nie spodziewaliśmy się nagrody, bo konkurencja była bardzo duża - mówi Elżbieta Bartoszek.
Nagrody uczniowie odbiorą 17 czerwca w Muzeum Niepodległości w Warszawie.
Konkurs “Powstanie Warszawskie w świadomości potomnych" zorganizowany został po raz 6. Jego celem jest zapoznanie dzieci z historią kraju, kształtowanie patriotyzmu i postaw obywatelskich
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?