Supernowoczesna tokarnia w Kędzierzynie-Koźlu. Za 4,5 mln zł kupili maszynę do naprawy kół w wagonach

Tomasz Kapica
Tomasz Kapica
Supernowoczesną tokarnię do naprawy kół pojazdów szynowych otwarto w Kędzierzynie-Koźlu.
Supernowoczesną tokarnię do naprawy kół pojazdów szynowych otwarto w Kędzierzynie-Koźlu. Fot. tom
Supernowoczesną tokarnię do naprawy kół pojazdów szynowych otwarto w Kędzierzynie-Koźlu. Teraz będzie można je regenerować bez konieczności ich demontażu, co skróci czas naprawy.

Tokarnię otwarto w kędzierzyńskiej bazie utrzymania taboru spółki Polregio. Maszyna, która została wyprodukowana przez firmę Rafamet, kosztowała 4,5 miliona złotych. To najnowocześniejsze tego typu urządzenie w Polsce.

Tokarnia sterowana numerycznie przeznaczona jest do regeneracji profili kół jezdnych i powierzchni ciernych tarcz hamulcowych ciężkich pojazdów trakcji szynowej. Standardowo wykonuje się to demontując koła, wskutek czego tabor jest na dłuższy czas wyłączany z użytku. W tym przypadku można to robić bez demontażu zestawów kołowych, co ułatwia naprawę.

Z urządzenia korzystać będą nie tylko pojazdy szynowe jeżdżące po Opolszczyźnie, ale również z wielu innych regionów w kraju.
- Tokarnia to inwestycja, dzięki której Kędzierzyn-Koźle na mapie zapleczy utrzymania taboru otrzymuje nowe znaczenie - mówił Sylwester Brząkała, prezes opolskiego oddziału Przewozów Regionalnych. Zakład w Kędzierzynie-Koźlu będzie teraz dysponował najnowocześniejszym sprzętem, tymczasem jeszcze kilka lat temu postulowano jego likwidację. Ostatecznie zdecydowano się jednak zainwestować w kędzierzyński zakład, który mieści się przy ul. Karola Miarki. W 2016 roku wybudowano stację paliw dla potrzeb tankowania pojazdów szynowych, a rok później przebudowano system ogrzewania.

- To bardzo ważna inwestycja, która w znacznym stopniu wpłynie na poprawę jakości obsługi technicznej taboru Polregio oraz wojewodztwa opolskiego - podkreśla Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa. -Spółka daje sygnały, że jest dobrze zarządzana i inwestuje.

Ogłaza dodaje, że władze województwa mają zamiar współpracować w najbliższych latach z firmą Polregio w organizacji transportu kolejowego w regionie.

Właścicielem marki Polregio są Przewozy Regionalne. To największy przewoźnik w Polsce, każdego dnia na tory wypuszcza 1800 pociągów zamawianych i finansowych przez samorządy. Większościowym akcjonariuszem PR jest Agencja Rozwoju Przemysłu.

60 Sekund Biznesu: Paczkomaty to przyszłość

Ile w 2000 roku kosztowała kaseta magnetofonowa, bilet autobusowy czy benzyna? Aż się łezka w oku kręci! Zaczynamy!Papierosy Mars - 4,31 zł

Jakie były ceny w 2000 roku? Przenosimy się w czasie. Papier...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska