Suzuki vitara - aspiruje do tego, by być terenówką

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Suzuki vitara
Suzuki vitara Sławomir Draguła
Pogląd ten promuje hasło reklamowe „Powrót legendy”. Chodzi w nim o vitarę z lat 90. Warto jednak pamiętać, że był to samochód zbudowany na ramie, ze stałym napędem na cztery koła i reduktorem.

Dzisiejsza vitara to raczej crossover z nadwoziem samonośnym i napędem na jedną lub dwie osie. W wersji 4x4 za napęd odpowiada system AllGrip, który rozdziela go za pośrednictwem elektromagnetycznego sprzęgła wielopłytkowego. System pracuje w jednym z czterech trybów.

Auto: domyślnie wykorzystuje napęd na przednią oś, a w momencie wykrycia tendencji do uślizgu, natychmiast załącza tryb napędu na wszystkie koła. Sport: załącza napęd na wszystkie koła w celu stabilności jazdy w zakrętach. Snow: do poruszania się po ośnieżonych, śliskich lub nieutwardzonych drogach. System załącza napęd na cztery koła w zależności od sposobu prowadzenia i przyspieszania, tym samym zapewniając doskonałą trakcję i stabilność pojazdu. Lock: pozwala wydostać samochód z błota, piachu lub śniegu.

Wygląd zewnętrzny
O gustach się nie dyskutuje, ale naszym zdaniem samochód jest ładny. Z przodu uwagę przykuwa wielki zderzak z wbudowaną atrapą w kształcie trapezu oraz halogenami i światłami LED do jazdy dziennej (od wersji premium). Podobać może się również grill oraz smukłe przednie reflektory. Tył vitary z nóg nie zwala, ale jego może być zaletą.

W środku
Wnętrze samochodu jest proste, co w tym przypadku nie jest wcale zarzutem. Wszystkie pokrętła i przyciski są tam, gdzie być powinny, a ich obsługa jest wręcz intuicyjna. Na początku problemów może przysporzyć operowanie dotykowym ekranem, z którego sterujemy zestawem audio, nawigacją czy telefonem komórkowym, ale po krótkim kursie i to nie sprawia problemu. Proste i przejrzyste są też zegary – prędkościomierz i obrotomierz. Pomiędzy nimi znajduje się wyświetlacz komputera pokładowego. Kokpit wykonany jest z twardych tworzyw, co na pewno nie jest plusem. W jego centralnej części, pomiędzy dwoma wlotami powierza, umieszczony jest analogowy zegar, co sprawia ciekawe wrażenie.

Wrażenia z jazdy
Suzuki vitara aspiruje do miana terenówki, więc siedzi się w nim wysoko. Fotele są dość wygodne, jak na tę klasę samochodu, podróżni maja sporo miejsca na nogi oraz nad głowami. Bagażnik ma pojemność 375 litrów plus dodatkowe praktyczne kieszenie po jego obu stronach. Do testów otrzymaliśmy vitarę z benzynowym silnikiem o pojemności 1,6 litra i mocy 120 KM, który współpracował z sześciostopniową automatyczną skrzynią biegów. Auto w tej konfiguracji nie jest demonem prędkości, ale też nie jest do wyścigów stworzone. Co ciekawe, jeśli jazda automatem jest dla nas zbyt monotonna, można przejść do trybu zmiany biegów manetkami umieszczonymi przy kierownicy.

Ceny
Za najtańsze suzuki vitara trzeba zapłacić 61 900 zł. To samochód w wersji Comfort z silnikiem benzynowym 1,6 litra i napędem na przednia oś. W wersji Premium auto kosztuje 68 900 zł, a wersji XLED 78 900 zł. Z napędem na czerty koła samochód kosztuje odpowiedni0: 69 900 zł, 78 900 zł, 88 900 zł i dodatkowo 92900 zł w wersji XLED z panoramicznym dachem. Do wyboru jest również vitara S z silnikiem benzynowym 1,4 boosterjet o mocy 140 KM. W wersji z napędem na jedną oś kosztuje 85 900 i 92 900 zł (w zależności od wersji), a z napędem na obie osie 95 900 zł i 102 900 zł (w zależności od wersji).

Podsumowanie
Napęd na cztery koła nie czyni z vitary rasowej terenówki, ale na leśnych duktach, szutrowych drogach, podczas wyprawy na ryby, czy w innym trudniejszym terenie na pewno sobie poradzi. Samochód sprawdzi się również w mieście i na trasie, choć w tej ostatniej znać o sobie może dać m.in. brak przedniego podłokietnika.

Dane techniczne
Silnik – benzynowy o pojemności 1,6 litra
Skrzynia biegów – automatyczna, sześciostopniowa
Moc – 120 KM/6000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy – 156/4400 obr./min
Prędkość max. - 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h – 12 s
Spalanie – 6,6/4,9/5,5 l/100 km
Wymiary (dł./szer./wys.) - 4175/1775/1610 mm
Masa własna – od 1075 kg do 1235 kg (w zależności od wersji)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska