Święcenie pokarmów w Wielką Sobotę? Tak, ale raczej przed kościołem. Dekret biskupa opolskiego na Wielki Tydzień i Wielkanoc

Krzysztof Ogiolda
Krzysztof Ogiolda
Jeśli tylko pogoda pozwoli, dekret zaleca by błogosławić pokarmy przed kościołami. Archiwum
Na stronie diecezji opolskiej opublikowano dekret biskupa opolskiego o przebiegu Wielkiego Tygodnia i Wielkanocy.

Dokument rozpoczyna się od przepisów ogólnych.

W kościołach czy kaplicach w obrzędach kultu religijnego nie może uczestniczyć więcej niż jedna osoba na 15 m2, zachowując dystans między sobą nie mniejszy niż 1,5 m, chyba, że wspólnie zamieszkują.

Wierni są zobowiązani do zakrywania maską ust i nosa podczas przebywania w obiektach kultu religijnego. Dotyczy to również koncelebransów i usługujących. Z tego obowiązku wyłączeni są jedynie główni celebransi oraz ci, którym zezwalają na to odrębne przepisy państwowe.

Należy rozważyć tam, gdzie to możliwe, czy w Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego, Poniedziałek Wielkanocny oraz w II Niedzielę Wielkanocną nie zwiększyć liczby mszy świętych, by umożliwić jak największej liczbie wiernych uczestnictwo w świątecznej Eucharystii.

Należy zatroszczyć się o to, aby ci wierni, którzy z różnych powodów nie uczestniczyli we mszy św. bądź w obrzędach liturgicznych, mogli przyjąć Komunię św. poza ich sprawowaniem.

Zabrania się udzielania Komunii świętej pod dwiema postaciami.

Aż do odwołania w mocy pozostaje dyspensa od obowiązku uczestnictwa we mszy świętej niedzielnej i świątecznej dla osób w podeszłym wieku i innych poważnie zagrożonych z uwagi na tzw. choroby towarzyszące czy stan błogosławiony, osób z objawami infekcji, przebywających w kwarantannie i samoizolacji, odczuwających wzmożoną obawę przed zakażeniem oraz tych wszystkich, którzy nie z własnej winy nie mogą uczestniczyć w liturgii.

Dekret przypomina, że czas Komunii wielkanocnej trwa od Środy Popielcowej do Niedzieli Trójcy Przenajświętszej włącznie.

Należy zachęcać wiernych do tego, by łączyli się duchowo ze zgromadzonymi w kościołach na obrzędach Wielkiego Tygodnia poprzez środki masowego przekazu.

Należy zorganizować spowiedź przedświąteczną wg zwykłego porządku, z zastrzeżeniem, że nie wolno jej odbywać w zamkniętych konfesjonałach, a wierni oczekujący na spowiedź mają zachowywać dystans między sobą nie mniejszy niż 1,5 m.

Osoby, które nie będą mogły skorzystać ze spowiedzi wielkanocnej, winny wzbudzić akt żalu doskonałego i przystąpić do niej w późniejszym terminie.

Zezwala się na pokropienia. Jeśli podczas pokropienia celebrans przechodzi przez kościół, ma mieć założoną maskę, zasłaniającą usta i nos.

Należy zachęcać wszystkich wiernych do przeżywania liturgii Triduum Paschalnego i Wielkanocy w gronie rodzinnym. Materiały służące w tym pomocą zostaną udostępnione na stronie internetowej diecezji.

Rozdział drugi obejmuje przebieg Wielkiego Tygodnia i Wielkanocy

Upamiętnienie wjazdu Pana Jezusa do Jerozolimy w Niedzielę Palmową powinno być obchodzone wewnątrz kościoła. Poświęcenie palm odbywa się jedynie podczas obrzędów.

W Wielki Czwartek Msza krzyżma odbędzie się w katedrze opolskiej o godz. 9.30. Mają ją koncelebrować delegaci poszczególnych dekanatów, a także przedstawiciele Kurii Diecezjalnej w Opolu, Sądu Diecezji Opolskiej oraz Wyższego Seminarium Duchownego. Przedstawicielami wiernych świeckich będą klerycy, służba liturgiczna, delegacje: sióstr zakonnych, modlitewnej wspólnoty „Oremus”, Bractwa św. Józefa oraz Maryjnej Wspólnoty Opiekunek Dziecięctwa Bożego.

Opuszcza się obrzęd umywania nóg.

Buduje się Ciemnicę i urządza w niej adorację wg zwykłego porządku. Do adoracji zachęca się zwłaszcza tych, którzy nie uczestniczyli we Mszy Wieczerzy Pańskiej.

W Wielki Piątek zachęca się do odprawiania nabożeństwa drogi krzyżowej. Adoracja krzyża odbywa się w ten sposób, że jedynie (główny) celebrans oddaje mu cześć przez pocałunek, pozostali celebransi i wierni przez procesjonalne przyklęknięcie bądź głęboki skłon przed nim. Gdy liturgia jest transmitowana, należy po zakończonej adoracji indywidualnej, unieść krzyż na chwilę cichej modlitwy.

Liturgię kończy modlitwa po Komunii. Po zakończonych obrzędach Najświętszy Sakrament przenosi się do Bożego Grobu, który należy na tę okoliczność zbudować. Obnaża się ołtarz.

W Wielki Piątek i w Wielką Sobotę zabrania się, jak to jest w zwyczaju, udostępniać wiernym krzyż do adoracji w taki sposób, aby mogli go dotykać czy całować. Krzyż powinien pozostawać na ołtarzu albo obok niego, a hołd należy mu oddawać poprzez głęboki pokłon bądź przyklęknięcie.

Zachęca się, aby tam, gdzie to jest możliwe, zorganizować nocną adorację Najświętszego Sakramentu przy Bożym Grobie, z zapewnieniem ciągłości obsady modlących się wiernych.

W Wielką Sobotę należy urządzić całodzienną adorację przy Bożym Gronie z podaniem jej zwyczajowego planu.

Błogosławi się pokarmy na wielkanocny stół. Przy dobrej pogodzie błogosławieństwa te należy organizować raczej na zewnątrz kościołów, zachęcając wiernych do chwili osobistej adoracji przy Bożym Grobie. Trzeba tak zwiększyć liczbę błogosławieństw, by nie dopuścić do zbytniej kumulacji wiernych, zwłaszcza jeśli błogosławieństwo pokarmów odbywa się wewnątrz kościoła. Zabrania się błogosławienia pokarmów poza miejscami świętymi bądź ich okolicami.

Liturgia Wigilii Paschalnej rozpoczyna się wewnątrz kościoła. Do poświęcenia ognia można użyć zwykłej świecy, innej niż paschał. Należy poświęcić źródło chrzcielne, odnowić chrzcielne przyrzeczenia i dokonać pokropienia wiernych.

W parafiach, w których procesja rezurekcyjna ma zwykle miejsce po zakończeniu obrzędów Wigilii Paschalnej, należy po modlitwie pokomunijnej wystawić Najświętszy Sakrament na ołtarzu, po czym, pomijając procesję, odśpiewać Te Deum i udzielić sakramentalnego błogosławieństwa, chyba że możliwe jest urządzenie procesji z udziałem jedynie służby liturgicznej wewnątrz kościoła. Radość wielkanocną mają oznajmiać przede wszystkim bijące dzwony.

W Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego w parafiach, w których procesja rezurekcyjna zwyczajowo ma miejsce rano, należy Najświętszy Sakrament wystawić przed mszą przy Bożym Grobie, zachować zwyczajowe śpiewy i pomijając procesję, zakończyć je śpiewem Te Deum i udzielić błogosławieństwa sakramentalnego, a Mszę rozpocząć od „Chwała na wysokości, chyba że możliwe jest urządzenie procesji z udziałem jedynie służby liturgicznej wewnątrz kościoła.

Należy odprawić świąteczne Nieszpory.

Religia i etyka w szkole. Kto ma kształcić nauczycieli etyki?

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
19 marca, 6:41, Złodziej Podolski:

A sport na wolnym powietrzu to już zakazany..

Jak to przecież możesz przed kościołem...

G
Gość

No tak, bo od zakrystii orgie księżulków :)

B
BikeHobby

Ludzi nie można odzwyczaić od chodzenia, bo jak ich odzwyczaisz od chodzenia do kościoła to przestaną płacić, jak przestaną płacić to lipa za zbawienia...

Z
Złodziej Podolski

A sport na wolnym powietrzu to już zakazany..

Dodaj ogłoszenie