Sześć milionów euro na remont węzła kolejowego w Jełowej

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Zaktualizowano 
- Pociągi muszą jeździć po tych torach, bo po rozbudowie tartaku nasze drogi rozjadą ciężarówki - mówi wójt Andrzej Puławski.
- Pociągi muszą jeździć po tych torach, bo po rozbudowie tartaku nasze drogi rozjadą ciężarówki - mówi wójt Andrzej Puławski. Archiwum
Za dwa lata wrócą pociągi na zamkniętą 20 lat temu linię Jełowa - Murów. Dziś deklarowali to przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe.

Zarząd województwa opolskiego ma zarezerwowane pieniądze na remont węzła kolejowego w Jełowej, z którego pociągi pojadą w stronę Murowa. To sześć milionów euro z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 - 2020.

- Chcemy, by prace przy odbudowie torów ruszyły w przyszłym roku w ramach remontu linii kolejowej Opole - Kluczbork - mówi Tomasz Kostuś, członek zarządu województwa opolskiego. - Zakończenie robót zaplanowaliśmy na 2017 rok, wtedy też zakończy się też rozbudowa tartaku w Murowie.

Zakład należący do firmy Stora Enso ma być po rozbudowie największym tego typu przedsiębiorstwem w Polsce. Po zakończeniu wartej 100 milionów złotych inwestycji przerabiać będzie rocznie 800 tysięcy metrów sześciennych tarcicy, dziś jest to 50 tysięcy. Większość drewna na potrzeby zakładu oraz gotowych już wyrobów wożonych ma być właśnie koleją. Teraz transport odbywa się ciężarówkami.

- Nie chcemy dopuścić, by samochody rozjechały nasze drogi - mówi Andrzej Puławski, wójt Murowa, który od lat zabiega o odtworzenie linii kolejowej.

Dziś w Opolu gościli przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe, które razem z samorządem województwa będą odbudowywały torowisko pomiędzy Jełową a Murowem.

- Mamy zapewnienie, że jeszcze w tym roku PLK zrobi dokumentację techniczną przedsięwzięcia, a w przyszłym roku prace ruszą pełną parą - dodaje Tomasz Kostuś.

Pod konie ubiegłego roku pięciu bezrobotnych z gminy Murów, oddelegowanych do prac społecznych przez Powiatowy Urząd Pracy w Opolu, porządkowało torowisko na stacji w Murowie. Teraz uporządkować trzeba cały nasyp kolejowy od Jełowej do Murowa.

Zamknięta 20 lat temu linia zarosła bowiem drzewami i krzakami. Potem PKP Polskie Linie Kolejowe będą musiały położyć nowe tory w miejscu gdzie są one rozkradzione, wyremontować mosty i przepusty oraz całą infrastrukturę odpowiedzialną za bezpieczeństwo ruchu.

polecane: Wybory 2019

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 13

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

g
gosc

Za komuny byla linia zadbana, normalnie funkcjonalna  I wszystko bylo OK,  Zimek  byl naczelnikiem  i  nagle trzeba bylo  linie  zamknac,  zniszczyc  a teraz sie okazuje ze linia jest nade wszystko potrzebna..."POLSKA  MENTALNOSC"....Tak zrobila zydokomuna i "solidarnosc"  z  cala Polska....UKOCHANY  KRAJ  UMILOWANY  KRAJ....

C
Choinka

800000 m3 drewna.

Srednie zalesienie w Polsce to ok 200 m3 na hektar. Zakladajac ze las do wycinki daje 500 m3 z hektara, to kazdego roku tylko dla tego jednego tartaku trzeba wyciac 16 km2 lasu.

Bory Stobrawskie maja 420 km2, zdrowa bylaby wycinka 1% czyli 4,2 km2.

A moze sie myle?

J
Jerzy

Bezrobotni uporządkowali haha , wycieli z torów złożyli w innym miejscu przy drodze i dalej zalega a do tego przy demontażu torów poryli pobocze i zostawili zabłocony asfalt, przejść sie nie da.

m
miko
W dniu 12.02.2015 o 00:13, Gość napisał:

Puławski mówi nie chcą żęby na drogi rozjeździli - hahaah przecież ta droga to jedno wielkie dno , dziura na dziurze 

Chyba dawno nie byłeś w Murowie bo jest to najlepsza droga lokalna w Powiecie Opolskim

d
dfgf

No i miliony pójdą w błoto, ta linia kolejowa jest niepotrzebna... ruch pasażerski nigdy na niej nie zaistnieje, ruch towarowy _być może_ będzie dla jednego tartaku. Tartak padnie, zmniejszy produkcje, oceni że jednak ciężarówki lepsze i linia znowu zarośnie a złomiarze tory rozkradną...

G
Gość

Puławski mówi nie chcą żęby na drogi rozjeździli - hahaah przecież ta droga to jedno wielkie dno , dziura na dziurze 

h
hauk

Na to popatrzcie - 50 tys. m3 ,a po rozbudowie 800 tys. m3. To oznacza totalne wyniszczenie zasobów Lasów Stobrawskich, jednego z największych skupisk drzew w tej części Polski. Dzisiaj widać (a kto tu mieszka lub jeździ przez Murów to wie) jakie spustoszenie jest czynione w drzewostanie, a co będzie później?  Paranoja jakaś, rozbudowa elektrowni, ferma warzyw w Świerklanach, wycinka lasów, w okolicach Wołczyna dużej ilości drzew!!!

Żeby jeszcze z tego naszego (nie niemieckiego) drzewa coś tu u nas produkowali. 

G
Gość

Juz wiele wody w odrze nie uplynie a bendom tu nazad na swoim-za friko oddali za friko odbierom curik!

G
Gość

fuuj

a
ag
W dniu 11.02.2015 o 21:38, ala napisał:

Dziwię sie Niemcom ze finansuja swoje terytoria pod polska okupacja.

obrzydliwe no to hej do niemiec
k
krystyna

Kolejne umowy, kolejne terminy, kolejne obietnice...

a
ag

Oby nie ble ble

d
dedi

super zdjęcie. i nie chodzi mi o tego pana po prawej.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3