Szóstoklasiści mają problemy z ułamkami

Iwona Kłopocka-Marcjasz
Iwona Kłopocka-Marcjasz
Uczniowie opolskiej "Dwójki” szlifują zwłaszcza matematykę i język polski, by w kwietniu dobrze wypaść na sprawdzianie szóstoklasistów.
Uczniowie opolskiej "Dwójki” szlifują zwłaszcza matematykę i język polski, by w kwietniu dobrze wypaść na sprawdzianie szóstoklasistów. Paweł Stauffer
Przeciętny szóstoklasista z próbnej matematyki nie zdobył nawet połowy punktów. Nowy sprawdzian jest dużo trudniejszy i bardziej męczący - uważają nauczyciele.

Eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych przedstawili wstępne wyniki Diagnozy Umiejętności Szóstoklasistów przeprowadzonej 17 grudnia podczas próbnego sprawdzianu CKE. Szóstoklasiści spróbowali swoich sił w sprawdzianie w nowej formule, do którego w tym roku przystąpią po raz pierwszy. Zdawali matematykę, język polski i język obcy.

Za rozwiązanie wszystkich zadań z matematyki można było uzyskać 20 punktów. Uczniowie zdobyli średnio 47 proc. punktów, a średni wynik ucznia wyniósł 9,35 punktu. W zadaniach sprawdzających sprawność rachunkową aż 58 proc. uczniów otrzymało 0 lub 1 punkt na 3 możliwe. To spory odsetek dzieci, które w połowie szóstej klasy nie rozumieją zasad działań na ułamkach dziesiętnych albo nie umieją porównywać ułamków zwykłych o takich samych licznikach.

- To świadczy o tym, że sprawność rachunkowa, która jest jedną z podstawowych umiejętności używanych w codziennym życiu oraz stanowi podstawę do dalszego uczenia się matematyki, nie została jeszcze opanowana w stopniu wystarczającym - komentuje Agnieszka Sułowska z Pracowni Matematyki IBE.
Prawie połowa uczniów słabo sobie radzi z umiejętnością modelowania, czyli dobierania odpowiednich działań i operacji matematycznych do postawionego problemu. Najgorzej jednak większości 12-latków idzie rozumowanie i tworzenie strategii. Najważniejsze deficyty to brak wyobraźni przestrzennej u 2/3 uczniów. Nawet najlepsi nie umieją też wyciągnąć wniosków z przeprowadzonych obliczeń.

- Te wyniki stanowią sygnał dla nauczycieli, nad czym jeszcze muszą intensywnie popracować - mówi Mirosław Śnigórski, dyrektor PSP nr 2 w Opolu. - Generalne odczucia są takie, że nowy sprawdzian jest trudniejszy i bardziej męczący dla uczniów. Wymaga większego skupienia i wyzwala silniejszy stres.

Sprawdzian odbędzie się 1 kwietnia. Na matematykę i polski (jeden arkusz) uczniowie dostaną 80 minut. Po przerwie przez 45 minut będą zdawać język obcy. Sprawdzianu szóstoklasisty nie można nie zdać.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska