Szturm na Centrum Obsługi Cudzoziemców w Opolu. Tłum Ukraińców każdego ranka walczy o numerki

Radosław Dimitrow
Radosław Dimitrow
Dantejskie sceny dzieją się rano w nowym Centrum Obsługi Cudzoziemców Urzędu Wojewódzkiego. Obcokrajowcy próbują zdobyć zezwolenie na pracę, ale nie każdemu się udaje, bo liczba numerków jest ograniczona.

Bilety uprawniające do wejścia do urzędowych gabinetów wydawane są przez tzw. kolejkomat. To urządzenie, które miało uporządkować obsługę klientów w Centrum Obsługi Cudzoziemców.

Problem w tym, że na każdy dzień wydaje ono tylko określoną ilość numerków, a liczba obcokrajowców załatwiających swoje sprawy jest obecnie ogromna. W przypadku spraw związanych z legalizacją pobytu czasowego to 40 biletów, a na wydawanie zaproszeń urzędnicy przewidzieli 50 numerków.

- Kilka dni temu próbowałam załatwić dokumenty związane z legalizacją pracy, ale nie mogłam nawet złożyć wniosku, bo kolejkomat nie wydał mi numerka - skarży się Anja, która przyjechała do pracy w Polsce z Ukrainy. - Próbowałam pytać w gabinecie, co mam w takiej sytuacji zrobić, ale panie mnie wyprosiły mówiąc, że informacje udzielane są osobom z numerkami.

Cudzoziemcy - głównie obywatele Ukrainy - wiedzą o limicie numerków, dlatego pierwsze osoby koczują pod Urzędem Wojewódzkim już o 5.00 rano. Tworzą tam kolejkę do kolejkomatu, która punktualnie o 7.30 (godzina otwarcia urzędu), rusza po bilety. W tłumie dochodzi do awantur.

- A moją koleżankę ktoś poszarpał - relacjonuje Ukrainka Katia.

Sytuacji w urzędzie nie poprawia fakt, że wielu cudzoziemców nie rozumie po polsku. Kolejkomat wyświetla komunikaty jedynie po polsku więc zdarza się, że klienci biorą numerki na zapas do wszystkich kategorii spraw. Następnie wykorzystują tylko jeden bilet, który ich dotyczy, a reszta ląduje w śmietniku.

Bywa też tak, że limit biletów wyczerpuje się już z samego rana, bo przedstawiciele agencji pracy, którzy załatwiają sprawy cudzoziemców, wybierają z kolejkomatu na raz po 10 numerków.

- System kolejkowy działający w Centrum Obsługi Cudzoziemców do tej pory się sprawdzał, jednak ze względu na rosnącą liczbę petentów będzie wymagał modyfikacji - tłumaczy Martyna Kolemba-Gaschka, rzecznik w Urzędzie Wojewódzkim. - Już pracujemy nad modyfikacją oprogramowania, żeby urządzenie obsługiwało także języki angielski i rosyjski. Zakładamy, że to wyeliminuje sporą część nieporozumień. Ponadto jeszcze w tym miesiącu ruszy system elektroniczny, który będzie umożliwiał złożenie sporej części wniosków przez internet.

Obcokrajowcy sugerują, że do czasu rozwiązania tych niedogodności przy kolejkomacie powinien stać pracownik urzędu, który będzie pomagał w wydawaniu numerków.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Praca sezonowa. Jaką umowę podpisać?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska