Szukanie rabatów i promocji podstawą nowych strategii oszczędnościowych Polaków. Zmuszonym do oszczędzania jest co drugi z nas

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Oszczędzenia stało się codziennością. Polacy deklarują pogorszenie swojej sytuacji finansowej (45 proc.) i obawiają się o nią w przyszłości (70 proc.). Jednocześnie na co dzień stosują mikrostrategie oszczędnościowe – najczęściej szukają rabatów i promocji (78 proc.).
Oszczędzenia stało się codziennością. Polacy deklarują pogorszenie swojej sytuacji finansowej (45 proc.) i obawiają się o nią w przyszłości (70 proc.). Jednocześnie na co dzień stosują mikrostrategie oszczędnościowe – najczęściej szukają rabatów i promocji (78 proc.). Tomasz Czachorowski
Oszczędzanie kojarzy nam się głównie z odpowiednim lokowaniem nadwyżek finansowych. Tymczasem czas kryzysu przypomniał nam o drugiej stronie tego medalu - oszczędzać też można odpowiednio zarządzając wydatkami. Mikrostrategie związane z tym drugim sposobem w warunkach wysokiej inflacji i błyskawicznie rosnących cen wdrożyli Polacy, w większości opierając ją na robieniu zakupów - także na zapas, przy okazji wszelkich promocji i wykorzystując oferowane przez sprzedawców rabaty.

Spis treści

Oszczędzenia stało się codziennością. Polacy deklarują pogorszenie swojej sytuacji finansowej (45 proc.) i obawiają się o nią w przyszłości (70 proc.). Jednocześnie na co dzień stosują mikrostrategie oszczędnościowe – najczęściej szukają rabatów i promocji (78 proc.). To wyniki najnowszego badania banku Credit Agricole.

Co drugi Polak odczuwa pogorszenie sytuacji finansowej

Blisko połowa (45 proc.) konsumentów w Polsce przyznaje, że ich sytuacja finansowa pogorszyła się w porównaniu z zeszłym rokiem. Choć kryzys gospodarczy Polacy odczuli już po wybuchu pandemii i starali się uważniej niż dotąd gospodarować budżetem domowym, to w tej chwili bardziej racjonalne myślenie o finansach wynika w głównej mierze z poczucia zagrożenia inflacją oraz wzrostu cen produktów i usług na rynku. Zdecydowana większość (89 proc.) ankietowanych uważa, że za gorszą kondycję ich portfela odpowiada właśnie wysoka inflacja.

- Żyjemy w erze kryzysów. Pierwszym widocznym momentem załamania porządku świata była pandemia COVID-19, po chwilowym uspokojeniu sytuacji nastąpił wybuch wojny na Ukrainie, w końcu odczuwalna niemal dla każdego Polaka inflacja. Wszystko to powoduje, że Polacy widzą przyszłość finansową w ciemnych barwach – komentuje Katarzyna Kierzkowska, menadżer ds. badań i analiz rynku w banku Credit Agricole.

- Nie wiemy, co będzie, ale w naturalny sposób tworzymy wizję przyszłości opierając się na niedawnych doświadczeniach, a te były niestety przeważnie negatywne – dodaje Katarzyna Kierzkowska.

Ile wart jest stereotyp: pieniądze szybko tracą na wartości, oszczędzać nie warto?

Wśród badanych widoczne jest przekonanie, że w dzisiejszych czasach nie opłaca się oszczędzać, bo pieniądze szybko tracą na wartości. Jednak silniejsze jest przeświadczenie, że ze względu na niepewne czasu należy budować oszczędności i to jeszcze bardziej niż wcześniej.

Dlatego coraz więcej Polaków podejmuje działania, które mają w jakiś sposób zabezpieczyć ich przyszłość finansową. Zwiększa się też świadomość na temat oszczędzania i potrzeba gromadzenia oszczędności.

  • Polacy starają się lepiej planować domowe finanse (78 proc.),
  • a ponad połowa badanych deklaruje, że odkłada jakąś kwotę pieniędzy regularnie (56 proc.)
  • lub od czasu do czasu (64 proc.)

.

U większości osób oszczędzanie wzbudza pozytywne konotacje – najczęściej kojarzy się z:

  • rozsądkiem (63 proc.),
  • zabezpieczeniem (60 proc.),
  • choć bywa też utożsamiane z odmawianiem sobie czegoś (35 proc.).

Jak można oszczędzać na wydatkach i zakupach

Oszczędności Polacy najczęściej szukają podczas robienia zakupów, korzystając z rabatów i promocji (78 proc.). Większość osób stara się też odłożyć w czasie lub ograniczać wydatki – zarówno te codzienne, np. jedzenie, kosmetyki, chemia (61 proc.), jak i te większe: zakup sprzętu RTV/AGD (64 proc.) czy wyjazd turystyczny (62 proc.).

Szukanie rabatów i promocji podstawą nowych strategii oszczędnościowych Polaków. Zmuszonym do oszczędzania jest co drugi z nas
Bank Credit Agricole

Tegoroczne wakacje i urlopy także były okazją do zadbania o domowe finanse, na tańszą formę wypoczynku zdecydowało się 68 proc. ankietowanych. Można zauważyć również dużą tendencję do odkładania na później decyzji o wzięciu kredytu (52 proc.), co wynika ze wzrostu stóp procentowych spowodowanego wysoką inflacją.

- W obecnych czasach prawie wszyscy szukamy pomysłów na oszczędzanie. Zmuszają nas do tego rosnące ceny w sklepach, a także niepewna przyszłość i widmo kolejnych podwyżek –zauważa Katarzyna Kierzkowska.

- Wolimy jednak od razu zauważyć oszczędność podczas zakupów, niż odkładać regularnie pieniądze np. na koncie oszczędnościowym w banku. Trudno nam wdrożyć długofalowe strategie oszczędnościowe, gdyż wymaga to czasu, wysiłku i zmiany nawyków. Jednocześnie potrzebujemy działać bardziej oszczędnie w obecnej rzeczywistości, stąd popularność rabatów i promocji – wyjaśnia menadżer ds. badań i analiz rynku w Credit Agricole.

Kolejny dowód, że warto zadbać o swoją wiedzę i kompetencje z zakresu finansów

Eksperci od lat podkreślają, że Polakom brakuje wiedzy i edukacji finansowej. Być może dlatego 42 proc. wszystkich badanych deklaruje, że aktywnie poszukuje informacji, jak oszczędzać.

Z roku na roku są one coraz bardziej dostępne – czy to na finansowych blogach w intrenecie, czy nawet specjalnych kursach, które prowadzą między innymi banki.

Trwa głosowanie...

Jak oceniasz aktualny poziom swoich oszczędności?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Szukanie rabatów i promocji podstawą nowych strategii oszczędnościowych Polaków. Zmuszonym do oszczędzania jest co drugi z nas - Strefa Biznesu

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska