Wyszukiwarka wyborcza

Wybory Parlamentarne

Sprawdź, gdzie możesz zagłosować

Ta straszna matma

Iwona Kłopocka iklopocka@nto.pl
Przerażenie po części podstawowej i ulga po poziomie rozszerzonym - tak reagowali wczoraj maturzyści, którzy zdawali nową maturę z matematyki.

Dla większości niemiłym zaskoczeniem był wysoki poziom zadań w części podstawowej, czyli obowiązkowej. W ciągu dwóch godzin uczniowie musieli rozwiązać 10 zadań. Były wśród nich problemy czysto matematyczne - np. ciągi algebraiczne i geometryczne, wielomiany, parametry danych statystycznych. Inne zadania miały być z założenia bliskie życia i sprawdzać umiejętności, przydatne nie tylko na egzaminie. Zadaniem licealistów było m.in. sprawiedliwie podzielić spadek między rodzeństwo oraz policzyć, jak wycenić kurtki, by zarobić na nich jak najwięcej.

- Masakra! - żalili się licealiści z opolskiej "dwójki" w przerwie po pierwszej części. - Aż strach iść na rozszerzony.
- Sądziłem, że najlepszym szkolnym matematykom na uporanie się z poziomem podstawowym wystarczy 1,5 godziny, tymczasem pisali do samego końca. To niepokojące - powiedział Michał Paterak, dyrektor II LO w Opolu.
O dziwo, poziom rozszerzony okazał się jednak dla matematyków łatwiejszy i po egzaminie wychodzili ze szkoły w znacznie lepszych nastrojach.
- Druga część uratowała naszą maturę - mówili.
Matematyka to najpopularniejszy przedmiot wybierany przez uczniów na nowej maturze. W całej Polsce do egzaminu z matematyki przystąpiła prawie jedna trzecia maturzystów. Na Opolszczyźnie zdawały ją 2254 osoby (28 proc.).

Sonda
Mówią uczniowie II LO w Opolu:
Mateusz Karpiński:
- Zadania z poziomu podstawowego bardzo mnie zaskoczyły. Obawiam się, że nie wypadłem za dobrze, ale na szczęście na poziomie rozszerzonym było już znacznie lepiej, a ponieważ właśnie ta część będzie się liczyła na studia, więc nie jestem załamany.
Ewa Skrzypecka:
- Niektóre zadania w części podstawowej były niejasno sformułowane. W jednym przypadku treść była tak zamotana, że po prostu nie wiedziałam, co mam obliczyć. Poziom rozszerzony był łatwiejszy. Nie rozwiązałam tylko jednego zadania z rachunku prawdopodobieństwa, bo z nerwów zapomniałam, jak to się robi.
Marek Kołodziej:
- Moim zdaniem poziom podstawowy był banalny, a rodzaj zadań nie powinien być dla nikogo niespodzianką. Trochę zaskoczył mnie poziom rozszerzony, zwłaszcza funkcje trygonometryczne, ale matematyka to szeroka dziedzina i trudno oczekiwać, by każdy doskonale sobie radził ze wszystkim.

Zdaniem matematyka
Maria Romanowska, matematyczka z II LO w Opolu:
- Jak na poziom podstawowy, zadania były dość trudne i wymagały dużej sprawności matematycznej. Dotyczy to przede wszystkim zadań z kontekstem realistycznym. Miały rozbudowaną treść, którą trzeba było zrozumieć i przenieść na język matematyki. Z tym uczniowie zwykle mają największe kłopoty. Na dodatek były to zadania dość żmudne w obliczeniach. Mogły sprawić uczniom dużo trudności, bo nauczyciele na takie zadania zwracają mniejszą uwagę. Szczególnie trudne było zadanie 8, z planimetrii, które wymagało dużej kultury matematycznej i jego obecność w arkuszu podstawowym może dziwić.

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone ze względu na ciszę wyborczą i zostanie włączone po jej zakończeniu.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3