Tak budowano Kanał Gliwicki. Pod jego dnem przepływa rzeka Kłodnica

TK
Największą ciekawostką kanału jest tzw. Syfon Kłodnicki.
Największą ciekawostką kanału jest tzw. Syfon Kłodnicki.
Kanał Gliwicki to wyjątkowa budowla hydrotechniczna, która powstała ponad 80 lat temu. Była jednym z "cudów" ówczesnej techniki.

Kanał Gliwicki ma długość 40 kilometrów i 600 metrów. Bierze swój początek na wysokości portu w Koźlu, dokładnie w 98. kilometrze rzeki Odry. Kończy się w Gliwicach Łabędach. Jego budowę rozpoczęto w 1935 roku. Gotowy był na przełomie 1939 i 1940, ale użytkowany był dopiero od 1941 roku.

Inauguracja budowy była też posunięciem ważnym propagandowo, gdyż rządzący wówczas Niemcami naziści obiecywali dać zajęcie bezrobotnym w ramach robót publicznych. Budowa kanału była elementem realizacji tych zapowiedzi. Łopatami, kawałek po kawałku robotnicy kopali potężne doły, bądź formowali strome nasypy w zależności od ukształtowania terenu.

Tak budowano Kanał Gliwicki. Pod jego dnem przepływa rzeka Kłodnica

W efekcie powstał jeden z najnowocześniejszych - jak na tamte czasy - kanałów żeglugowych w Europie. Zastosowane w nim urządzenia wciąż są sprawne, a wiele do dziś zaskakuje ówczesną innowacyjnością.

Kanał Gliwicki aktualnie jest modernizowany.

W efekcie prac wartych 175 milionów złotych śluzy odrzańskie w Łabędach, Dzierżnie, Rudzińcu oraz Kłodnicy zostały przystosowane do III klasy drogi wodnej. Zwiększono przepustowość stopni wodnych, skrócono czas śluzowań i zwiększono bezpieczeństwo ruchu oraz poprawiono stan urządzeń pracujących na śluzach.

Równolegle kontynuowane były prace modernizacyjne w ramach II etapu projektu na opolskich śluzach Kanału Gliwickiego w Sławięcicach i Nowej Wsi.

Przewiert pod kanałemW 2018 roku doszło do pierwszego w historii przewiertu pod Kanałem Gliwickim. Przeprowadziła go spółka Gaz System, która budowała
Przewiert pod kanałem
W 2018 roku doszło do pierwszego w historii przewiertu pod Kanałem Gliwickim. Przeprowadziła go spółka Gaz System, która budowała gazociąg Tworóg-Kędzierzyn. Inżynierowie "przeszli" z rurą 25 metrów pod dnem kanału. Wody Polskie

Problem polega jednak na tym, że pomimo wydawanych setek milionów złotych na poprawę jakości żeglugi po Kanale Gliwickiej i całej tzw. Odrzańskiej Drodze Wodnej, jest ona wykorzystywana zdecydowane poniżej swojego potencjału.

Z kanałem związanych jest wiele bardzo ciekawych historii. Zobaczcie je na zdjęciach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dni Lawinowo-Skiturowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska