Spis treści
- Ekspresowa S3 kluczowa dla wielu regionów
- Dolnośląski tunel S3 wśród najdłuższych
- Ważna droga, która zakończy się w polu między górami...
- Jak idzie Czechom budowa autostrady do Polski?
- Polski minister w Pradze: Ta trasa będzie dźwignią naszych gospodarek
- Kiedy pojedziemy autostradami i ekspresówką z Wrocławia do Pragi?
Droga ekspresowa S3 to niezwykle ważna trasa nie tylko w skali zachodniej Polski, ale również całego kraju, a po połączeniu z czeską autostradą - także o znaczeniu międzynarodowym.
Ekspresowa S3 kluczowa dla wielu regionów
W Polsce droga ekspresowa S3 Świnoujście - Lubawka (granica z Czechami) liczy około 500 kilometrów i zapewnia połączenie tzw. zachodniej ściany z Bałtykiem. Na terenie Dolnego Śląska droga S3 ma około 135 kilometrów długości. Większość odcinków została już wybudowana i korzystają z nich kierowcy. W budowie są dwa przygraniczne fragmenty dolnośląskiej S3:
- Bolków - Kamienna Góra
- Kamienna Góra - granica państwa w okolicach Lubawki
NAJNOWSZE ZDJĘCIA Z BUDOWY S3 PRZY GRANICY POLSKO-CZESKIEJ - CAŁA GALERIA
Dolnośląski tunel S3 wśród najdłuższych
W ramach pierwszego z nich powstaje opisywany wielokrotnie, najdłuższy pozamiejski tunel w Polsce i jednocześnie najdłuższy w kraju tunel drążony w skale. Dłuższym od niego tunelem, już istniejącym, jest tunel pod Ursynowem zbudowany w ramach południowej obwodnicy Warszawy. Został otwarty w 2021 roku.
NAJDŁUŻSZE TUNELE DROGOWE W POLSCE (istniejące i w budowie):
- Tunel pod Ursynowem w ramach drogi S2 - 2355 metrów - oddany do użytku
- Tunel na drodze S3 pod Starymi Bogaczowicami - 2302 metry (dłuższa nawa wschodnia) - w budowie, otwarcie drogi z tunelami planowane na I połowę 2024 roku
- Tunel na S7 "Zakopiance" pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą - 2058 metrów - w budowie, otwarcie planowane jesienią 2022 roku
Ważna droga, która zakończy się w polu między górami...
W ramach drugiego wspomnianego powyżej odcinka, czyli Kamienna Góra - granica państwa, powstaje nieco ponad 15 km trasy szybkiego ruchu, która powinna być oddana do ruchu jeszcze w tym roku. Jednak dopóki nie będzie gotowy odcinek Bolków - Kamienna Góra, z przygranicznego fragmentu skorzystają głównie lokalni kierowcy. Co więcej, będzie on wykorzystywany do węzła Lubawka, położonego ponad 1,5 kilometra od granicy państwa - na węźle możliwy będzie wjazd i zjazd z trasy.
Natomiast te 1,5 km nowiutkiej drogi, pomiędzy węzłem Lubawka i granicą polsko-czeską, wraz z poszerzeniem trasy na "punkt kontroli granicznej", będzie przez kilka lat prowadziło donikąd. Cztery pasy zakończą się w polu pomiędzy górami. Tak to będzie wyglądało, dopóki Czesi nie wybudują swojego odcinka autostrady D11 przy granicy z Polską.
Jak idzie Czechom budowa autostrady do Polski?
I niestety tutaj nie ma dobrych informacji dla kierowców. Czesi, w porównaniu z Polską, są znacznie dalej z budową swojej drogi D11 o klasie autostrady. Można powiedzieć z przekąsem, że są daleko w polu. Problem w tym, że tego pola jeszcze nie wykupili, bo na przygranicznym odcinku trwają dopiero wykupy gruntów pod budowę.
A to właśnie droga D11 ma się połączyć z naszą S3 na granicy i poprowadzić w kierunku Hradca Kralove i dalej Pragi (te kolejne odcinki już istnieją). To właśnie dzięki połączeniu tych dróg Wrocław i Dolny Śląsk zyskałby szybkie połączenie ze stolicą Czech - przez A4 i S3, natomiast Czesi dzięki swojej autostradzie i naszej ekspresówce mieliby połączenie z portami bałtyckimi, szczególnie ważne handlowo i surowcowo przy aktualnej sytuacji geopolitycznej.
Polski minister w Pradze: Ta trasa będzie dźwignią naszych gospodarek
Właśnie w sprawie budowy, połączenia tych dwóch dróg i przyspieszenia prac, trwały w Pradze polsko-czeskie konsultacje międzyrządowe. Ministrowie transportu obu państw wyrazili zamiar odbycia wizyty terenowej odcinków przygranicznych tras S3-D11, by móc na miejscu dokładnie zapoznać się z aktualnym stanem prac budowlanych i przygotowawczych.
- Projekt ten jest kluczowy zarówno w dwustronnych relacjach, jak i dla całego regionu Europy Środkowej, gdyż w dogodny sposób łączy Czechy z polskimi portami morskimi Morza Bałtyckiego - podkreślał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. - Ten nowoczesny ciąg drogowy po wybudowaniu będzie dźwignią naszych gospodarek, dlatego tak konieczne i kluczowe jest ich ukończenie w najszybszym możliwym czasie. Podtrzymujemy wcześniejszą deklarację wsparcia działań celem maksymalnego przyśpieszenia budowy autostrady D11 po stronie czeskiej – dodał minister Andrzej Adamczyk.
Kiedy pojedziemy autostradami i ekspresówką z Wrocławia do Pragi?
Czesi mają zintensyfikować działania, by przyspieszyć rozpoczęcie budowy kluczowego odcinka od miejscowości Jaroměř do granicy z Polską. Budowa kilkudziesięciu kilometrów drogi mogłaby się rozpocząć najszybciej w 2023 roku. Przypomnijmy, że w tym czasie polski przygraniczny odcinek będzie już oddany do użytku, natomiast cała nitka S3 po naszej stronie powinna być gotowa chwilę później - bo w pierwszym półroczu 2024 roku. Ile lat poczekamy na Czechów?
ZOBACZ AKTUALNE ZDJĘCIA Z BUDOWY S3 PRZY GRANICY Z CZECHAMI
Wcześniejsze szacunki zakładały, że ta wymagająca inwestycja, prowadzona w górzystym terenie, może być gotowa po stronie czeskiej do 2030 roku. Być może wspólne działania obu państw na szczeblu rządowym, spowodują, że ten termin uda się przyspieszyć o 2-3 lata. Jest zatem realne, że z Wrocławia do Pragi pojedziemy drogami A4 - S3 i D11 w okolicach 2027 roku, chociaż na tym etapie trudno dokładnie przewidzieć termin.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?