Tarcza antykryzysowa ZUS. Jaka pomoc dla przedsiębiorców? Jak wypełnić wniosek i ile trzeba czekać na wypłatę?

Edyta Hanszke
Edyta Hanszke
ZUS udziela przedsiębiorcom pomocy w ramach tarczy antykryzysowej, ale także w ramach dostępnych wcześniej narzędzi.
ZUS udziela przedsiębiorcom pomocy w ramach tarczy antykryzysowej, ale także w ramach dostępnych wcześniej narzędzi. archiwum ZUS
Pomoc w ramach tarczy antykryzysowej ZUS udziela od marca. Jak złożyć wniosek? Jakie druki obecnie obowiązują i ile trzeba czekać na wypłatę. Tylko zwolnienie z opłacania składek przedsiębiorcy złożyli dotychczas w opolskim ZUS-ie ponad 32 tysiące wniosków.

Tarcza antykryzysowa ZUS - świadczenie postojowe

Według danych na 6 maja do opolskiego ZUS wpłynęło ponad 32,2 tys. wniosków o zwolnienie z opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Z tego przeanalizowano ponad 16,3 tys wniosków na łączną kwotę umorzeń 34,8 mln złotych.

Umorzenia dotyczą marca i nie wszyscy wnioskodawcy jeszcze o tym wiedzą, bo nie wszyscy jeszcze otrzymali odpowiedź - chociażby na PUE ZUS - wyjaśnia Sebastian Szczurek, rzecznik prasowy ZUS województwa opolskiego. - Dzieje się to systematycznie, a odmów czyli decyzji o odmowie zwolnienia z opłacania składek jest stosunkowo niewiele - zaznacza.

- Warto podkreślić, że wiele wniosków wymaga czasu, by je opracować, bo zawierają błędy formalne, brakuje na przykład podpisu. W takich przypadkach musimy się kontaktować z płatnikami - dodaje.

13,5 tys. wniosków, które dotychczas wypłynęły do opolskiego ZUS dotyczyło wypłaty świadczenia postojowego:

  • 11,3 tys. wniosków dotyczy wypłaty świadczenia postojowego od samozatrudnionych
  • 2,3 tys. dotyczy wypłaty świadczenia postojowego od osób na umowach cywilnoprawnych

- Na 13,5 tys. wniosków o wypłatę postojowego dotychczas pieniądze wypłacono 5,7 tys. wnioskodawców, a więc blisko połowie - Mniej więcej takie proporcje są w relacji wpływu wniosków i wypłaty świadczeń, jeśli chodzi o dane krajowe - zauważa Sebastian Szczurek.

Wypłacone przez opolski ZUS świadczenia postojowe:

  • 5,5 tys. na kwotę 11,1 mln zł dla samozatrudnionych
  • 181 na kwotę niemal 376,5 tys. zł dla osób na umowach cywilnoprawnych

(wg danych na 7 maja)

Następna transza wypłaty świadczenia postojowego będzie realizowana przez opolski ZUS prawdopodobnie 13 maja dla około 1500 odbiorców.

I dodaje: - Dowodem pozytywnego rozstrzygnięcia w sprawie jest przelew z ZUS na konto wskazane przez wnioskodawcę. Natomiast w przypadku odmowy i przyznania takiego świadczenia wnioskodawca otrzyma decyzję, od której będzie się mógł odwołać, czyli wykorzystać środek odwoławczy, na zasadach KPA.

Z kolei informację na temat zwolnienia opłacania składek to dla przedsiębiorców będzie ona widoczna na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. - Aby odebrać odpowiedź z ZUS, wystarczy zalogować się do swojego konta, wejść w Dokumenty i wiadomości i w skrzynce odbiorczej przejść do dokumentów wymagających poświadczenia odbioru - wyjaśnia Sebastian Szczurek.

Tarcza antykryzysowa. Pomoc z ZUS dla przedsiębiorców w skali kraju

W całej Polsce wg danych z 8 maja zarejestrowano 594 862 wniosków o świadczenia postojowe dla osób prowadzących działalność gospodarczą i 125 184 wniosków o świadczenia postojowe dla umów cywilnoprawnych.

Z tego rozpatrzono 253 415 wniosków o świadczenia postojowe dla osób prowadzących działalność gospodarczą i 11 285 wniosków o świadczenia postojowe dla umów cywilnoprawnych. Wśród ostatnich 10 469 dotyczyło umowy zlecenia, umowy agencyjnej, a 816 dotyczyło umowy o dzieło.

Dla osób prowadzących działalność gospodarczą wypłacono 252 555 świadczeń postojowych na kwotę 506 748 100 zł , z tego:

  • w wysokości 80% kwoty minimalnego wynagrodzenia – 228 752 na kwotę 475 804 200 zł
  • w wysokości 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia – 23 803 na kwotę 30 943 900 zł

Dla umów cywilnoprawnych wypłacono 11 274 świadczeń postojowych na kwotę 23 449 900, z tego:

  • dotyczące umowy zlecenia, umowy agencyjnej – 10 458 na kwotę 21 752 600 zł
  • dotyczące umowy o dzieło – 816 na kwotę 1 697 300 zł.

Ile trwa rozpatrywanie wniosków w opolskim ZUS i od czego to zależy?

Zgodnie z ustawą Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłaca świadczenie postojowe niezwłocznie po wyjaśnieniu ostatniej okoliczności niezbędnej do jego przyznania. ZUS ma na to 30 dni.

Robimy wszystko, żeby wnioski były rozpatrzone jak najszybciej i pomoc dotarła do przedsiębiorców - deklaruje Sebastian Szczurek. - Zdecydowanie najszybciej obsługiwane są te wnioski, które wpłynęły do ZUS elektronicznie, poprzez Platformę Usług Elektronicznych. Jeśli wniosek wpłynął pocztą lub został złożony w bezpiecznej strefie do skrzynki, wówczas poddawany był kwarantannie, co wydłuża czas jego realizacji i obsługi.

Wyjaśnia też, że jeżeli w trakcie weryfikacji pojawiają się błędy, to pracownicy kontaktują się z wnioskującym w celu ich usunięcia.

Jakich błędów unikać:

  • brak podpisu,
  • brak nr rachunku bankowego,
  • niepełny numer rachunku bankowego
  • wnioski przesyłane na e-mail a nie przez PUE ZUS
  • skany wniosków w formacie jpg, których automat nie jest w stanie poprawnie odczytać - to powoduje, że pracownicy muszą wprowadzać dane z wniosku ręcznie

- Klienci są na bieżąco informowani, że skany, zdjęcia czy wypełnione pliki word lub pdf przesłane e-mailem (na adres emalowy Centrum Obsługi Telefonicznej) nie są traktowane jak wnioski i nie są przez nas rozpatrywane. W związku z tym, że od 4 maja znowu przyjmujemy bezpośrednio klientów na salach obsługi – to taka informacja jest też wywieszona na drzwiach przed każdą placówką - kontynuuje Sebastian Szczurek.

Wyjaśnia także, że powodem ewentualnych opóźnień np. w wypłatach świadczeń postojowych jest (w skali kraju, co przekłada się oczywiście na regiony) wielokrotny wzrost liczby wniosków o zasiłki.

W marcu liczba spraw wzrosła o 46% w stosunku do lutego, w kwietniu o 67,7% w stosunku do marca i aż o 145% w stosunku do lutego.

- Duża liczba prowadzonych postępowań, ale także absencje pracowników ZUS związane z COVID-19, powodują, że nie zawsze jest możliwa realizacja wniosków o zasiłki w ustawowym terminie - tłumaczy opolski rzecznik ZUS.

Zaznacza też, że w okresie stanu epidemii nie stosuje się przepisu, na podstawie którego organ prowadzący postępowanie ma obowiązek powiadamiania strony lub uczestnika postępowania o niezałatwieniu sprawy w terminie. Nie mają także zastosowania przepisy o bezczynności organów, nie można też stosować środków prawnych dotyczących bezczynności, przewlekłości lub naruszenia prawa strony do rozpoznania sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki.

Zgodnie z przepisami wnioski o świadczenie postojowe mogą być złożone do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych najpóźniej w terminie 3 miesięcy od miesiąca, w którym został zniesiony ogłoszony stan epidemii.

O kolejne świadczenie klient będzie mógł się ubiegać ponownie nie wcześniej niż w miesiącu następującym po miesiącu, w którym nastąpiła wypłata świadczenia.O świadczenie można wnioskować przez jeszcze 3 miesiące po ustaniu stanu epidemii.

Wnioski do ZUS w związku z tarczą antykryzysową

  • RDZ – wniosek o zwolnienie z opłacania składek na ubezpieczenia społeczne
  • RSP-C – wniosek o świadczenie postojowe dla umów cywilnoprawnych - wypełnia zleceniodawca lub zamawiający
  • RSP-CK – wniosek o świadczenie postojowe za kolejny okres dla umów cywilnoprawnych
  • RSP-D – wniosek o świadczenie postojowe dla prowadzących działalność
  • RSP-DK – wniosek o świadczenie postojowe za kolejny okres dla prowadzących działalność
  • RDU – wniosek o ulgę w opłacaniu składek (odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek) bez opłaty prolongacyjnej
  • RDO – wniosek o odstąpienie od pobierania odsetek za zwłokę
  • RDS – wniosek o zawieszenie umowy o rozłożenie zadłużenia na raty/ umowy o odroczenie terminu płatności składek na 3 miesiące

Inne formy pomocy, z których opolscy przedsiębiorcy mogli korzystać już wcześniej, a teraz uzasadnieniem może być epidemia

  • odroczenie terminu płatności składek – 2497
  • zmiana warunków umowy o odroczenia terminu płatności składek – 60
  • rozłożenia na raty z tytułu należności składek – 88
  • zmiana warunków umowy o rozłożenia na raty należności z tytułu składek – 157
  • umorzenie należności z tytułu składek – 20
  • ponowne rozpatrzenie wniosku o umorzenie należności z tytułu składek – 1

W sumie było ich 2823. Sebastian Szczurek zauważa, że liczba wniosków o te formy pomocy spadła jednak w ostatnich tygodniach o około 60 proc. w porównaniu do np. analogicznego okresu poprzedniego roku.

O zainteresowaniu pomocą z ZUS świadczą też liczby odebranych telefonów przez doradców ZUS - w kwietniu odebrali i udzielili porad 11022 klientom (z tego połowa, czyli 5525 w samym Opolu); w maju – 1018 ( z tego połowa w opolskim oddziale ZUS, reszta w terenowych jednostkach organizacyjnych w województwie). Od początku kwietnia pracownicy w Opolu udzielili 2491
odpowiedzi.

Strefa Biznesu: Takie plany mają pracodawcy. Co czeka rynek pracy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska
Dodaj ogłoszenie