Targi nto - nowe

Tarcza antykryzysowa ZUS. Jaka pomoc dla przedsiębiorców? Jak wypełnić wniosek i ile trzeba czekać na wypłatę?

Edyta Hanszke
ZUS udziela przedsiębiorcom pomocy w ramach tarczy antykryzysowej, ale także w ramach dostępnych wcześniej narzędzi.
ZUS udziela przedsiębiorcom pomocy w ramach tarczy antykryzysowej, ale także w ramach dostępnych wcześniej narzędzi. archiwum ZUS
Pomoc w ramach tarczy antykryzysowej ZUS udziela od marca. Jak złożyć wniosek? Jakie druki obecnie obowiązują i ile trzeba czekać na wypłatę. Tylko zwolnienie z opłacania składek przedsiębiorcy złożyli dotychczas w opolskim ZUS-ie ponad 32 tysiące wniosków.

Tarcza antykryzysowa ZUS - świadczenie postojowe

Według danych na 6 maja do opolskiego ZUS wpłynęło ponad 32,2 tys. wniosków o zwolnienie z opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Z tego przeanalizowano ponad 16,3 tys wniosków na łączną kwotę umorzeń 34,8 mln złotych.

Umorzenia dotyczą marca i nie wszyscy wnioskodawcy jeszcze o tym wiedzą, bo nie wszyscy jeszcze otrzymali odpowiedź - chociażby na PUE ZUS - wyjaśnia Sebastian Szczurek, rzecznik prasowy ZUS województwa opolskiego. - Dzieje się to systematycznie, a odmów czyli decyzji o odmowie zwolnienia z opłacania składek jest stosunkowo niewiele - zaznacza.

- Warto podkreślić, że wiele wniosków wymaga czasu, by je opracować, bo zawierają błędy formalne, brakuje na przykład podpisu. W takich przypadkach musimy się kontaktować z płatnikami - dodaje.

13,5 tys. wniosków, które dotychczas wypłynęły do opolskiego ZUS dotyczyło wypłaty świadczenia postojowego:

  • 11,3 tys. wniosków dotyczy wypłaty świadczenia postojowego od samozatrudnionych
  • 2,3 tys. dotyczy wypłaty świadczenia postojowego od osób na umowach cywilnoprawnych

- Na 13,5 tys. wniosków o wypłatę postojowego dotychczas pieniądze wypłacono 5,7 tys. wnioskodawców, a więc blisko połowie - Mniej więcej takie proporcje są w relacji wpływu wniosków i wypłaty świadczeń, jeśli chodzi o dane krajowe - zauważa Sebastian Szczurek.

Wypłacone przez opolski ZUS świadczenia postojowe:

  • 5,5 tys. na kwotę 11,1 mln zł dla samozatrudnionych
  • 181 na kwotę niemal 376,5 tys. zł dla osób na umowach cywilnoprawnych

(wg danych na 7 maja)

Następna transza wypłaty świadczenia postojowego będzie realizowana przez opolski ZUS prawdopodobnie 13 maja dla około 1500 odbiorców.

I dodaje: - Dowodem pozytywnego rozstrzygnięcia w sprawie jest przelew z ZUS na konto wskazane przez wnioskodawcę. Natomiast w przypadku odmowy i przyznania takiego świadczenia wnioskodawca otrzyma decyzję, od której będzie się mógł odwołać, czyli wykorzystać środek odwoławczy, na zasadach KPA.

Z kolei informację na temat zwolnienia opłacania składek to dla przedsiębiorców będzie ona widoczna na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. - Aby odebrać odpowiedź z ZUS, wystarczy zalogować się do swojego konta, wejść w Dokumenty i wiadomości i w skrzynce odbiorczej przejść do dokumentów wymagających poświadczenia odbioru - wyjaśnia Sebastian Szczurek.

Tarcza antykryzysowa. Pomoc z ZUS dla przedsiębiorców w skali kraju

W całej Polsce wg danych z 8 maja zarejestrowano 594 862 wniosków o świadczenia postojowe dla osób prowadzących działalność gospodarczą i 125 184 wniosków o świadczenia postojowe dla umów cywilnoprawnych.

Z tego rozpatrzono 253 415 wniosków o świadczenia postojowe dla osób prowadzących działalność gospodarczą i 11 285 wniosków o świadczenia postojowe dla umów cywilnoprawnych. Wśród ostatnich 10 469 dotyczyło umowy zlecenia, umowy agencyjnej, a 816 dotyczyło umowy o dzieło.

Dla osób prowadzących działalność gospodarczą wypłacono 252 555 świadczeń postojowych na kwotę 506 748 100 zł , z tego:

  • w wysokości 80% kwoty minimalnego wynagrodzenia – 228 752 na kwotę 475 804 200 zł
  • w wysokości 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia – 23 803 na kwotę 30 943 900 zł

Dla umów cywilnoprawnych wypłacono 11 274 świadczeń postojowych na kwotę 23 449 900, z tego:

  • dotyczące umowy zlecenia, umowy agencyjnej – 10 458 na kwotę 21 752 600 zł
  • dotyczące umowy o dzieło – 816 na kwotę 1 697 300 zł.

Ile trwa rozpatrywanie wniosków w opolskim ZUS i od czego to zależy?

Zgodnie z ustawą Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłaca świadczenie postojowe niezwłocznie po wyjaśnieniu ostatniej okoliczności niezbędnej do jego przyznania. ZUS ma na to 30 dni.

Robimy wszystko, żeby wnioski były rozpatrzone jak najszybciej i pomoc dotarła do przedsiębiorców - deklaruje Sebastian Szczurek. - Zdecydowanie najszybciej obsługiwane są te wnioski, które wpłynęły do ZUS elektronicznie, poprzez Platformę Usług Elektronicznych. Jeśli wniosek wpłynął pocztą lub został złożony w bezpiecznej strefie do skrzynki, wówczas poddawany był kwarantannie, co wydłuża czas jego realizacji i obsługi.

Wyjaśnia też, że jeżeli w trakcie weryfikacji pojawiają się błędy, to pracownicy kontaktują się z wnioskującym w celu ich usunięcia.

Jakich błędów unikać:

  • brak podpisu,
  • brak nr rachunku bankowego,
  • niepełny numer rachunku bankowego
  • wnioski przesyłane na e-mail a nie przez PUE ZUS
  • skany wniosków w formacie jpg, których automat nie jest w stanie poprawnie odczytać - to powoduje, że pracownicy muszą wprowadzać dane z wniosku ręcznie

- Klienci są na bieżąco informowani, że skany, zdjęcia czy wypełnione pliki word lub pdf przesłane e-mailem (na adres emalowy Centrum Obsługi Telefonicznej) nie są traktowane jak wnioski i nie są przez nas rozpatrywane. W związku z tym, że od 4 maja znowu przyjmujemy bezpośrednio klientów na salach obsługi – to taka informacja jest też wywieszona na drzwiach przed każdą placówką - kontynuuje Sebastian Szczurek.

Wyjaśnia także, że powodem ewentualnych opóźnień np. w wypłatach świadczeń postojowych jest (w skali kraju, co przekłada się oczywiście na regiony) wielokrotny wzrost liczby wniosków o zasiłki.

W marcu liczba spraw wzrosła o 46% w stosunku do lutego, w kwietniu o 67,7% w stosunku do marca i aż o 145% w stosunku do lutego.

- Duża liczba prowadzonych postępowań, ale także absencje pracowników ZUS związane z COVID-19, powodują, że nie zawsze jest możliwa realizacja wniosków o zasiłki w ustawowym terminie - tłumaczy opolski rzecznik ZUS.

Zaznacza też, że w okresie stanu epidemii nie stosuje się przepisu, na podstawie którego organ prowadzący postępowanie ma obowiązek powiadamiania strony lub uczestnika postępowania o niezałatwieniu sprawy w terminie. Nie mają także zastosowania przepisy o bezczynności organów, nie można też stosować środków prawnych dotyczących bezczynności, przewlekłości lub naruszenia prawa strony do rozpoznania sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki.

Zgodnie z przepisami wnioski o świadczenie postojowe mogą być złożone do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych najpóźniej w terminie 3 miesięcy od miesiąca, w którym został zniesiony ogłoszony stan epidemii.

O kolejne świadczenie klient będzie mógł się ubiegać ponownie nie wcześniej niż w miesiącu następującym po miesiącu, w którym nastąpiła wypłata świadczenia.O świadczenie można wnioskować przez jeszcze 3 miesiące po ustaniu stanu epidemii.

Wnioski do ZUS w związku z tarczą antykryzysową

  • RDZ – wniosek o zwolnienie z opłacania składek na ubezpieczenia społeczne
  • RSP-C – wniosek o świadczenie postojowe dla umów cywilnoprawnych - wypełnia zleceniodawca lub zamawiający
  • RSP-CK – wniosek o świadczenie postojowe za kolejny okres dla umów cywilnoprawnych
  • RSP-D – wniosek o świadczenie postojowe dla prowadzących działalność
  • RSP-DK – wniosek o świadczenie postojowe za kolejny okres dla prowadzących działalność
  • RDU – wniosek o ulgę w opłacaniu składek (odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek) bez opłaty prolongacyjnej
  • RDO – wniosek o odstąpienie od pobierania odsetek za zwłokę
  • RDS – wniosek o zawieszenie umowy o rozłożenie zadłużenia na raty/ umowy o odroczenie terminu płatności składek na 3 miesiące

Inne formy pomocy, z których opolscy przedsiębiorcy mogli korzystać już wcześniej, a teraz uzasadnieniem może być epidemia

  • odroczenie terminu płatności składek – 2497
  • zmiana warunków umowy o odroczenia terminu płatności składek – 60
  • rozłożenia na raty z tytułu należności składek – 88
  • zmiana warunków umowy o rozłożenia na raty należności z tytułu składek – 157
  • umorzenie należności z tytułu składek – 20
  • ponowne rozpatrzenie wniosku o umorzenie należności z tytułu składek – 1

W sumie było ich 2823. Sebastian Szczurek zauważa, że liczba wniosków o te formy pomocy spadła jednak w ostatnich tygodniach o około 60 proc. w porównaniu do np. analogicznego okresu poprzedniego roku.

O zainteresowaniu pomocą z ZUS świadczą też liczby odebranych telefonów przez doradców ZUS - w kwietniu odebrali i udzielili porad 11022 klientom (z tego połowa, czyli 5525 w samym Opolu); w maju – 1018 ( z tego połowa w opolskim oddziale ZUS, reszta w terenowych jednostkach organizacyjnych w województwie). Od początku kwietnia pracownicy w Opolu udzielili 2491
odpowiedzi.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Włochy i Szwajcaria zmieniają swoje granice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska