Teraz jazda szynobusem to przyjemność. Opolska kolej się...

    Teraz jazda szynobusem to przyjemność. Opolska kolej się modernizuje

    Archiwum

    Nowa Trybuna Opolska

    Aktualizacja:

    Nowa Trybuna Opolska

    Trzecia całkowicie zmodernizowana jednostka elektryczna będzie jeździć po torach Opolszczyzny

    Trzecia całkowicie zmodernizowana jednostka elektryczna będzie jeździć po torach Opolszczyzny ©Archiwum

    Trzecia całkowicie zmodernizowana jednostka elektryczna będzie jeździć po torach Opolszczyzny. W tym roku trafi do nas jeszcze jedna taka. Potem zarząd województwa trochę zmieni kierunek rozwoju. W planach jest zakup kolejnych szynobusów.
    Trzecia całkowicie zmodernizowana jednostka elektryczna będzie jeździć po torach Opolszczyzny

    Trzecia całkowicie zmodernizowana jednostka elektryczna będzie jeździć po torach Opolszczyzny ©Archiwum

    Wielu pasażerów nawet nie podejrzewa, że nowoczesne składy to w rzeczywistości stare jednostki elektryczne. Ich wygląd oraz jakość podróżowania tak się zmieniła, że niektórzy biorą je za nowe jednostki - mówi Bartłomiej Horaczuk, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Gospodarki w Opolskim Urzędzie Marszałkowskim.

    Za 7,3 mln złotych urząd marszałkowski wyremontował trzecią już jednostkę elektryczną. To dawne EZT, czyli składy, w których podróż dla osób wrażliwych na hałas była koszmarem.

    - W tych starszych jednostkach nie tylko jest głośno, ale także strasznie trzęsie, rzeczywiście wyremontowane składy to zupełnie inna jakość podróży - mówi pan Tomasz, mieszkaniec Kędzierzyna, który często jeździ "nowymi" pociągami.

    - To wszystko dlatego, że ze starej jednostki zostaje właściwie tylko szkielet - tłumaczy Bartłomiej Horaczuk. - Cały układ jezdny jest w nich zmieniony, wnętrza są wyciszone, mają wygodniejsze fotele. Wszystko wygląda o wiele estetyczniej, są nawet gniazdka elektryczne, do których podróżni mogą podłączać swoje urządzenia elektroniczne. Rzeczywiście jeździ się tymi składami o wiele wygodniej.

    W nowych pojazdach są także toalety z tzw. obiegiem zamkniętym. Nie ma już tych słynnych zapadek, za pomocą których "oczyszczało" się sedes.

    Toalety są także przystosowane dla osób niepełnosprawnych.
    Nowy skład - który przeszedł już odbiór techniczny - będzie niebawem kursował na głównych trasach regionu: Kędzierzyn-Opole - Brzeg - Wrocław, oraz Kluczbork - Namysłów - Wrocław.

    W tym roku urząd marszałkowski wyremontuje jeszcze jedną taką jednostkę.
    To oznacza, że województwo będzie dysponować w sumie 15 składami (11 szynobusów i 4 jednostki elektryczne).

    Po kilku latach przerwy zarząd regionu wraca także do kupowania kolejnych szynobusów. Jest to związane przede wszystkim z planami modernizacji niezelektryfikowanych linii kolejowych: Opole - Nysa, Opole - Kluczbork i Nysa - Brzeg.

    - Te linie będziemy remontować wspólnie z PLK, m.in. za pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 - 2020 - tłumaczy dyrektor Horaczuk. - Na pierwszy rzut ma pójść odcinek między Opolem a Nysą. Po remoncie chcielibyśmy, aby tę trasę obsługiwały właśnie dwa nowo zakupione szynobusy. Miałyby być to większe pojazdy od dotychczasowych, tzw. trzyczłonowce.


    Już w połowie kwietnia tego roku ma dojść do spotkania przedstawicieli urzędu marszałkowskiego i Polskich Linii Kolejowych. Mają oni ustalić termin rozpoczęcia remontu. - Chcielibyśmy aby prace ruszyły w 2015, a skończyły się w kolejnym roku - słyszymy w urzędzie marszałkowskim.

    Gdyby ten plan się powiódł, za dwa lata podróż z Opola do Nysy nie będzie przypominała obecnej. Teraz na pokonanie całej trasy szynobus potrzebuje około 80 minut, potem czas przejazdu skróci się o około 30 minut.

    - Opole - Nysa to najpopularniejsza wśród pasażerów linia niezelektryfikowana w regionie. Jednocześnie jest ona w najgorszym stanie technicznym. Stąd jej remont planujemy na początek - tłumaczy Bartłomiej Horaczuk.

    Plany remontów i zakupów szynobusów nie przekreślają kolejnych modernizacji jednostek elektrycznych.

    Do 2020 roku zarząd województwa zamierza zamówić kolejne cztery takie składy.

    Czytaj treści premium w Nowej Trybunie Opolskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (18)

    Forum tylko dla zalogowanych.

    Załóż konto / Zaloguj się
    Dodaj komentarz
    Wszystkie komentarze (18) forum.nto.pl

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Warto zobaczyć

    Wideo