Test audi a5 sportback

fot. Audi
fot. Audi
Nowe audi jest eleganckie jak coupé, komfortowe jak limuzyna i praktyczne jak kombi. Chyba jego jedynym minusem jest cena.

Samochód jest śliczny. Pięciodrzwiowe coupé ma emocjonalną i nowoczesną linię, fascynuje pełną siły elegancją i sportowymi proporcjami: 4,71 m długości i 1,85 m szerokości, lecz zaledwie 1,39 m wysokości - o 36 milimetrów mniej niż A4. Z długim rozstawem osi 2,81 metra, krótkimi zwisami i szerokim rozstawem kół (1,59 metra z przodu, 1,58 metra z tyłu) A5 sportback mocno "stoi" na drodze. Szerokie reflektory wyglądają jak techniczne dzieła sztuki. Poprzeczny element - "skrzydło" - oddziela od siebie komory żarówek i nadaje reflektorom niepowtarzalny wygląd. Światła do jazdy dziennej należą do wyposażenia seryjnego, podobnie reflektory przeciwmgielne otoczone delikatnymi pierścieniami i umieszczone w bocznych wlotach powietrza.

Dzięki długiemu rozstawowi osi A5 sportback ma przestronne wnętrze, w którym pasażerowie na wszystkich siedzeniach mają dużo miejsca. Długie, otwierające się szeroko drzwi ułatwiają wsiadanie i wysiadanie. Drzwi mają typową dla coupé cechę: wszystkie cztery okna boczne pozbawione są ram. Audi A5 sportback jest samochodem czteroosobowym. W porównaniu z A4 tylną kanapę nieznacznie obniżono i zamontowano trochę bardziej z przodu. Podłokietnik należy do wyposażenia seryjnego, na życzenie Audi oferuje dwa dodatkowe uchwyty na kubki. Pozycja przednich foteli jest głęboka, jak w samochodach sportowych, a ich forma perfekcyjna pod względem ergonomii. Gwarantują doskonałe trzymanie i podparcie ciała oraz pozwalają na precyzyjną regulację.

Audi przewidziało interesujące opcje, w tym sportowe fotele z mocno wyprofilowanymi bokami, wysuwanym podparciem ud i podporą odcinka lędźwiowego kręgosłupa regulowaną elektrycznie w dwóch płaszczyznach. Najbardziej komfortowym wariantem są fotele klimatyzowane; małe wentylatory z automatyczną funkcją dogrzewania gwarantują, że kierowca i pasażer nie będą się pocić ani marznąć. Kolejna opcja jest szczególnie przydatna podczas długich podróży - przesuwany podłokietnik środkowy ze schowkiem i gniazdami. Ponadto do wyboru kierowca i pasażerowie mają pakiet schowków z dodatkowymi siatkami i szufladami pod przednimi siedzeniami.

Teraz o stylistyce wnętrza. Eleganckie rozwiązania, doskonała ergonomia, najwyższej jakości materiały tworzą niepowtarzalną całość. Szeroko prowadzone linie łączą optycznie kokpit z tapicerką drzwi, konsola środkowa jest nachylona w stronę kierowcy. Na tunelu do dyspozycji jest dużo miejsca - zamiast tradycyjnego mechanicznego hamulca ręcznego Audi stosuje teraz system elektromechaniczny obsługiwany małym przyciskiem. Tutaj umieszczono także przycisk uruchamiający asystenta ruszania. Bagażnik jest kolejną mocną stroną audi A5 sportback. Duża pokrywa z elektrycznie odblokowywanym zamkiem otwiera dostęp do obszernego bagażnika z płaskimi ścianami, wyłożonego wysokiej jakości materiałami w kolorze wnętrza. Szerokość w najwęższym miejscu wynosi dokładnie metr, krawędź obramowana listwą ze stali nierdzewnej jest nisko umieszczona. W podstawowym układzie bagażnik ma 480 litrów pojemności. Po złożeniu oparć kanapy pojemność wzrasta do 980 litrów. Praktycznymi detalami są seryjne haczyki do zawieszania toreb z zakupami oraz zaczepy do mocowania większych bagaży. Na życzenie Audi oferuje cały asortyment dodatkowych rozwiązań. Jednym z nich jest otwór między oparciami tylnych siedzeń z wyjmowaną torbą na narty lub deskę snowboardową. Teraz o cenach. Za najtańszą wersję A5 sportback trzeba zapłacić 139 900 zł. Najdroższa to wydatek ponad 220 tys. zł.

Na początku sprzedaży nowe audi A5 sportback jest wyposażone w jeden z czterech silników TDI oraz trzech FSI. ilnik 2.0 TDI w audi A5 sportback zużywa średnio tylko 5,2 litra paliwa na 100 km. Stanowi ona mocne źródło napędu - 125 kW mocy i 350 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu A5 sportback przyspiesza w 8,7 sekundy do 100 km/h i dalej do maksymalnej prędkości 228 km/h. Druga opcja silnika 2.0 TDI ma moc 105 kW z momentem obrotowym 320 Nm. Mocniejszy diesel o pojemności 2,7-litra V6 dysponuje mocą 140 kW i wytwarza maksymalny moment obrotowy 400 Nm. Zadowala się on 6 litrami paliwa na 100 km. Auto takie rozpędza się w 8,2 sekundy do 100 km/h i osiągna maksymalną prędkość 235 km/h. Natomiast trzylitrowy silnik V6 uzyskuje 176 kW i 500 Nm momentu obrotowego. Sprint od zera do 100 km/h odbywa się w 6,1 sekundy, prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Najmocniejszy diesel zużywa średnio zaledwie 6,6 litra/100 km.

Również silniki benzynowe są mocne. Jednostka 2.0 TFSI jest oferowana w dwóch wersjach. W mocniejszej wytwarza 155 kW mocy i 350 Nm momentu obrotowego. Taki silnik potrafi przyspieszyć pięciodrzwiowe coupé w 6,6 sekundy do 100 km/h, a jego prędkość maksymalna wynosi 241 km/h. Średnie zużycie 7,4 litra paliwa na 100 km. Druga wersja 2.0 TFSI dysponuje mocą 132 kW i momentem obrotowym 320 Nm. Najmocniejszym silnikiem w A5 sportback jest 3,2-litrowy FSI. Ma on moc 195 kW i moment obrotowy 330 Nm. We współpracy z przekładnią S tronic i napędem quattro przyśpiesza A5 sportback w 6,6 sekundy do 100 km/h i dalej do elektronicznie ograniczonej prędkości maksymalnej 250 km/h. Jego średnie zużycie paliwa wynosi tylko 9,3 litra/100 km.

Audi zastosowała w A5 nowe technologie. Wszystkie wersje są wyposażone w system rekuperacji, który wykorzystuje energię ruchu podczas hamowania. W fazach hamowania silnikiem lub z użyciem hamulca alternator może zamieniać energię kinetyczną na elektryczną; jest ona czasowo magazynowana w akumulatorze. Gdy pięciodrzwiowe coupé zacznie przyspieszać, energia elektryczna jest oddawana przez akumulator. W ten sposób odciąża on alternator, który jest napędzany przez silnik - dzięki temu zmniejsza się zużycie paliwa. Wszystkie wersje z manualną skrzynią biegów są ponadto wyposażone we wskaźnik zmiany biegów. Zaleca on kierowcy włączenie biegu, na którym jazda będzie w danej chwili najbardziej efektywna.

A5 sportback z trzema silnikami dwulitrowymi i przekładnią manualną jest wyposażony seryjnie w nowy system start-stop. Gdy samochód zatrzyma się na czerwonym świetle lub skrzyżowaniu, a dźwignia zmiany biegów będzie w pozycji biegu neutralnego i kierowca zdejmie nogę z pedału sprzęgła, to sterownik wyłączy silnik. Ponownie go uruchomi, gdy kierowca wciśnie sprzęgło.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska