Tiry nie zaszkodzą betonowej drodze

Archiwum
Niebawem na ten asfalt wylewany będzie beton. Drogi budowane w nowej technologii są o kilkanaście procent droższe, ale też znacznie wytrzymalsze - przekonują zwolennicy "betonówek”.
Niebawem na ten asfalt wylewany będzie beton. Drogi budowane w nowej technologii są o kilkanaście procent droższe, ale też znacznie wytrzymalsze - przekonują zwolennicy "betonówek”. Archiwum
Nowa droga łącząca parking Elektrowni Opole z ulicą Wolności w Czarnowąsach będzie mieć nawierzchnię betonową. Taka trasa to wciąż unikat.

Po drodze łączącej parking Elektrowni Opole z ulicą Wolności w Czarnowąsach (w rejonie pętli autobusowej) już jeździ spora grupa mieszkańców.

Niektórym wydaje się, że równa niczym stół droga jest już gotowa i niebawem zostanie otwarta. Tymczasem do zakończenia inwestycji jeszcze trochę brakuje. Dopiero w tym tygodniu na nawierzchnię asfaltową, pod którą wcześniej położono warstwę tłucznia, zostanie wylany beton.

Tak budowana droga jest unikatem nie tylko na Opolszczyźnie. Mimo że w regionie producentów cementu nie brakuje, to drogi z betonu wciąż są rzadkością.
- Zdecydowaliśmy się, aby budować drogę z nawierzchnią betonową, bo jest ona dużo wytrzymalsza od tradycyjnego asfaltu - przyznaje Henryk Wróbel, wójt gminy Dobrzeń Wielki.

Droga nie jest budowana tylko z myślą o obiecanej przez premiera rozbudowie Elektrowni Opole. Ma znaczenie dla inwestycji w pobliskich Świerklach, gdzie powstać mają ogromne szklarnie. Docelowo zatrudnienie wyniesie tam ponad 700 osób.

- Do szklarni będą jeździć nie tylko pracownicy, ale także tiry. Jezdnia musi to wytrzymać - ocenia wójt Wróbel.

Droga ma 1,6 kilometra długości i poprowadzona jest głównie przez pola (tuż obok lasu). Przetarg na wykonanie inwestycji wygrała firma Adac-Lewar, która zarobi 3,5 mln zł brutto, ale spora część tych pieniędzy pochodzi z funduszy Unii Europejskiej.

Jak usłyszeliśmy od przedstawicieli wykonawcy, kładzenie betonu wymaga zamknięcia drogi. Jeśli jednak utrzyma się słoneczna pogoda, są spore szanse, że jezdnia będzie skończona jeszcze w sierpniu.

Dobrzeń Wielki nie jest jedyną gminą z powiatu opolskiego, która zaczyna myśleć o betonowych nawierzchniach. W Opolu zdecydowano już, że skrzyżowanie ulicy Oleskiej z obwodnicą zostanie wykonane właśnie w tej technologii.

- Nawierzchnia betonowa jest wytrzymalsza od tradycyjnej, a właśnie na tym skrzyżowaniu mamy spory problem z powodu kolein, jakie pozostawiają tam ciężarowe samochody - wyjaśnia Mirosław Pietrucha, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska