„OC&C Retail Proposition Index” to 10. edycja globalnego badania konsumentów, którzy podzielili się opiniami na temat postrzegania sieci handlowych. Polska edycja uwzględnia głos niemal 2,5 tys. osób zapytanych o opinię na temat kilkudziesięciu różnych sieci. Globalna, realizowana w 9 krajach sprawdza opinie 40 tys. badanych.
ZOBACZ W GALERII TOP 11 SKLEPÓW SPOŻYWCZYCH, W KTÓRYCH LUBIĄ KUPOWAĆ TAKŻE MIESZKAŃCY ŚLĄSKA
Allegro najlepiej ocenianym detalistą w Polsce
Na pozycję lidera rankingu, po pięciu latach przerwy, powróciło Allegro. To właśnie ta platforma zakupowa jest najlepiej ocenianym detalistą. Allegro, obejmując pozycję lidera tegorocznego rankingu, zdeklasowało Nike. Podium zamyka Rossman – sieć, która wygrała klasyfikację ogólną trzy lata temu. Lidl (4. miejsce), 4F (5.), Ikea (6.), Hebe (7.) i Empik (8.) to marki, które już od kilku lat znajdują się w pierwszej dziesiątce rankingu. W tym roku debiutują w nim eobuwie (9.) i Reserved (10.).
Jakie są najważniejsze kryteria zakupowe?
Trzy najważniejsze kryteria, według których dana sieć jest dzisiaj wybierana przez klientów to szeroki asortyment, niskie ceny i stosunek jakości do ceny. Są tak samo ważne dla większości respondentów i nie ma na nie wpływu wysokość ich dochodów.
Najlepiej oceniany jest asortyment Allegro, potem marki modowe, kolejno: Zalando, i eobuwie. Za niskie ceny Polacy najbardziej cenią Action, Shopee i Sinsay, a za stosunek jakości do ceny Action, Shopee i Allegro.
Choć wzrasta odsetek Polaków, którzy podczas zakupów zwracają uwagę na aspekt finansowy (obecnie 80%), nie oznacza to poszukiwania najtańszego produktu, a takiego, który łączy możliwie najlepszą jakość z najniższą ceną. Jednocześnie pod wpływem kryzysu inflacyjnego klienci stają się bardziej pragmatyczni – znacząco mniej ważne w stosunku do zeszłego roku są dla nich „łatwość” i "przyjemność robienia zakupów”. Znaczenia nabierają za to „niskie ceny” i „korzystne oferty”.
Najlepiej postrzeganą siecią spożywczą jest Lidl, a niespożywczym sklepem detalicznym - Action
OC&C Strategy Consultants sprawdził również, jak Polacy postrzegają marki handlowe w poszczególnych branżach. Wśród sklepów spożywczych najlepszą opinią cieszy się Lidl, za nim Kaufland i Biedronka.
W kategorii detalicznych sklepów niespożywczych popularnością cieszą się:
- Action,
- Pepco,
- Dealz.
wśród odzieży i obuwia:
- eobuwie.pl,
- Reserved ,
- Zara.
w kategorii drogerie:
- Rossmann,
- Hebe,
- Sephora.
Najważniejsze wnioski z badania „OC&C Retail Proposition Index” 2022
Głównym wyzwaniem dla sieci handlowych jest obecnie spadek zaufania konsumenckiego i niepewność, która, według prognoz, będzie się utrzymywać jeszcze w 2023 r. Z drugiej strony warto zauważyć, że sprzedaż wciąż zachowuje pozytywną dynamikę, a niskie bezrobocie, duża nowa grupa konsumentów z Ukrainy oraz społeczna chęć do utrzymania stałych wydatków detalicznych (w odróżnieniu od dużych, jednorazowych) dają umiarkowanie optymistyczne prognozy na przyszłość.
Nie przeocz
- Oto 20 śląskich miast, które najszybciej się wyludniają. Te dane niepokoją
- Katowice w PRL-u. Zobaczcie niezwykłe zdjęcia Katowic z lat 60., 70. i 80. XX wieku
- Które sklepy i galerie handlowe na Śląsku pracują w Boże Narodzenie 2022?
- Szopka w Panewnikach jest jedną z największych w Europie! Zobaczcie zdjęcia
Zobacz także
Musisz to wiedzieć
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?