Tory z Opola do Kędzierzyna-Koźla będą remontowane. Koszt: 620 milionów złotych

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Opole-Kędzierzyn-Koźle. Głównym efektem planowanych prac będzie  zwiększenie maksymalnej prędkości do 160 km/h godz. Na całym odcinku mają być wymienione szyny, podkłady, podbudowa torowiska, urządzenia sterowania ruchem, przejazdy drogowo-kolejowe i wyremontowane perony.
Opole-Kędzierzyn-Koźle. Głównym efektem planowanych prac będzie zwiększenie maksymalnej prędkości do 160 km/h godz. Na całym odcinku mają być wymienione szyny, podkłady, podbudowa torowiska, urządzenia sterowania ruchem, przejazdy drogowo-kolejowe i wyremontowane perony. Paweł Stauffer
Odcinek pomiędzy Opolem Zachodnim a Kędzierzynem-Koźlem to część międzynarodowej trasy E30 z Niemiec na Ukrainę. Torowisko jest jednak w fatalnym stanie, a pociągi jeżdżą po nim z prędkością 60-80 km/h.

W związku z tym podróż składem osobowym na tej 42-kilometrowej trasie zabiera aż 50 minut, a pospiesznym zaledwie 10 minut mniej!

Dla przykładu - po wyremontowanych torach z Opola do Brzegu (40 km), gdzie pociągi mogą jeździć do 160 km/h, podróż osobowym zajmuje 35 minut, a pospiesznym 24 minuty.

Remont trasy Opole - Kędzierzyn-Koźle planowany jest od kilku lat. To właśnie na tym odcinku pociągi Przewozów Regionalnych wożą największą liczbę pasażerów.

Mimo to kolej wolała jednak najpierw odnowić mniej ważną i przebiegającą przez Strzelce Opolskie trasę w stronę Gliwic. Tam pociągi po nowych torach jeżdżą już od ponad roku. Dopiero teraz PLK zabiera się za E30.

- W sierpniu chcemy skończyć studium wykonalności całej inwestycji, która potrzebna jest do projektu, natomiast już w lipcu wystąpiliśmy o wydanie decyzji środowiskowej, czyli warunków, które musimy spełnić prowadząc prace - wyjaśnia Mirosław Siemieniec z PKP Polskie Linie Kolejowe w Warszawie.

Kolejnym etapem – po zakończeniu studium – będzie wykonanie projektu i uzyskanie potrzebnych pozwoleń. - Później zostanie ogłoszenie przetargu, wyłonienie wykonawcy i prace - mówi Siemieniec.

Głównym efektem planowanych prac będzie zwiększenie maksymalnej prędkości do 160 km/h godz. Na całym odcinku mają być wymienione szyny, podkłady, podbudowa torowiska, urządzenia sterowania ruchem, przejazdy drogowo-kolejowe i wyremontowane perony. Prace mają się zakończyć w 2018 roku. Wartość projektu szacowana jest na ponad 620 mln zł.

Remont jest potrzebny również z innego powodu. Województwo opolskie kupiło od nowosądeckiego Newagu pięć nowoczesnych Impulsów, czyli pociągów, które mogą osiągać prędkość 160 km/h. Wartość kontraktu to ponad 60 mln zł. Składy mają obsługiwać trasę z Kędzierzyna-Koźla przez Opole i Brzeg do Wrocławia.

- Bez remontu torów na połowie tej trasy, nie będą mogły wykorzystać swoich możliwość - mówi Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa opolskiego. - Dlatego liczymy że remontu doczekamy się jak najszybciej.

Impulsy należą  do najnowocześniejszych tego typu pojazdów na świecie. Mają 176 miejsc siedzących, nowoczesny układ napędowy i hamulcowy, klimatyzację, informację pasażerską audio-wideo, ułatwienia dla niepełnosprawnych i rodziców z dziećmi.

Pierwszy impuls wyjechał na trasę Kędzierzyn-Wrocław

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska