Toyota rav 4: Kultowa terenówka

fot. Daniel Polak
Terenowa toyota może się podobać. Pomimo sporej masy własnej i okazałych wymiarów zewnętrznych płynne linie nadwozia nadają jej optycznej lekkości.
Terenowa toyota może się podobać. Pomimo sporej masy własnej i okazałych wymiarów zewnętrznych płynne linie nadwozia nadają jej optycznej lekkości. fot. Daniel Polak
To właśnie wejście w 1994 roku na rynek tego modelu wpłynęło na zwiększenie popularności samochodów terenowych w Europie.

Dane techniczne

Dane techniczne

Wymiary:
Długość 4395 mm, szerokość 1815 mm, rozstaw osi 2560 mm
Osiągi:
Silnik 2,0 VVT-i
Moc 152 KM, prędkość 185 km/h, przyspieszenie 10,6 s, spalanie 11,0/7,2/8,6/
Silnik 2,2D-4D
Moc 136 KM, prędkość 180 km/h, przyśpieszenie 10,5 s, spalanie 8,1/5,6/6,6
Silnik 2,2 D-4D
Moc 177 KM, prędkość 200 km/h, przyśpieszenie 9,4 s, spalanie 8,4/6,1/7,0

Popularna "ravka" jest tym samym wśród mniejszych SUV-ów, czym volkswagen golf wśród kompaktów. To auto niemal kultowe. Nowa Toyota RAV4 jest już trzecią generacją bestselleru rynku europejskiego i światowego. Od momentu premiery w 1994 roku była motorem napędowym rosnącej popularności pojazdów z grupy SUV. To właśnie po debiucie tego auta inne koncerny wprowadziły do swojej oferty samochody tej klasy. Model, który obecnie jest w sprzedaży, debiutował na salonie we Frankfurcie w 2005 roku. Trzeba przyznać, że auto może się podobać. Pomimo sporej masy własnej i okazałych wymiarów zewnętrznych płynne linie nadwozia nadają mu optycznej lekkości.

Podczas normalnej jazdy RAV 4 napędzają przednia koła. System napędu na dwie osie włącza się, kiedy samochód wjedzie w trudniejszy teren, za sprawą elektroniki i sprzęgła elektromagnetycznego przy tylnej osi. Dzieje się tak również wtedy, kiedy na przykład jedno z kół utraci przyczepność. Ułatwia to między innymi przyśpieszanie samochodu. Kierowca może także zablokować tryb 4WD, czyli rozkład momentu obrotowego w proporcji 55:45 na koła przednie i tylne, przez wciśnięcie przycisku 4WD Lock. Jest to przydatne szczególnie w sytuacji, gdy auto gdzieś ugrzęźnie. Nie jest to może najlepsze rozwiązanie dla samochodu typowo terenowego, ale przyznajmy szczerze, "ravką" nikt na rajd Paryż - Dakar nie pojedzie. Natomiast podczas jazdy miejskiej, poza miastem, a nawet na polnych drogach auto spisuje się znakomicie. Jest szybkie i dynamiczne.
- Samochód napędzają trzy silniki - wyjaśnia Karol Samoliński z salonu Toyota Andrzej Szic z Opola.

Benzynowy o mocy 152 koni mechanicznych oraz dwa diesle o pojemności 2,2 litra i mocy 136 i 177 koni mechanicznych.

RAV 4 jest bogato wyposażona. Już podstawowa wersja ma klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby i lusterka (podgrzewane) oraz radioodtwarzacz plików MP3. Seryjne są również systemy ABS, EBD i BA oraz uzależnione od jednostki napędowej HAC, TRC i VSC+. Każdy wariant auta posiada również dziewięć poduszek powietrznych. Bogatsze wersje oferują m.in. automatyczną klimatyzację, skórzane wykończenie kabiny, elektrycznie składane lusterka, elektryczną regulację fotela kierowcy, czujniki deszczu i zmierzchu, tempomat, bezkluczykowe otwieranie i uruchamianie pojazdu czy elektrochromatyczne lusterko wsteczne.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska