Transport maszyny TBM po śląskich drogach: Demontują części infrastruktury na A4 i A1 by zmieścił się tam ogromny pojazd

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Na węźle Sośnica zamknięto już łącznicę z A1, demontowane są latarnie. Tymczasem przedstawiciele GDDKiA w Opolu przedstawiają dziennikarzom plan przejazdu megatransportu. Transport wyruszy w nocy z piątku na sobotę z dzielnicy Metalchem w Opolu. Następnie przez obwodnicę Gogolina uda się na autostradę A4, skąd pojedzie w kierunku Katowic.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Na węźle Sośnica zamknięto już łącznicę z A1, demontowane są latarnie. Tymczasem przedstawiciele GDDKiA w Opolu przedstawiają dziennikarzom plan przejazdu megatransportu. Transport wyruszy w nocy z piątku na sobotę z dzielnicy Metalchem w Opolu. Następnie przez obwodnicę Gogolina uda się na autostradę A4, skąd pojedzie w kierunku Katowic.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE DZ, GDDKiA, Mateusz Majnusz
Na łącznicy autostrady A4 z A1 w Gliwicach Sośnicy już wstrzymano ruch. Drogowcy zdemontowali latarnie. W nocy będzie tu jechał megatransport – wiozący ogromne części do maszyny do drążenia tunelu na S19 w Podkarpackiem. To jeden z największych i najbardziej wymagających logistycznie transportów wielkogabarytowych, jaki organizowano w Polsce. Ogromna maszyna przejedzie prawie cała Polskę. Będą utrudnienia na autostradach.

Trzeba zdemontować część latarni przy autostradzie A4 i A1

Żeby tak wielki transport mógł w ogóle przejechać śląskimi drogami, nawet tak szerokimi jak autostrada, konieczne będzie w wielu miejscach zdemontowanie części infrastruktury drogowej.

INFRASTRUKTURA BUDOWA DRÓG, ZOBACZ KONIECZNIE

- Na przykład na łącznicy autostradowej na węźle Sośnica demontowane sa wszystkie latarnie, podobnie będzie prawdopodobnie przy wjazdach na Miejsca Obsługi Podróżnych. Tam także trzeba będzie zdemontować latarnie - mówi Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Dla kierowców, którzy będą chcieli przejechać tą trasą wyznaczono objazdy (mapka w galerii zdjęć).

Po co takie wielkie zamieszanie na drogach?

Po co takie zamieszanie? Przecież codziennie po naszych drogach jeżdżą jakieś wielkie gabaryty?
Trzeba jednak przyznać, że takiego „wielkiego gabarytu” śląskie autostrady jeszcze nie widziały. To największy przedmiot, jaki przewożono naszymi drogami w ostatnich latach. Dlatego też wiele miesięcy trwały przygotowania do tych konwojów.
Maszyna TBM (ang. Tunnel Boring Machine) do drążenia tunelu na ekspresowej S19 w okolicach Rzeszowa, w województwie podkarpackim to prawdziwy kolos. Ma 112 metrów długości i 15,2 m szerokości. Żeby mogła trafić na budowę w Rzeszowie, musi pokonać wszerz prawie cała Polskę.
Jak już pisaliśmy, największe części maszyny trzeba było przetransportować z portu Santander w Hiszpanii. Urządzenie jest przewożone w częściach, ale nawet te mają ogromne gabaryty. Największe elementy przypłynęły do Szczecina statkiem, a stamtąd barkami po Odrze dotarły do Opola. W Opolu części wielkiego „świdra” – „przesiadły” się na ogromne naczepy ciągników siodłowych. A te w kilku konwojach ruszyły w Polskę.

Będą postoje na MOP-ach Żernica i Woźniki

Konwój z największymi częściami zatrzyma się w nocy z soboty na niedzielę na MOP Żernica. Tam przeczeka cały dzień, by znów ruszyć w drogę. Następny przystanek to MOP Woźniki.

Tego megatransportu nie da się wyprzedzić

Jak będzie można ominąć tak wielki transport?
Jak twierdzą, przedstawiciele GDDKiA – transport będzie się poruszał praktycznie całą szerokością drogi w iście ślimaczym tempie – 10 km/h. Nie będzie się dało go ominąć. Ale planowane są co jakiś czas zjazdy na pobocze, do skrajni drogi, tak by dało się przepuścić ruch. Potem konwój znowu ruszy w drogę.
Jeśli zatem planują Państwo nocną podróż autostradami A4 i A1 podczas weekendu, to radzimy wybrać inną trasę.

A oto szczegółowy plan przejazdu megatransportu z częściami Maszyny TBM:

Noc z 11 na 12 listopada (piątek/sobota)

Trasa przejazdu Kolumna pojazdów wyjedzie z Portu Famet w piątek (11 listopada) o godz. 22:00 i poruszać się będzie ul. Berylową i Oświęcimską. Kolejno drogą wojewódzką nr 423 (DW423) konwój przejedzie przez miejscowości Przywory i Chorula oraz dalej DW424 w kierunku wjazdu na autostradę A4 w okolicach węzła Krapkowice. Dzienny postój zaplanowano na tymczasowej drodze dojazdowej.

Spodziewane utrudnienia Na tym odcinku transport będzie się poruszał między godziną 22:00 a 2:00 z maksymalną prędkością 10 km/h, całą szerokością jezdni, zajmując dwa pasy ruchu.
GDDKiA zaleca korzystanie z tras alternatywnych.
Konwoje będą posiadać specjalistyczne zabezpieczenie. Będą to m.in. tablice VMS (znaki zmiennej treści), mobilne poduszki zderzeniowe za kolumną, piloci kierujący ruchem.

Noc z 12 na 13 listopada (sobota/niedziela)

Trasa przejazdu  W sobotę (12 listopada) o godz. 22:00 kolumna pojazdów wjedzie na autostradę A4 na wysokości węzła Krapkowice. W tym czasie autostrada A4 (km 249) zostanie zamknięta pomiędzy węzłami Opole Południe i Krapkowice w obu kierunkach na ok. godzinę. Bieżące informacje o utrudnieniach będą wyświetlane na tablicach zmiennej treści ze wskazaniem węzłów, na których można będzie zjechać na drogi alternatywne.
Od godzin popołudniowych, w sobotę (12 listopada), wystąpią na tym odcinku (km 249) utrudnienia związane z demontażem barier ochronnych w pasie rozdziału. W kierunku Katowic i Wrocławia nastąpi zwężenie lewego pasa ruchu - kierowcy będą mogli się poruszać prawym pasem. Taka zmiana organizacji ruchu będzie obowiązywała do wczesnych godzin porannych w niedzielę (13 listopada).
Na wysokości Góry św. Anny (około godz. 00:30) zaplanowano 45-minutowy postój konwoju. Około godziny 3:00 (13 listopada) konwój z elementami maszyny TBM wjedzie na teren województwa śląskiego, gdzie postój dzienny zaplanowano na parkingu za PPO Żernica.

Spodziewane utrudnienia Na odcinku woj. opolskiego w ciągu autostrady A4 transport będzie się poruszał między godziną 22:00 a 3:00 rano z maksymalną prędkością 10 km/h, całą szerokością jezdni.
- W miarę możliwości prosimy kierowców o korzystanie z tras alternatywnych - apelują przedstawiciele GDDKiA.  Konwoje będą posiadać specjalistyczne zabezpieczenie. Będą to m.in. tablice VMS (znaki zmiennej treści), mobilne poduszki zderzeniowe za kolumną oraz piloci kierujący ruchem.

Noc z 13 na 14 listopada (niedziela/poniedziałek)

Trasa przejazdu  W niedzielę (13 listopada) około godziny 22:00 transport rusza dalej i będzie trwał aż do dotarcia do następnego miejsca postoju wyznaczonego na MOP Woźniki, co planowane jest w godzinach porannych 14 listopada (poniedziałek). Z przejazdem po tym odcinku wiążą się największe utrudnienia w województwie śląskim. Kolumna transportowa bowiem przejedzie przez największy w Polsce węzeł autostradowy na połączeniu A4 i A1 w Gliwicach.

Spodziewane utrudnienia Już 10 listopada (czwartek) została wyłączona z ruchu łącznica węzła Sośnica Gliwice na relacji A4 z kierunku Wrocławia w kierunku A1 do Łodzi. Jej wyłączenie z ruchu spowodowane było koniecznością demontażu kolidującej z transportem infrastruktury autostrady, między innymi jej oświetlenia. Objazd wyznaczono łącznicami węzła w kierunku Gliwice a dalej w kierunku Łodzi. Usunięcie tej zmiany organizacji ruchu nastąpi 16 listopada (środa).

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska