Trasa średnicowa przez Bolko lub Pasiekę

Artur  Janowski
Artur Janowski
Choć Urząd Miasta Opola chce budować trasę bolkowską, to jednocześnie przygotuje również koncepcję trasy przez Pasiekę. Ostateczna decyzja, jaka droga powstanie, zapadnie najwcześniej w 2012 roku.

Droga oraz nowy most przez Odrę ma rozładować korki w centrum miasta. Planowana jest od wielu lat. W tym roku wydawało się, że sprawa wreszcie ruszy do przodu. Prezydent Ryszard Zembaczyński ogłosił, że miasto będzie budować trasę przez wyspę Bolko.

W ocenie krakowskiej firmy Ekkom to wariant najbardziej korzystny dla miasta, gdyż "omija tereny najbardziej wartościowe pod względem przyrodniczym oraz w najmniejszym stopniu będzie oddziaływać hałasem na tereny zamieszkałe przez ludzi".

Opracowanie Ekkom-u przekonało prezydenta. Zdenerwowało jednak ekologów i przyrodników, którzy nie rozumieją jak można poprowadzić drogę przez "płuca Opola".

- Zielona wyspa Bolko jest ewenementem i skarbem miasta od wielu pokoleń - przekonuje dr Krystyna Słodczyk z Politechniki Opolskiej, a jednocześnie członek partii Zieloni. - Dlatego nie powinna być naruszona trasą szybkiego ruchu. Nie przekonują mnie opracowania zewnętrznej firmy, która za nic ma historię miasta i to, że wyspa przestanie być oazą spokoju. Potrzebne są szerokie konsultacje w sprawie przebiegu nowej trasy - dodaje Słodczyk.

I wczoraj trzy warianty przebiegu trasy zaprezentowano w ratuszu.

Pierwszy z nich to stara trasa średnicowa, która przebijałaby się przez wyspę Pasiekę. Wymagałaby jednak budowy aż pięciu mostów i wiaduktów, minusem jest także fakt, że przechodzi przez tereny, na których normy hałasu ze względu na trasę kolejową i tak są już przekroczone.

Ekolodzy, nie blokujcie - czytaj artykuł na blogu Opolandia

- Jeszcze niedawno wydawało się, że moglibyśmy liczyć na wspólną inwestycję z koleją, ale PKP zawiesiło przebudowę tego odcinka na bliżej nieokreśloną przyszłość - mówił Arkadiusz Wiśniewski, wiceprezydent odpowiedzialny za inwestycje drogowe.

Drugim wariantem - który Ekkom brał pod uwagę - jest trasa bolkowska. Droga jest już od dawna wyrysowana w planie zagospodarowania wyspy, a także w studium urbanistycznym Opola. Co więcej, to m.in. z myślą o niej na kanale Ulgi powstał most.

- Trasa wcale nie przecina wyspy na pół, jak się sugeruje, ale łukiem obchodzi zabytkowy park - opowiadał Wiśniewski.

Trzecia propozycja to fragment obwodnicy południowej, który zaczynałby się na ulicy Strzeleckiej, a kończył na ul. Krapkowickiej. Teoretycznie powinien być najmniej inwazyjny dla środowiska.

Tyle, że w zależności od przyjętego wariantu obwodnica wchodziłaby w kolizję z terenami chronionymi lub ze stanowiskiem archeologicznym. Trasa przebiegałaby też na terenie planowanego polderu przeciwpowodziowego i tym samym trzeba by ją poprowadzić kosztowną estakadą.

- Mówimy o tym, żeby pokazać, że każdy z wariantów negatywnie oddziaływuje na środowisko i bez względu, który z nich przyjmiemy, będą jakieś protesty - przekonywał Wiśniewski.

Wiceprezydent stwierdził jednak, że miasto potrzebuje każdej z wyrysowanych tras, ale w jego ocenie droga przez Bolko na teraz jest najlepszym rozwiązaniem.

- Ale nie dlatego, że może być najtańsza, choć to oczywiście też ma znaczenie - przyznał Wiśniewski. - Kluczową sprawą jest to, że w znacznym stopniu pomoże rozładować ruchu w centrum. Tymczasem np. obwodnica południowa, jak wynika z badań ruchu samochodów, które przeprowadzono, na razie w tym nam nie pomoże.

Podsumowując prezentację Wiśniewski przyznał, że miasto nie będzie budować w najbliższej przyszłości fragmentu obwodnicy południowej.

- Zlecimy natomiast koncepcje, które szczegółowo pokażą przebieg tras bolkowskiej i średnicowej - zapowiedział Wiśniewski. - Gdy będą gotowe, to wówczas urządzimy konsultacje społeczne i to także wówczas można się spodziewać ostatecznej decyzji, którą z tych dróg zrealizujemy. Na razie jednak w budżecie na przygotowanie takich dokumentów nie ma niezbędnych kilkuset tysięcy złotych.

Można się więc spodziewać, że koncepcje będą gotowe, ale dopiero w przyszłym roku.

- Na pewno nie będziemy ostatecznej decyzji odwlekać w czasie - zapewnił Wiśniewski. - Nowa przeprawa przez Odrę jest bardzo ważna dla przyszłości miasta i nie możemy o niej dyskutować w nieskończoność.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska