Trasa średnicowa przez Bolko lub Pasiekę

Artur  Janowski
Artur Janowski
Choć Urząd Miasta Opola chce budować trasę bolkowską, to jednocześnie przygotuje również koncepcję trasy przez Pasiekę. Ostateczna decyzja, jaka droga powstanie, zapadnie najwcześniej w 2012 roku.

Droga oraz nowy most przez Odrę ma rozładować korki w centrum miasta. Planowana jest od wielu lat. W tym roku wydawało się, że sprawa wreszcie ruszy do przodu. Prezydent Ryszard Zembaczyński ogłosił, że miasto będzie budować trasę przez wyspę Bolko.

W ocenie krakowskiej firmy Ekkom to wariant najbardziej korzystny dla miasta, gdyż "omija tereny najbardziej wartościowe pod względem przyrodniczym oraz w najmniejszym stopniu będzie oddziaływać hałasem na tereny zamieszkałe przez ludzi".

Opracowanie Ekkom-u przekonało prezydenta. Zdenerwowało jednak ekologów i przyrodników, którzy nie rozumieją jak można poprowadzić drogę przez "płuca Opola".

- Zielona wyspa Bolko jest ewenementem i skarbem miasta od wielu pokoleń - przekonuje dr Krystyna Słodczyk z Politechniki Opolskiej, a jednocześnie członek partii Zieloni. - Dlatego nie powinna być naruszona trasą szybkiego ruchu. Nie przekonują mnie opracowania zewnętrznej firmy, która za nic ma historię miasta i to, że wyspa przestanie być oazą spokoju. Potrzebne są szerokie konsultacje w sprawie przebiegu nowej trasy - dodaje Słodczyk.

I wczoraj trzy warianty przebiegu trasy zaprezentowano w ratuszu.

Pierwszy z nich to stara trasa średnicowa, która przebijałaby się przez wyspę Pasiekę. Wymagałaby jednak budowy aż pięciu mostów i wiaduktów, minusem jest także fakt, że przechodzi przez tereny, na których normy hałasu ze względu na trasę kolejową i tak są już przekroczone.

Ekolodzy, nie blokujcie - czytaj artykuł na blogu Opolandia

- Jeszcze niedawno wydawało się, że moglibyśmy liczyć na wspólną inwestycję z koleją, ale PKP zawiesiło przebudowę tego odcinka na bliżej nieokreśloną przyszłość - mówił Arkadiusz Wiśniewski, wiceprezydent odpowiedzialny za inwestycje drogowe.

Drugim wariantem - który Ekkom brał pod uwagę - jest trasa bolkowska. Droga jest już od dawna wyrysowana w planie zagospodarowania wyspy, a także w studium urbanistycznym Opola. Co więcej, to m.in. z myślą o niej na kanale Ulgi powstał most.

- Trasa wcale nie przecina wyspy na pół, jak się sugeruje, ale łukiem obchodzi zabytkowy park - opowiadał Wiśniewski.

Trzecia propozycja to fragment obwodnicy południowej, który zaczynałby się na ulicy Strzeleckiej, a kończył na ul. Krapkowickiej. Teoretycznie powinien być najmniej inwazyjny dla środowiska.

Tyle, że w zależności od przyjętego wariantu obwodnica wchodziłaby w kolizję z terenami chronionymi lub ze stanowiskiem archeologicznym. Trasa przebiegałaby też na terenie planowanego polderu przeciwpowodziowego i tym samym trzeba by ją poprowadzić kosztowną estakadą.

- Mówimy o tym, żeby pokazać, że każdy z wariantów negatywnie oddziaływuje na środowisko i bez względu, który z nich przyjmiemy, będą jakieś protesty - przekonywał Wiśniewski.

Wiceprezydent stwierdził jednak, że miasto potrzebuje każdej z wyrysowanych tras, ale w jego ocenie droga przez Bolko na teraz jest najlepszym rozwiązaniem.

- Ale nie dlatego, że może być najtańsza, choć to oczywiście też ma znaczenie - przyznał Wiśniewski. - Kluczową sprawą jest to, że w znacznym stopniu pomoże rozładować ruchu w centrum. Tymczasem np. obwodnica południowa, jak wynika z badań ruchu samochodów, które przeprowadzono, na razie w tym nam nie pomoże.

Podsumowując prezentację Wiśniewski przyznał, że miasto nie będzie budować w najbliższej przyszłości fragmentu obwodnicy południowej.

- Zlecimy natomiast koncepcje, które szczegółowo pokażą przebieg tras bolkowskiej i średnicowej - zapowiedział Wiśniewski. - Gdy będą gotowe, to wówczas urządzimy konsultacje społeczne i to także wówczas można się spodziewać ostatecznej decyzji, którą z tych dróg zrealizujemy. Na razie jednak w budżecie na przygotowanie takich dokumentów nie ma niezbędnych kilkuset tysięcy złotych.

Można się więc spodziewać, że koncepcje będą gotowe, ale dopiero w przyszłym roku.

- Na pewno nie będziemy ostatecznej decyzji odwlekać w czasie - zapewnił Wiśniewski. - Nowa przeprawa przez Odrę jest bardzo ważna dla przyszłości miasta i nie możemy o niej dyskutować w nieskończoność.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 28

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

u
urabura
JESTEM ZA! zgłaszam się jako wolontariusz do komitetu na rzecz referendum w sprawie odwołania prezydenta Opola. Gdzie i kiedy się spotykamy Gargamelu. Kto jeszcze z nami?

Im szybciej tym lepiej. Tak poronionych i nietrafionych pomysłów zadufanej władzy jeszcze Polska samorządowa nie widziała.
L
Lucy
JESTEM ZA! zgłaszam się jako wolontariusz do komitetu na rzecz referendum w sprawie odwołania prezydenta Opola. Gdzie i kiedy się spotykamy Gargamelu. Kto jeszcze z nami?
do dzieła organizuje referendum w sprawie odwołanie prezydenta miasta
muszą się ukonstytuować inicjatorzy, należy zgłosić zamiar w radzie miejskiej i w ciągu 60 dni zebrać odpowiednią ilość podpisów - procedury w konstytucji i ustawach wyborczych

nie utyskuj, nie krzycz, działaj
d
drifter
Ciągle zapomina się o celach strategicznych. Do nich należy przedłużenie obwodnicy Opola na południe - przez Malinę, Grotowice i dalej przez Odrę do drogi 45 tak, by umożliwić szybkie połączenie miasta z autostradą A4. Każdy, kto chce ze wschodniego Opola dostać się samochodem np. do Krakowa objeżdża całe miasto od zachodu by wjechać na 45 lub jedzie do Strzelec Opolskich drogą 94, by dopiero stamtąd wjechać na autostradę. Przedłuzona obwodnica znacząco odciąży też ruch śródmiejski.
Mamy A4 pod nosem, ale trudno tam dojechać... Władze Kędzierzyna - Koźla działają bardziej perspektywicznie, bo zapewniły sobie budowę stosownych obwodnic i połączeń z A4.
d
drifter
Ciągle zapomina się o celach strategicznych. Do nich należy przedłużenie obwodnicy Opola na południe - przez Malinę, Grotowice i dalej przez Odrę do drogi 45 tak, by umożliwić szybkie połączenie miasta z autostradą A4. Każdy, kto chce ze wschodniego Opola dostać się samochodem np. do Krakowa objeżdża całe miasto od zachodu by wjechać na 45 lub jedzie do Strzelec Opolskich drogą 94, by dopiero stamtąd wjechać na autostradę. Przedłuzona obwodnica znacząco odciąży też ruch śródmiejski.
Mamy A4 pod nosem, ale trudno tam dojechać... Władze Kędzierzyna - Koźla działają bardziej perspektywicznie, bo zapewniły sobie budowę stosownych obwodnic i połączeń z A4.
t
thorgal
Widać,że nasi urbaniści mają mało doświadczenia i raczkują w takich tematach, a władza to już zupełnie nie ma fioletowego pojęcia. Może lepiej zapytać doświadczonych w temacie np. Skandynawów. Tam wszystko gra i nawet kamienia się się nie usuwa tylko wkomponowuje w krajobraz
O
Occupying, rtiArab
Przecież do ogrodu zoologicznego można dojechać od strony ogródków działkowych. Dlaczego tam nie robi się dojazdu tylko trzeba robić kilometry dookoła?
g
gargamel
do dzieła organizuje referendum w sprawie odwołanie prezydenta miasta
muszą się ukonstytuować inicjatorzy, należy zgłosić zamiar w radzie miejskiej i w ciągu 60 dni zebrać odpowiednią ilość podpisów - procedury w konstytucji i ustawach wyborczych

nie utyskuj, nie krzycz, działaj
N
NIE NISZCZENIU WYSPY BOLKO
i co mieszkańcy Zaodrza wracając z pracy w centrum, albo z zakupów, pojadą obwodnicą południową, nie dalej będą się próbowali przebić ulicą Nysy Łużyckiej lub mostem piastowskim, jeżeli chcemy ułatwić komunikację mieszkańców to musi powstać w okolicach centrum dodatkowa przeprawa przez Odrę,
trasę Bolkowską można zmodyfikować, przesuwając most bardziej na południe i kierując drogę po drugiej stronie Odry w kierunku planowanego przebiegu w tym rejonie obwodnicy

I co - wjadą na Bolko, trafią na już istniejący wąski most nad kanałem i będą włączać się do ruchu w trasę na Krapkowice, by potem wjechać w wiecznie zatłoczoną Krapkowicką lub Prószkowską?
Gargamelu, pomyśl trochę. To nie mosty się korkują, lecz niewydolne drogi. Zobacz, gdzie tworzą się korki - i czemu stoją w nich przejeżdżający przez miasto, zmuszeni do tego brakiem obwodnicy...
g
gargamel
qrczak jak masz dośc korków w mieście to się przesiądź do autobusu na rower albo chodź na piechotę, przeciez Opole nie jest takie wielkie. Zlikwidować korki nic prostszego proszę ograniczyć możliwośc wjazdu do centrum a w zamian zrobić kilka parkingów na rogatkach miasta i umozliwić tańszy dojazd do centrum wszystkim którzy zostawią na takim parkingu samochód. Inaczej nic z tego nie będzie bo za nawet wybudowanie drogi Bolkowskiej sprawy nie rozwiąże bo aut będzie przybywać a most na kanale bedzie ograniczał przepustowość.

======================================================================================
ale to komunikacja miejska na wskutek korków porusza się wolno i ospale i najbardziej cierpią pasażerowie MZK, a rowerem niestety nie wszyscy mogą się poruszać
g
gargamel
Zgadzam się z ~wieśkiem~ wariant 3 (najdroższa trasa) jest najlepszym rozwiązaniem. Długo czekam na wybudowanie obwodnicy południowej. W przyszłości była by to droga mocno odciążająca obwodnice północną dla ludzi chcących ominąć centrum Opola. Most na kanale Ulgi jest sam raz do pieszych wycieczek a nie dla ruchu samochodów. Zaraz po otwarciu trasy wariant 2 był by to kolejny zator a dojazd do Centrum Opola wydłużył by się przez skrzyżowania na ul. Krapkowickiej i ul. Marka z Jemielnicy. Wariant 1 i tak nie powstanie w końcu kolej swoją inwestycje przełożyła na późniejsze lata plus mieszkańcy Pasieki mają dużo do powiedzenia. Koniec i kropka

========================================================================================
obwodnica to jest wariant dla ruchu tranzytowego a nie wewnątrz-miejskiego, dla mieszkańców potrzebna jest średnicówka - przez Pasiekę lub na południe od wyspy Bolko, obydwa warianty będą przebiegać w pobliżu parków i terenów zielonych na wyspie i nad Odrą i trzeba je oczywiście ekranizować,

ponadto trasę Bolkowską można zmodyfikować
g
gargamel
Pierwszy raz widzę pomysł trasy "średnicowej" czy obwodnicy puszczonej przez samo centrum miasta!
Żeby odciążyć Opole, należy dokończyć całą pętlę obwodnicy, by można minąć miasto. Ale rzeczywiście, firma z Krakowa chyba na oczy nie widziała Opola ani wyspy Bolko!
Swoją drogą, pokątnie, bez poinformowania zainteresowanych ratusz zaczyna zmieniać układ drogowy w centrum: okolice 1 Maja, Miarki, Ozimskiej: nowy plan dewastuje kompletnie układ drogowy zintegrowany z zabudową w latach 30!
Wczoraj o protestach mieszkańców 1 Maja było w TVP Info: nie pozwólmy, by ratusz wtrącał się w nasze życie!

========================================================================================

i co mieszkańcy Zaodrza wracając z pracy w centrum, albo z zakupów, pojadą obwodnicą południową, nie dalej będą się próbowali przebić ulicą Nysy Łużyckiej lub mostem piastowskim, jeżeli chcemy ułatwić komunikację mieszkańców to musi powstać w okolicach centrum dodatkowa przeprawa przez Odrę,

trasę Bolkowską można zmodyfikować, przesuwając most bardziej na południe i kierując drogę po drugiej stronie Odry w kierunku planowanego przebiegu w tym rejonie obwodnicy
m
mm
Pierwszy raz widzę pomysł trasy "średnicowej" czy obwodnicy puszczonej przez samo centrum miasta!
Żeby odciążyć Opole, należy dokończyć całą pętlę obwodnicy, by można minąć miasto. Ale rzeczywiście, firma z Krakowa chyba na oczy nie widziała Opola ani wyspy Bolko!
Swoją drogą, pokątnie, bez poinformowania zainteresowanych ratusz zaczyna zmieniać układ drogowy w centrum: okolice 1 Maja, Miarki, Ozimskiej: nowy plan dewastuje kompletnie układ drogowy zintegrowany z zabudową w latach 30!
Wczoraj o protestach mieszkańców 1 Maja było w TVP Info: nie pozwólmy, by ratusz wtrącał się w nasze życie!
r
rrr
To jest oczywiste, że wariant nr 1 (to jest przez Pasiekę) jest dla układu miasta najlepszy. Każdy kto twierdzi, że jest inaczej albo się kogoś boi albo kombinuje bo żyjąc w centrum Opola za oknem zamiast miasta chciałby mieć sarenkę każdego ranka pukającą delikatnie noskiem w okno. Ale w tym celu proponuję Niwki, albo Turawę.
D
Dariusz
Zgadzam się z ~wieśkiem~ wariant 3 (najdroższa trasa) jest najlepszym rozwiązaniem. Długo czekam na wybudowanie obwodnicy południowej. W przyszłości była by to droga mocno odciążająca obwodnice północną dla ludzi chcących ominąć centrum Opola. Most na kanale Ulgi jest sam raz do pieszych wycieczek a nie dla ruchu samochodów. Zaraz po otwarciu trasy wariant 2 był by to kolejny zator a dojazd do Centrum Opola wydłużył by się przez skrzyżowania na ul. Krapkowickiej i ul. Marka z Jemielnicy. Wariant 1 i tak nie powstanie w końcu kolej swoją inwestycje przełożyła na późniejsze lata plus mieszkańcy Pasieki mają dużo do powiedzenia. Koniec i kropka
g
gregor
nierówno pod sufitem to ty masz nie bronie zębatego ale takie bzdury piszesz że aż mi ciebie szkoda, po pierwsze jak powstawała autostrada to zębaty nawet wojewodą wtedy nie był, to samo z obwodnica z tego co sobie przypominam to odcinek od oleskiej do strzeleckiej za jego kadencji był budowany a plany na pewno wcześniej,ale czytając te forum to niedługo za to że będzie padał deszcz to zębaty będzie winny
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska
Dodaj ogłoszenie