Trasa średnicowa w Opolu nie jest taka pewna [analiza]

Artur  Janowski
Artur Janowski
Zaktualizowano 
Tak, według urzędu miasta, może wyglądać trasa. Przeciwnicy drogi nie dowierzają, ale opolanie dali się przekonać i podczas konsultacji poparli budowę drogi, która przetnie Park Nadodrzański. Chcą jej bardziej niż np. obwodnicy południowej.
Tak, według urzędu miasta, może wyglądać trasa. Przeciwnicy drogi nie dowierzają, ale opolanie dali się przekonać i podczas konsultacji poparli budowę drogi, która przetnie Park Nadodrzański. Chcą jej bardziej niż np. obwodnicy południowej. materiały Urzędu Miasta
Wydanie decyzji środowiskowej dla drogi przecinającej Pasiekę wcale nie oznacza budowy. Inwestycja może się okazać niezwykle trudna.

Kiedy w lipcu Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała swoją decyzję po ponad trzech latach dyskusji i uzupełniania dokumentów, wielu opolan odebrało to jako zgodę na inwestycję. Inwestycję, na którą wyczekuje wielu kierowców mających problem z jazdą pomiędzy Zaodrzem a centrum.

Tymczasem do rozpoczęcia budowy jest jeszcze bardzo daleko, nie można być nawet pewnym, czy trasa średnicowa kiedykolwiek powstanie.

Wprawdzie samą decyzję RDOŚ można odbierać jako zielone światło dla inwestycji, ale potrzeba takich świateł jeszcze co najmniej kilka, aby ta niezwykle trudna budowa mogła wystartować.

Przeczytaj też: Trasa średnicowa w Opolu. Nie będzie wyburzeń [wideo]

Po pierwsze można się spodziewać, że decyzja będzie niebawem zaskarżona do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie, a potem także do sądu. Przeciwników trasy – i to nie tylko mieszkających na wyspie – nie brakuje. Sporo opolan nadal nie jest przekonanych do drogi, która przetnie zabytkowy Park Nadodrzański, nie wierzą także w zapewnienia Miejskiego Zarządu Dróg, że da się wyeliminować hałas poprzez budowę ekranów dźwiękochłonnych.

Wprawdzie ekrany mają utworzyć niemal tunel nad drogą, lecz dla mieszkańców Pasieki już sam pomysł poprowadzenia trasy średnicowej jest niedorzeczny.

Z decyzji, którą na stronie internetowej RDOŚ może przeczytać każdy, wynika również, że nieprzypadkowo wydawanie decyzji trwało aż trzy lata. Potencjalnie inwestycja zagraża wielu gatunkom zwierząt, a RDOŚ zalecił nie tylko stały monitoring środowiska, ale również budynków, które są bardzo blisko trasy.

Zaplecze budowy trasy średnicowejma się znajdować poza wyspą, a w celu ochrony np. nietoperzy zaplanowano budowę 20 specjalnych schronów. Prowadzonym pracom ma towarzyszyć stale m.in. ornitolog, a także maty dźwiękochłonne. Do tej pory takich wymogów nie miała jeszcze żadna inwestycja drogowa w Opolu.

RDOŚ zastrzegł również, że choć zgodę wydał, to miasto i tak będzie się musiało przejść jeszcze raz całą procedurę środowiskową. Na razie opiniowano bowiem tylko koncepcję, a nie gotowy projekt, który ratusz zamierza dopiero zlecić. Jego przygotowanie zajmie ponad rok, więc inwestycja – jeśli miałaby ruszyć – to dopiero w kolejnej kadencji samorządu.

Warto pamiętać o ogromnych kosztach. Wstępnie szacowane są na 120 milionów złotych za jednojezdniową drogę o długości 1,8 kilometra. Niezwykle drogo, ale aby trasa mogła powstać, trzeba zbudować aż pięć wiaduktów i mostów. To pokazuje skalę trudności dla drogi, którą planowali jeszcze Niemcy przed II wojną światową. Wtedy m.in. z powodu kosztów i trudności technicznych trasa nie powstała.

polecane: Wybory 2019

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 29

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

m
marbad

Drodzy dyskutanci  - problem trasy średnicowej , która zdegraduje ostatnie miejsca rekreacyjne w centrum miasta , to nie problem mieszkańców Pasieki . To problem wszystkich mieszkańców Opola, którzy odwiedzają  park nadodrzański , park bolkowski i wyspę Bolko, którzy użytkują bulwary nad Młynówką , którzy korzystają z siłowni na bulwarach nadodrzańskich, to problem  rolkarzy, rowerzystów , spacerowiczów , niezliczonych turystów. ten teren kilka lat temu zrewitalizowany po powodzi 1997 r stanie się na kilka lat placem budowy. Potem droga "opolanko" będziesz spacerować w szumie drogi , zamiast w szumie drzew i głosów ptaków. Pasieczanom mało przeszkadza kolej - przyzwyczaili się . Pasieczanom przyświeca idea MIASTA DLA LUDZI, a nie miasta dla samochodów. Hasło "Nowe drogi to nowe miejsca pracy" - być może dla wykonawców tej drogi. Zapraszamy w następną niedzielę na nasz happening - może uda się "opolance" coś wytłumaczyć.

m
mala
W dniu 18.07.2016 o 10:06, rew napisał:

Rozumiem, że gdyby Tobie budowano trasę tuż pod oknem, to byłbyś zadowolony?

Mieszkam przy Kołłątaja obok pierożka przyjedź i posłuchaj ryku miejskich autobusów które wożą miedzy innymi Twoją dupkę

A
Aśka
W dniu 18.07.2016 o 16:13, opolanka napisał:

Ciekawe, że tak mieszkańcy pasieki protestują przeciwko hałasowi, a jakoś pociągi im nie przeszkadzają. Byłam kiedyś u znajomych, którzy mają okno na wiadukt kolejowy, więc wiem co mówię.

 


dokładnie tak jak pisze TRUTEŃ, a opolanka lepiej niech pozna fakty - hałas z pociągów bardzo przeszkadza i mieszkańcy od wielu lat próbują doprosić się pomocy u władz

A
Aśka
W dniu 18.07.2016 o 12:39, qwert napisał:

Znasz ironie ?A tak na serio  wiesz czym się różni rożni Opole od miast np Katowic Wrocławia  Częstochowy ?  W tych miastach są drogi a drogi to rozwój nowe miejsca pracy . Mieszkańcy Opola umieją tylko zadąć i narzekać  Można budować wszędzie tylko nie w okolicach gdzie mieszkam To taka mentalność psa grabarza sam nie zje i innym nie da. Jak jak jadę do innych miast pytają się dzieje w wiosce  Opole .  Jak u Kargulów. Można wszystko połączyć ochronę parków i drogi przykład  np, park Kościuszki w Katowicach Jest tylko jedno ale tam ludzie żyją ludzie rozumni w porównaniu z Opolem 

 

To się tam przeprowadź. Albo może wpierw połącz wszystko i ochronę przyrody i drogi.Powodzenia w obu przedsięwzięciach.
 

r
rew
W dniu 18.07.2016 o 12:39, qwert napisał:

 A tak na serio  wiesz czym się różni rożni Opole od miast np Katowic Wrocławia  Częstochowy ?  W tych miastach są drogi a drogi to rozwój nowe miejsca pracy .

Więc budujmy drogi do nowych terenów inwestycyjnych i obwodnice, a nie trasę przez centrum miasta i tereny wypoczynkowe, gdzie przecież nikt fabryki i tak nie postawi.

t
truteń
W dniu 18.07.2016 o 16:13, opolanka napisał:

Ciekawe, że tak mieszkańcy pasieki protestują przeciwko hałasowi, a jakoś pociągi im nie przeszkadzają. Byłam kiedyś u znajomych, którzy mają okno na wiadukt kolejowy, więc wiem co mówię.

 


Ciekawe, że tak mieszkańcy pasieki protestują przeciwko hałasowi, a jakoś pociągi im nie przeszkadzają. Byłam kiedyś u znajomych, którzy mają okno na wiadukt kolejowy, więc wiem co mówię.

Nie sadź głupot, znasz ilość pociagów na dobę przejeżdżających linia E30, nie to nie wal głupot. Znasz planowana ilość pojazdów na trasie średnicowej wynikającą z raportu inwestora, to nie opowiadaj głupot, a do tego jak nie znasz opasłej korespondencji miedzy mieszkancami Pasieki a PKP to siedź cicho i nie marudź, że nie protestują z tytułu hałasu od linii kolejowej.

J
Johan

Pewnie mniej by kosztował tunel drogowy pod Pasieką od placu Wolności na Zaodrze.

o
opolanka

Ciekawe, że tak mieszkańcy pasieki protestują przeciwko hałasowi, a jakoś pociągi im nie przeszkadzają. Byłam kiedyś u znajomych, którzy mają okno na wiadukt kolejowy, więc wiem co mówię.

M
Marian_Wąskonosy
W dniu 18.07.2016 o 12:39, qwert napisał:

Znasz ironie ?A tak na serio  wiesz czym się różni rożni Opole od miast np Katowic Wrocławia  Częstochowy ?  W tych miastach są drogi a drogi to rozwój nowe miejsca pracy

Toś dowalił do pieca.. Oświeć nas, mieszkańców Opola, jak ta ścieżka wpłynie na rozwój Opola i nowe miejsca pracy?

k
księgowy

Informuję, że za 150mln mozna postawić dwa mosty na Odrze na południu i szpitalny oddział ratunkowy lub remizę PSP na Zaodrzu.

Niech się urzędnicy w końcu w ratuszu ogarną, a jak nie, to przynajmniej radni i przewodniczący komisji finansowej.

M
Master
W dniu 18.07.2016 o 12:45, gość napisał:

Na świecie jest ogólna tendencja wyprowadzania ruchu samochodowego z centrum, a nasza władza będzie puszczała ruch do centrum. Można? Można. O kosztach inwestycji już nie piszę. Rządzący zapominają wciąż o pewnych prawidłach ekonomii.

Jasne idź na piastowską to zauważysz RUCH że HOHO Jak auta stoją i kopca to jest RUCH ?

r
rozwój czego
W dniu 18.07.2016 o 12:39, qwert napisał:

Znasz ironie ?A tak na serio  wiesz czym się różni rożni Opole od miast np Katowic Wrocławia  Częstochowy ?  W tych miastach są drogi a drogi to rozwój nowe miejsca pracy . Mieszkańcy Opola umieją tylko zadąć i narzekać  Można budować wszędzie tylko nie w okolicach gdzie mieszkam To taka mentalność psa grabarza sam nie zje i innym nie da. Jak jak jadę do innych miast pytają się dzieje w wiosce  Opole .  Jak u Kargulów. Można wszystko połączyć ochronę parków i drogi przykład  np, park Kościuszki w Katowicach Jest tylko jedno ale tam ludzie żyją ludzie rozumni w porównaniu z Opolem 

 


Znasz ironie ?

A tak na serio  wiesz czym się różni rożni Opole od miast np Katowic Wrocławia  Częstochowy ?  W tych miastach są drogi a drogi to rozwój nowe miejsca pracy . Mieszkańcy Opola umieją tylko zadąć i narzekać  Można budować wszędzie tylko nie w okolicach gdzie mieszkam To taka mentalność psa grabarza sam nie zje i innym nie da. Jak jak jadę do innych miast pytają się dzieje w wiosce  Opole .  Jak u Kargulów. Można wszystko połączyć ochronę parków i drogi przykład  np, park Kościuszki w Katowicach Jest tylko jedno ale tam ludzie żyją ludzie rozumni w porównaniu z Opolem 

Weż się skup na tym do jakiego to niby rozwoju przyczyni sie trasa średnicowa, jakiego?Motoryzacji?

g
gość

Na świecie jest ogólna tendencja wyprowadzania ruchu samochodowego z centrum, a nasza władza będzie puszczała ruch do centrum. Można? Można. O kosztach inwestycji już nie piszę. Rządzący zapominają wciąż o pewnych prawidłach ekonomii.

q
qwert
W dniu 18.07.2016 o 10:34, Aśka napisał:

 powyższa uwaga dotyczy wypowiedzi QWERT 

Znasz ironie ?

A tak na serio  wiesz czym się różni rożni Opole od miast np Katowic Wrocławia  Częstochowy ?  W tych miastach są drogi a drogi to rozwój nowe miejsca pracy . Mieszkańcy Opola umieją tylko zadąć i narzekać  Można budować wszędzie tylko nie w okolicach gdzie mieszkam To taka mentalność psa grabarza sam nie zje i innym nie da. Jak jak jadę do innych miast pytają się dzieje w wiosce  Opole .  Jak u Kargulów. Można wszystko połączyć ochronę parków i drogi przykład  np, park Kościuszki w Katowicach Jest tylko jedno ale tam ludzie żyją ludzie rozumni w porównaniu z Opolem 

G
Gość

Mydla oczy takimi artykolami droga i tak bedzie. Milego dnia i popoludnia

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3