Trasa średnicowa w Opolu nie zlikwiduje korków?

Artur  Janowski
Artur Janowski
Ulica Piastowska najbardziej zatłoczona jest po południu. Urzędnicy liczą, że nowa trasa udrożni tę ważną ulicę, ale nawet oni przyznają, że obecnie przyjęty wariant nie jest najkorzystniejszy.
Ulica Piastowska najbardziej zatłoczona jest po południu. Urzędnicy liczą, że nowa trasa udrożni tę ważną ulicę, ale nawet oni przyznają, że obecnie przyjęty wariant nie jest najkorzystniejszy. Sławomir Mielnik (O)
Z raportu, jaki trafił do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska wynika, że trasa przez wyspę Pasiekę nie zlikwiduje korków w ścisłym centrum Opola.

Drogę przez wyspę chce budować urząd miasta, ale od ponad trzech lat nie potrafi uzyskać tzw. decyzji środowiskowej, bez której kosztowna inwestycja pozostanie na papierze.

Obecnie Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, która miałaby wydać taką decyzję, upubliczniła w internecie tzw. raport środowiskowy dotyczący inwestycji. Każdy może do niego zajrzeć i przeczytać na temat trasy oraz skutków jej powstania. Droga ma bowiem spowodować, że zmniejszą się korki na ulicach łączących centrum z Zaodrzem.

Przeciwko trasie protestują mieszkańcy Pasieki i to oni znaleźli informację w raporcie, że po wybudowaniu drogi ruch aut na ul. Piastowskiej zmniejszy się o trzy procent.

- Tymczasem miasto szacuje, że na trasę trzeba wydać aż 120 milionów złotych - przypomina Mirosław Wala, jeden z protestujących mieszkańców. - Wydatek jest ogromny, a efekt niemal żaden. To stawia pod znakiem zapytania ekonomiczny sens inwestycji.

- Trzy procent to z pewnością błąd - odpiera Mirosław Pietrucha, wiceprezydent Opola ds. komunikacji. - Takie rzeczy mogą się zdarzyć, bo dokument był wiele razy zmieniany, jest też bardzo obszerny. Na pewno tę liczbę poprawimy.

Ale inne liczby w raporcie też wyglądają zastanawiająco. W wariancie preferowanym obecnie przez miasto (droga łącząca ulicę Prószkowską z ul. Struga) dzięki trasie przez Pasiekę ruch na ul. Spychalskiego miałby się zmniejszyć tylko od 7 do 10 procent. Jeszcze słabiej trasa miałaby oddziaływać na ul. Niemodlińską. W jej przypadku może spowodować zmniejszenie się ruchu samochodów średnio o 5 proc.

Kazimierz Kurowski, który od lat zajmuje się projektowaniem dróg w Opolu i popiera ideę średnicówki, uważa, że wyliczenia trzeba jeszcze raz sprawdzić.

- Wyglądają mało wiarygodnie, ale z drugiej strony nie ma co kryć, że obecny wariant trasy nie jest najkorzystniejszy dla rozładowania korków w centrum - ocenia Kurowski.

Projektant od lat optuje za trasą łącząca się z ul. ks. Jana Dobrego na Pasiece. Tyle że ten wariant wymagałby wyburzeń, a z drugiej strony potęgowałby ruch na ul. 1 Maja.

- Wybraliśmy inne rozwiązanie, czyli trasę po południowej stronie torów kolejowych. To jest wariant realny do budowy - podkreśla Pietrucha.

Kompromis ze strony urzędu miasta to również dodatkowe ekrany dźwiękochłonne oraz rezygnacja z połączenia trasy z ul. Powstańców Śląskich. Mimo to mieszkańcy i ekolodzy nadal mają sporo uwag do raportu środowiskowego, w którym brakuje np. informacji o tym, jak szeroka będzie trasa.

Obie strony sporu spodziewają się jednak, że wiosną RDOŚ podejmie decyzję. Bez względu na to, jaka będzie, czeka nas odwołanie którejś ze stron, ale będzie je rozpatrywać już główna dyrekcja Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.

Wideo

Komentarze 24

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
JO
W dniu 14.03.2016 o 23:22, Zdzich napisał:

Korki na Piastowskiej tworzą oposy (rejestracje rozpoczynające się na OPO). Ludzie mieszkający poza Opolem. Ludzie korzystający z infrastruktury Opola. Ludzie pracujący w Opolu. Ludzie dowożący dzieci do opolskich szkół. Ludzie którzy nie chcą żeby Opole było aglomeracją...Nie to nie. Niech stoją w korkach. Przecież im Opole do niczego nie jest potrzebne. Ja bym im nie tylko żadnych dróg nie budował ale pozamykał te co są. Niech pracują w swoich wsiach, niech tam ich dzieci chodzą do szkół i niech sobie ci ludzie jeżdżą swoimi drogami i swoimi mostami. Tyle w tym temacie.

 Tylko idioci chcą mieszkać w "województwie", w której rządzą takie aroganckie "czystoopolskie" chamy

G
Gość

Bo z Zaodrza znajdzie się człek w korku Struga, Reymonta i 1-go Maja. Więc dramat przenosimy do śródmieścia, bo mieszkańcy Pasieki są be. Właśnie opuszczam Pasiekę, bo mam dosyć urzędniczego zaciskania pętli. Bez sensu taka średnicowa zabijanka.

M
MACK
W dniu 14.03.2016 o 23:22, Zdzich napisał:

Korki na Piastowskiej tworzą oposy (rejestracje rozpoczynające się na OPO). Ludzie mieszkający poza Opolem. Ludzie korzystający z infrastruktury Opola. Ludzie pracujący w Opolu. Ludzie dowożący dzieci do opolskich szkół. Ludzie którzy nie chcą żeby Opole było aglomeracją...Nie to nie. Niech stoją w korkach. Przecież im Opole do niczego nie jest potrzebne. Ja bym im nie tylko żadnych dróg nie budował ale pozamykał te co są. Niech pracują w swoich wsiach, niech tam ich dzieci chodzą do szkół i niech sobie ci ludzie jeżdżą swoimi drogami i swoimi mostami. Tyle w tym temacie.

Oczywiście, i nałożyć na tych dojeżdzających do Opola opłaty, jak w Londynie 5 funtów/dzień. I nie będzie korków!!!

E
Eeee tam

No to teraz prezydent dopisze zero za trójką, jedynkę albo dwójkę przed siódemką, jedynkę przed piątką i wszystko wróci do normy. W rubryce Cel projektu dopisze, cel zostanie osiągnięty i będzie pięknie. Jak w PeErElu. Aha, niech jeszcze nie zapomni zrobić ul. Reymonta dwukierunkowej, bo w tym wariancie co teraz tylko samochody z Zaodrza będą kierowane przez średnicówkę, a z centrum na średnicówkę to już nie bardzo. Jeśli miałbym coś zasugerować, to zamiast wywalać miliony na projekty w stylu - wiadukt z pylonem - jak to zrobiła jego ekipa pod wodzą Rysia Zet, to proponuję rypnąć wiadukt zwykły, łączący Fabryczną ze Struga, bo wtedy przynajmniej samochody z Fabrycznej i z kierunku Strzelce mogłyby się błyskawicznie przemieścić na Zaodrze. Rodzi się jednak kolejne pytanie. Czy nie szkoda, że taka droga obsługiwać może jedynie samochody do 3,5t.?

r
rew

To było oczywiste. Trasa Średnicowa przekieruje auta z korka na Piastowskiej w korek na wiadukcie nad torami Opola Głównego. Nic się nie zmieni.

Jedynie obwodnica południowa może jakoś usprawnić ruch.

G
Gnido
W dniu 14.03.2016 o 23:22, Zdzich napisał:

Korki na Piastowskiej tworzą oposy (rejestracje rozpoczynające się na OPO). Ludzie mieszkający poza Opolem. Ludzie korzystający z infrastruktury Opola. Ludzie pracujący w Opolu. Ludzie dowożący dzieci do opolskich szkół. Ludzie którzy nie chcą żeby Opole było aglomeracją...Nie to nie. Niech stoją w korkach. Przecież im Opole do niczego nie jest potrzebne. Ja bym im nie tylko żadnych dróg nie budował ale pozamykał te co są. Niech pracują w swoich wsiach, niech tam ich dzieci chodzą do szkół i niech sobie ci ludzie jeżdżą swoimi drogami i swoimi mostami. Tyle w tym temacie.

JA JA -"mentalny wieśniaku"

G
Gość

Podczas rozmowy o pracę w urzędach pierwsze podstawowe pytanie powinno brzmieć:

"czy pani/pan będzie dojeżdżać do pracy autobusem miejskim?"

Jeśli odp. brzmi tak, wówczas rozmowa kwalifikacyjna trwa dalej.

Korki rozładowane !!!

k
korektor

"Trzy procent to z pewnością błąd - odpiera Mirosław Pietrucha, wiceprezydent Opola ds. komunikacji. - Takie rzeczy mogą się zdarzyć, bo dokument był wiele razy zmieniany, jest też bardzo obszerny. Na pewno tę liczbę poprawimy."
Bez jaj Panie Pietrucha, przecież dostarczony raport to dokument poprawiony, nawet wielokrotnie, prawda? Jeszcze niedawno wycofaliście dokumentację z RDOŚ celem poprawek tak czy nie?

Wyniki konsultacji też poprawiacie teraz, czy się jeszcze doliczyć nie możecie?

 
Z
Zdzich

Korki na Piastowskiej tworzą oposy (rejestracje rozpoczynające się na OPO). Ludzie mieszkający poza Opolem. Ludzie korzystający z infrastruktury Opola. Ludzie pracujący w Opolu. Ludzie dowożący dzieci do opolskich szkół. Ludzie którzy nie chcą żeby Opole było aglomeracją...Nie to nie. Niech stoją w korkach. Przecież im Opole do niczego nie jest potrzebne. Ja bym im nie tylko żadnych dróg nie budował ale pozamykał te co są. Niech pracują w swoich wsiach, niech tam ich dzieci chodzą do szkół i niech sobie ci ludzie jeżdżą swoimi drogami i swoimi mostami. Tyle w tym temacie.

C
Czarek

Trasa średnicowa to chory pomysł za 150mln ? Za 5 mostów to raczej za 199 mln.
Dlaczego nie budować części OBWODNICY POŁUDNIOWEJ to tylko 1 most a pojada nim samochody osobowe ,autobusy i ciężarówki, i nawet cykliści. Dlaczego ? Bo będzie za tanio

C
Czarek

Trasa średnicowa to chory pomysł za 150mln ? Za 5 mostów to raczej za 199 mln.
Dlaczego nie budować części OBWODNICY POŁUDNIOWEJ to tylko 1 most a pojada nim samochody osobowe ,autobusy i ciężarówki, i nawet cykliści. Dlaczego ? Bo będzie za tanio

g
gościu
W dniu 14.03.2016 o 20:06, Matix napisał:

Widzę, że mądrale z Pasieki potrafią tylko wszystko torpedować. Zero konstruktywnych pomysłów

kolego zapoznaj się z raportem opracowanym na zlecenie UM Opole to zrozumiesz kto to "storpedował"

t
tede

Myślę,że można się było tego spodziewać. 6 metrowej szerokości drożyna znikąd donikąd. Tylko dla osobówek i autobusów. Ani Pruszkowska , ani Struga nie są w stanie rozprowadzić zakładanego potoku pojazdów. I to wszystko za jedyne 150 mln PLN w wariancie optymistycznym... Ten pomysł to jeden niewypał, tak jak samo, jak szumna nazwa "trasy średnicowej". Dlaczego Nysy Łużyckiej / Niemodlińska są generalnie przejezdne? Bo mają 4 pasy ruchu i możliwości rozprowadzenia potoku pojazdów. A taka Piastowska już nie.... Więc mielibyśmy taką drugą Piastowską. Żeby nie było - miastu potrzebne są nowe przeprawy, ale umiejscowione z głową, a nie w wymuszonych na siłę lokalizacjach. Oprócz tej południowej pomyślmy może o przeprawie w okolicach portu w Zakrzowie, gdzie z jednej strony na horyzoncie Pużaka (może wreszcie też czteropasmowa) z przedłużeniem do Luboszyckiej i  Budowlanych, a z drugiej przez Wrocławską wpięta Koszyka....

j
jurol

korki w opolu to wieloletnie zaniedbania w rozbudowie drog w opolu.twierdzenie ze droga przez pasieke  bedzie wybawieniem od korkow to jawna kpina z mieszkancow.

o
opolczyk

Czy  Opole ma swego urbanistę -komunikanta ? Drogowiec z politykiem nie rozwiążą PROBLEMU!

 

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3