Trasa średnicowa w Opolu. Ratusz chce ją budować

Artur  Janowski
Artur Janowski
Choć przyszłoroczny budżet miasta zapowiada się na najtrudniejszy w historii, to prezydent zapisze w nim pieniądze na projekt drogi przez Pasiekę.

To niespodzianka, bo jeszcze kilka miesięcy temu wydawało się, że miasto nie zamierza budować tej trasy. Okazało się bowiem, że ze względu na brak pieniędzy, PKP odłożyła modernizację linii kolejowej Opole - Katowice na co najmniej kilka lat. A budowa "średnicówki" miała być prowadzona razem z inwestycjami kolejowymi. Poza tym w Miejskim Zarządzie Dróg istniała koncepcja, aby zamiast drogi przez Pasiekę budować trasę bolkowską (łączyłaby ul. Marka z Jemielnicy z ul. Krapkowicką).

- To jednak droga średnicowa stała się naszym priorytetem - przyznaje Piotr Rybczyński, wicedyrektor MZD. - W przyszłym roku otrzymamy pierwszą pulę pieniędzy na jej projekt (około 300 tys. zł), a jego ostateczne wykonanie nastąpi w 2011 roku.

Wtedy będzie można rozpocząć etapami budowę trasy. Kiedy opolanie nią pojadą? Tego na razie nie wiadomo.

- Droga przez Pasiekę, to jedyny sposób na korki blokujące dojazd do centrum od strony Zaodrza. Jesteśmy zdeterminowani budować właśnie ją - dodaje wicedyrektor MZD.

Miasto nie chce czekać, aż PKP rozpocznie swoje inwestycje. - Drogę poprowadzimy tuż obok torów i mostów kolejowych. Jeśli PKP nie będzie z nami współdziałała, to inwestycję przeprowadzimy sami - zapowiada Rybczyński.
MZD nie boi się, że inwestycje opóźnią mieszkańcy wyspy, którzy kilka lat temu skutecznie protestowali przeciwko "średnicówce".

- Teraz mamy specjalną ustawę drogową, która skraca czas postępowania administracyjnego i utrudnia ewentualne protesty - przekonuje Piotr Rybczyński.

Na trasę będą składać się trzy skrzyżowania, a także mosty nad Odrą i Kanałem Ulgi oraz wiadukt nad ul. Krapkowicką. Według wstępnych szacunków trasa ma kosztować około 40 mln zł.

Skąd wziąć takie pieniądze, skoro w tegorocznym budżecie jest dziura szacowana na sumę od 40 do 50 mln zł?

- One nie są konieczne teraz. Będą potrzebne, gdy powstanie projekt - uspokaja Anna Jędrzejak, skarbnik miasta. - Wtedy sytuacja kraju i naszego budżetu będzie dużo lepsza. Poza tym w budowie trasy pomoże nam drugi kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 39

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

~kierowca~
W dniu 28.09.2009 o 13:29, GoBo napisał:

Z Pasieki na Chabry 40 minut w popołudniowym szczycie. Szczyt!

K
KEVINozimek
Pomysł niby zbożny ale i tak spóźniony o dobre 15 lat.

Problemem naszego miasta jest słaba przepustowość dróg. Dlatego jak mielibyśmy budować średnicówkę to tylko i wyłącznie jako drogę dwu pasmową. Niestety pojawia się następny problem - mianowicie trasa dwupasmowa po prostu się... nie zmieści przez Pasiekę.

Należy się skupić na dokończeniu budowy AUTOSTRADOWEJ (!) obwodnicy miasta - to w znacznym stopniu poprawi ruch.
~bolo~
Średnicówka - tak , ale tylko dwupasmowa
d
drogowiec
Ul. K. Jana Dobrego jest zbyt wąska a obok jest zbyt ciasna zabudowa żeby budować tam średnicówkę . Bardziej rozładowałaby korki w mieście budowa obwodnicy południowej od ul. Strzeleckiej poprzez Groszowice w rejonie Ks. Popiełuszki nowy most przez Odrę do ul. Krapkowickiej.
j
jaś
"Za kilka lat sytuacja naszego kraju i budżetu miasta będzie znacznie lepsza" - skąd takie przekonanie skarbnik miasta ??? jeżeli budżet kraju jest coraz bardziej obcinany z powodu olbrzymiego zadłużenia zagranicznego i innych zobowiązań ?
w
witold
a ja 40 ze spychalskiego (za mostem) do reymonta. to był szczyt piątkowy. a jak jeszcze się zachce szczać to co? zaparkować i w krzaki? powinni na zakorkowanych ulicach postawić co 100m TOI TOI. korków nie rozładuje ale zakorkowanym może pomoże.
S
SZYBKI
BUDOWAĆ NIE GADAĆ PARKINGI NA WAŁACH BUDOWAĆ ŚREDNICÓWKĘ ( ZA DARMO POWIEM ŻE WYSTARCZĄ DWA MOSTY) BUDOWAĆ I JESZCZE TĘ DRUGĄ PRZY CMENTARZU NA PÓŁWSI NA ULICY ZBOŻOWEJ BUDOWAĆ BUDOWAĆ BUDOWAĆ DOSYĆ GADANIA DO ROBOTY
M
Mal
Za średnicówkę może będzie odpowiedzialność w końcu. Trzaskanie nie swoją kasą wymaga odpowiedzialności, nie bełkotu.
c
cc
Nareszcie coś się ruszyło bo teraz Opole jest naprawdę zakorkowane. Dwie przeprawy przez Odrę (most Piastowski i przy rondzie) to to koszmar.
Na dzień dzisiejszy potrzebne są conajmniej dwie przeprawy.
Krzykaczom polecam codzienny przejazd autobusem z prawobrzeżnej części opola do drugiej w godz 8-9.30 i 15-16.30 ,17
Wiem jest trzeci most w Zakrzowie ale czy ktoś z centrum będzie jechał na Zaodrze nadrabiając 'dobrych kilkanaście' kilometrów?
Rozwiązanie przeprawy okolic dawnej Inki jest dobrym ale jako dodatkowa trasa rozładowująca ruch pomiędzy obiema częściami Opola.
Moim zdaniem druga przeprawa powinna być w okolicach OBI no i jeszcze całkowite wyeliminowanie ruchu ciężarowego przez miasto. Odciąży to most przy rondzie.
C
Cyklista z rp
Proponuje badanie alkometrem pomysłodawców całej "imprezy" pod tydułem" aby odkorkować centrum puśćmy do niego jeszcze jedną dodatkową drogę. Rozumie koncepcję obwodnicy Opola od południa czyli trasę bolkową łączącą ul Marka z Jemielnicy z ul.Krapkowicką, która z nowym wiaduktem da łatwy dojazd do centum mieszkańcom Zaodrza.
W moim skromnym zdaniem, ktoś chce zgarnąć kasę za projekt, albo radni chą mieć szybszy dojazd na ul.Piastowską do pracy, bo dalej to i tak nie pojadą, powstanie jeden totalny korek obok dworca.
M
Malwina
W dniu 28.09.2009 o 13:52, GoBo napisał:

Oto głos godny burżuazji pasiecznej! ;-) "Ręce i auta precz od Pasieki!" To nic, że w Opolu wyspa owa to ścisłe centrum miasta,...


Mamy na Pasiece tak piękne zacisze, że film tarmoszony reklamami mamy dołożony pociągami trasą Opole-Wrocław. Tak sobie pooglądamy napisy wpierwsze i ostatnie, że opowiedz mi o filmie. Żyć się tu nie da, i właź ze swoją betonówką dziurawą. Nic to nie da, bo przeprawę przez Odrę należy rozładować bokami, nie kumulować w centrum.
S
SUGA3
no co...

jest 300 tysiecy to trzeba je wydac, prawda? akurat na projekt bedzie...

40 milionow bedzie kosztowac - a ja sie pytam, kto jest taki sprytny ze podaje kosztorys zanim powstaje projekt?

PMSL

jeszcze jeden popisowy numer MZD:

pomysl nad pomyslami zeby burzyc Dworzec Wschodni i poszerzac skrzyzowanie w ciagu ulicy Oleskiej, ktora bedzie miala nadal 2 pasy, ale za to skrzyzowanie ze ho-ho...

DW powinien zostac przywrocony do swietnosci i byc ozdoba tej czesci miasta, jednoczesnie bedac dobrym rozwiazaniem komunikacyjnym dla stadionu - na calym swiecie takie miejsca sie pielegnuje bo tworza niepowtarzalny charakter miasta...

sama srednicowka nie jest glupim pomyslem, ale jako dodatek do obwodnicy z prawdziwego zdarzenia, ktora powinna byc priorytetem - jedynym ratunkiem dla miasta jest wyprowadzenie ruchu na zewnatrz: jestem stanowczo ZA podniesieniem oplat parkingowych w scislym centrum przy jednoczesnym wydawaniu plakietek dla mieszkancow w systemie jeden permit na mieszkanie za darmo a nastepne juz za rozsadna oplata...

do tego abonamenty na Park & Ride z wliczonym biletem miesiecznym na autobusy miejskie - panowie radni, panowie prezesi, wystarczy pomyslec, skoordynowac dzialania i wszystko sie da...
O
Opolanin41
Kompletny nonsens. Z chwilą uruchomienia trasy o tym przebiegu sznur aut z Zaodrza wbije się w centrum w okolicy dworca i ciekawe, jak je opuści. Wariant bolkowski z węzlem w okolicy Nutrici umożliwiałby i szybki dojazd do centrum jak i przedostanie się do wschodnich dzielnic miasta i ZWM. porownanie ilości mostów w obu projektach też wiele mówi.
Co do nastrojów społecznych - ciekawe, jak łatwo udałje się mieszkańcom ulicy Sosnowej powstrzymywać budowę lądowiska dla śmiglowca przy WCM - inwestycji o nieporównywalnie mniejszej dla nich uciążliwości niż planowana średnicówka stanowi dla żyjących na Zaodrzu.
76
W dniu 28.09.2009 o 17:45, lady-pasieczna napisał:

Dlaczego nikt nie napisze o bezsensownym utrzymywaniu przystanku dla autokarów wycieczkowych i busów tuż przy dworcu ...


Średnicówka niczego nie zniszczy. Puszczać ile się da. Jak trzeba będzie to i wiadukt nad Pasieką wybudować.
O
Opolanin24
Dwa lata temu po konsultacjach społecznych uchwalono plan zagospodarowania wykluczający trasę średnicową. Dziś ktoś aby zarobić na pseudo koncepcji foruje wydanie w błoto 300tys. zł.

Dlaczego zrezygnowano z wybudowania jednego mostu przez Odrę w okolicach Nutricii (Trasa Bolkowska) ujęta w planach miasta? Za ten jeden most może rzeczywiście udało by się zapłacić 25-30 milionów i puścić ruch przez nowy wiadukt na Struga do Centrum.

Most przez Młynówkę + Most przez Odrę + Most przez Kanał Ulgi + Wiadukt nad Krapkowicką + Most nad korytem starej Odry przed Prószkowską i rozjazd na Prószkowskiej. To wszystko ma kosztować 40 milionów?
Według cen ze Struga będzie to 6x40 milionów czyli 240 milionów. Kto i dlaczego okłamuje opinie publiczną podając nie realną kwotę?
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska