Ubezpieczony sprawdzi się sam

Prowadzili: Marz, Lud
Czesława Orzeszyna przez godzinę odpowiadała na pytania internautów.
Czesława Orzeszyna przez godzinę odpowiadała na pytania internautów.
Wczoraj na czacie "NTO" gościliśmy Czesławę Orzeszynę, naczelnik wydziału koordynacji obsługi klientów w opolskim oddziale ZUS.

Pani naczelnik przez godzinę odpowiadała na pytania internautów dotyczące zainicjowanej w tym tygodniu akcji rozsyłania przez ZUS do ubezpieczonych informacji o stanie ich kont w pierwszym filarze systemu emerytalnego.

Alicja22: - Po co ZUS wysyła do ludzi informacje o stanie kont?
Czesława Orzeszyna: - Obowiązek wysyłania informacji o stanie konta wynika z zapisu art. 50 ustawy o zmianie do ustawy o sys-temie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. nr 241 poz.2074.)

Mareczek: - Wyślecie 13 milionów listów. Kto za to zapłaci? Podatnicy?
- To są koszty działania ZUS-u

Bamba: - Dlaczego ZUS sam nie weryfikuje stanu naszych kont z deklarowanymi składkami przez pracodawców? Dlaczego my, ubezpie-czeni, znów musimy odwalać robotę za urzędników ZUS-u opłacanych z naszych podatków?
- ZUS przesyła informację o stanie konta, natomiast w przypad-ku nieprawidłowości polegających na błędach w danych identyfika-cyjnych ubezpieczonego lub w wysokości składki, ubezpieczony wi-nien zwrócić się do płatnika składek celem skorygowania niepra-widłowości.

Krzysztof: - Czy to pierwsza tego typu akcja? A czym są skła-dane do ZUS-u druki RP-7? Czy to nie jest to samo?
- To pierwsza taka akcja. Druki RP-7 nie dotyczą stanu konta ubezpieczonego.

Wojtek30: - To ZUS nie wie czy z moim kontem wszystko jest w porządku? Wydaje mi się, że gdzie jak gdzie, ale u was powinny być wszystkie prawidłowe informacje na temat mojej emerytury. Skąd ja mam wiedzieć czy stan mojego konta jest właściwy czy też są na nim jakieś braki?
- Ubezpieczony powinien sprawdzić stan konta wykazany w zawia-domieniu z danymi podanymi przez płatnika składek na druku RMUA, czyli druku informującym ubezpieczonego o wysokości składek przekazywanych na poszczególne fundusze ubezpieczeniowe.

Alicja22: - Czym zajmuje się Pani wydział w ZUS-ie?
- Wydział koordynacji obsługi klienta jak wynika z nazwy, zaj-muje się obsługą klienta w zakresie obowiązujących przepisów do-tyczących ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Bamba: - Sęk w tym, że przeciętny ubezpieczony pogubi się w tym, bo 7,5 proc. idzie do OFE. W danych z ZUS-u i w danych od pracodawcy będą więc od razu różnice. Wyniknie z tego masa nie-porozumień. ZUS będzie musiał więcej tłumaczyć i wyjaśniać, niż będzie z tego pożytku.
- Składka na ubezpieczenie emerytalne wynosi 19,52. Z tego 7,3 proc (należne OFE) = 12,22 proc. Dla członków OFE i ubezpieczo-nych zobowiązanych z uwagi na wiek do przystąpienia do OFE.

Krzysztof: - Czy do wysyłanych informacji będziecie dołączać specjalne instrukcje? Aby ubezpieczony mógł się połapać w ster-cie cyferek...
- Będzie pismo wyjaśniające, natomiast druga część dotyczy wy-sokości składek na koncie ubezpieczonego za okres od stycznia do grudnia 2002 roku.

Maciej34: - Ile czasu będzie trwała akcja wysyłania informacji o stanie kont? 13 milionów osób to duża liczba odbiorców...
- Około 8 tygodni.

Alicja22: - Czy w ZUS będzie dyżurował jakiś pracownik aby wy-jaśniać np. telefonicznie wątpliwości ubezpieczonych?
- Jest infolinia, czynna od 15 grudnia, nr tel. 4511676. Co-dziennie czynna jest sala obsługi klienta do godziny 16, a w każdy poniedziałek i czwartek będą dyżury do godziny 18.

Bamba: - Chodzi mi o to, że ludzie będą mieli kłopoty z poli-czeniem 12,22 proc. od całości składki. Ludzie będą się mylić, a wy będziecie to prostować, wyjaśniać, informować... i będzie z tego więcej zamieszania. Liczcie to sami! To my wam płacimy za liczenie i weryfikowanie wpływających składek.
- Nie wszyscy będą się mylić, mamy doświadczenie z członkami OFE, natomiast ZUS weryfikuje dokumenty, lecz nie w każdym przy-padku jest to możliwe bez współpracy z płatnikiem składek.

Mareczek: - Czy w krajach UE były już prowadzone tego typu ak-cje?
- W tej sprawie bardzo proszę o kontakt telefoniczny pod nr. 4511616 dzisiaj po godzinie 13.

Krzysztof: - W piśmie przesłanym przez Państwa dostane tylko informacje o stanie konta w ZUS czy też będzie tam kwota jaka wpłynęła do OFE?
- Będzie tam tylko informacja dotycząca stanu konta w ZUS.

Kruger28: - Dlaczego Pani odpowiada tak lakonicznie? Ludzie będą mieli mętlik w głowach!
- W przypadkach niejasności pracownicy ZUS-u będą służyli po-mocą, a w przypadku nieprawidłowości w dokumentach zgłoszenio-wych i rozliczeniowych przeprowadzane będą korekty.

Krzysztof: - A czy wy nie dostajecie od pracodawców kopii dru-ków RMUA? Myślałem, że druk, który co miesiąc dostaje w księgo-wości idzie również do ZUS...
- Zgodnie z przepisami tylko ubezpieczony ma otrzymać tę in-formację. My nie dostajemy kopii tego druku.

Kruger28: - Jeżeli okaże się, że pracodawca nie odprowadzał wszystkich składek, to co wtedy? Kto pokryje niedobór, jeśli okaże się, że pracodawca to bankrut?
- Nieopłacone przez płatnika składki dochodzone są w drodze przymusowej poprzez Urząd Skarbowy lub prowadzona jest egzekucja własna przez ZUS z rachunku bankowego dłużnika.

Kruger28: - Powiedziała Pani, że koszt wysyłki 13 milionów li-stów pokryje ZUS. Ale skąd ZUS bierze pieniądze? Sam zarabia? Pani nie odpowiedziała na pytanie, ile to będzie kosztowało.
- Zawiadomienia będą wysyłane listem zwykłym. Trudno mi oce-nić, ile to będzie kosztowało.

Wojtek30: - To będzie kosztowało 13 milionów złotych? To kupa kasy. Skąd weźmiecie na to pieniądze?
- W tej sprawie poroszę skontaktować się z centralą ZUS.

Czesława Orzeszyna: - Bardzo dziękuję za wszystkie zadane py-tania. W przypadku niejasności zapraszam do ZUS lub proszę dzwo-nić nr tel. 4511676, 4511644.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska