Uczniowie byli zachwyceni

Iwona Kłopocka
Maturalnym hitem na Opolszczyźnie okazał się temat, w którym trzeba było rozwinąć myśl, że "człowiek nie wybiera sytuacji, ale musi jej sprostać".

Egzamin dojrzałości (stara matura)
1. "Człowiek nie wybiera sytuacji, ale musi jej sprostać". Rozwiń myśl Andrzeja Szczypiorskiego, analizując postawy wybranych bohaterów literackich.
2. Są utwory dawno temu napisane lepiej odpowiadające naszym oczekiwaniom niż utwory świeższej daty. Skomentuj tę opinię na wybranych przykładach.
3. Analiza i interpretacja porównawcza wierszy: Juliusza Słowackiego "Hymn" i Antoniego Słonimskiego "Smutno mi, Boże" lub analiza i interpretacja wiersza Antoniego Słonimskiego "Smutno mi, Boże".
4. O odpowiedzialności (Józef Tischner "Pole odpowiedzialności"). Czytanie ze zrozumieniem (należało odpowiedzieć na 21 pytań) i pisanie własnego tekstu na temat: Są w literaturze postaci z poczuciem odpowiedzialności ograniczonej i bez granic [przesadnej] - udowodnij to, rozwijając po jednym przykładzie.

Egzamin maturalny (nowa matura)
l Poziom podstawowy
Arkusz I
1. Jaką funkcję pełni Mazurek Dąbrowskiego w "Panu Tadeuszu" Adama Mickiewicza? W pracy wykorzystaj znajomość utworu Józefa Wybickiego i podanych fragmentów "Pana Tadeusza".
2. Zanalizuj przedstawioną poniżej scenę i objaśnij, na czym polega jej dramatyzm oraz kluczowy charakter w powieści "Granica" Zofii Nałkowskiej.
Arkusz II
Rozumienie tekstu "Człowiek i jego rzeczywistość" z "Książeczki o człowieku" Romana Ingardena. Należało odpowiedzieć na 15 pytań dotyczących tekstu
l Poziom rozszerzony
Arkusz III
1. Różne literackie wersje mitu o Narcyzie. Owidiusz "Metamorfozy" (fragm. "Baśń o Narcyzie"), Maria Pawlikowska-Jasnorzewska "Narcyz" - analiza i interpretacja porównawcza.
2. Dwie lekcje łaciny. Porównaj sposoby ich przedstawienia we fragmentach "Ferdydurke" Witolda Gombrowicza i "Lekcji łaciny" Zbigniewa Herberta.

Wczoraj od pisemnego egzaminu z języka polskiego rozpoczęły się matury. W naszym regionie przystąpiło do nich 10 tysięcy abiturientów szkół średnich, którzy w 99 proc. zdawali egzamin dojrzałości, czyli starą maturę. Temat pierwszy - spośród czterech - okazał się ich "numerem jeden". Wybrało go blisko 89 proc. piszących w szkoła publicznych i ponad 78 proc. w szkołach niepublicznych. W wielu szkołach uczniowie zareagowali z zachwytem - poinformowano na konferencji prasowej w kuratorium oświaty.
- To bardzo a propos naszej sytuacji - mówili zdający - maturze po prostu trzeba sprostać.
W szkołach publicznych 5,2 proc. zdających wybrało temat czwarty (w niepublicznych 5,5 proc.), a 5,1 proc. - drugi (w niepublicznych 8,4 proc.). Tradycyjnie najmniej zwolenników miała analiza i interpretacja poezji. Zdecydowało się na to zaledwie 0,8 proc. uczniów.
- Wcale mnie to nie dziwi - powiedziała Katarzyna Leks, polonistka z I LO. - Uczniowie nie lubią i nie czytają poezji. Jej analiza i interpretacja, a tym bardziej porównywanie tekstów, to temat bardzo trudny, wymagający dużych umiejętności.
- Ze statystyk można sądzić, że szkoły niepubliczne lepiej do tego przygotowują, bo tam wybrało ten temat 7,8 proc. zdających.

Uczniowie na ogół byli zadowoleni ze swojej pracy. Martwili się natomiast nauczyciele poloniści, którym przyjdzie teraz poprawiać dziesiątki bardzo podobnych prac.
- Kiedy zobaczyłam, że w pierwszym temacie odwołują się m.in. do "Konrada Wallenroda", pomyślałam: "Boże, tylko nie Wallenrod" - powiedziała "NTO" jedna z nauczycielek. - Wie pani, jaki to u mnie odruch wywołuje?
- Bo to temat worek - komentuje Grażyna Tomaszewska, dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej we Wrocławiu. - Właściwie, co uczeń napisze, to nauczyciel musi mu zaliczyć. Takie są tematy staromaturowe: niedoprecyzowane, bardzo obszerne, zbyt ogólne.

Z naszych obserwacji wynika też, że bardzo czasochłonne. W I LO w Opolu zdający starą maturę pisali do ostatniej minuty. Z nowej, po poziomie rozszerzonym, wszyscy wyszli grubo przed upływem terminu. Mimo to, spędzili w szkole więcej czasu niż ich koledzy ze starej. Z tematów byli zadowoleni, ale narzekali na procedury. Ich prace są kodowane, a nie podpisywane nazwiskiem. Trzy arkusze to konieczność naklejenia sześciu kodów kreskowych i wpisania tyleż razy kodu szkoły i swojego oraz numeru Pesel. Przerwy między częściami też uznali za stratę czasu.

Organizacyjnie obie matury przebiegły bez problemów. Ani opolskie Kuratorium Oświaty, ani OKE we Wrocławiu nie otrzymały wczoraj (do godz. 13) sygnałów o najmniejszych nieprawidłowościach. Logistycznie szczególnie przeprowadzenie nowej matury to trudne przedsięwzięcie. Samochody rozwożące arkusze egzaminacyjne po Dolnym Śląsku i Opolszczyźnie pokonają podczas tegorocznych egzaminów 21 tysięcy kilometrów. Tyle, co pół równika.Bardzo ładne arkusze
Tematy nowej matury ocenia Grażyna Tomaszewska, polonistka, dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej we Wrocławiu:
- Bardzo ładnie pomyślany został temat dotyczący funkcji Mazurka Dąbrowskiego w "Panu Tadeuszu", ale w sformułowaniu dostrzegam pewien brak precyzji. Drugi temat, dotyczący "Granicy", był bardzo łatwy, typowo szkolny. Nie powinien nikomu sprawić trudności. W arkuszu drugim przedstawiono bardzo interesujący tekst, a pytania do niego - o różnym stopniu trudności - zostały ciekawie sformułowane. Wymagały zarówno odtworzenia posiadanej wiedzy, jak i przetworzenia informacji zawartych w tekście. Bardzo podobał mi się też arkusz trzeci. Ładnie zostały zestawione utwory. Oba tematy dawały duże możliwości interpretacyjne. Szczególnie drugi wydaje mi się bliski uczniom i sądzę, że sprawił im zadowolenie.

Nic trudnego
Tematy starej matury ocenia Katarzyna Leks, polonistka z I LO w Opolu
- Jestem rozczarowana tymi tematami. Były dość łatwe. Każdy uczeń - mniej i bardziej zdolny - mógł znaleźć tam coś dla siebie. Z przerażeniem stwierdziłam, że większość wybrała temat pierwszy. Chodząc i zaglądając, co uczniowie piszą, na pierwszy rzut oka widziałam, że prace są bardzo schematyczne. Tak, jakby zrezygnowali z myślenia, pochowali ambicje i po prostu starali się tylko zdać maturę. Praca w pracę są identyczne. Zresztą ten temat był niedawno na maturze w innym województwie i dopóki będzie stara matura, trudno oczekiwać, by działo się w niej coś interesującego. Tematy będą się powtarzały tematy. Generalnie uważam, że z każdym tematem można było zrobić coś ciekawego. Nie były one całkiem płaskie i prymitywne (a tak już bywało). Pozwalały wykazać, że się wie, że się myśli, ale stres okazał się silniejszy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska