Spis treści
Słuchać, słyszeć i rozmawiać
W badaniach „Idealny nauczyciel. Polscy uczniowie i ich oczekiwania wobec nauczycieli”, wzięło udział 300 osób. Badacze, na zlecenie Polskiej Akcji Humanitarną i firmy POL, w sierpniu 2022 roku przeprowadzili wywiady z uczniami klas 7 i 8 podstawówki, oraz z licealistami. Odpytanych zostało po 50 uczniów z każdego rocznika.
Wnioski są jednoznaczne: lubiany i ceniony nauczyciel to taki, który przede wszystkim stawia na dialog. To także osoba wrażliwa na niepokojące sygnały dotyczące stanu psychicznego uczniów i potrafiąca reagować na ich problemy.
- Nauczyciele powinni się zainteresować młodzieżą i powinni być bardziej zwracać uwagę na to, co mówią – mówi Bartek, uczeń 7 klasy szkoły podstawowej.
- Chciałabym, aby nauczyciele zrozumieli, że nie bez powodu wybrałam kierunek humanistyczny i mogę nie być zbyt dobra np. na chemii czy fizyce – dodaje Emilia, uczennica II klasy LO.
- Idealna szkoła? Bardziej bezpośrednie relacje, mniej pośpiechu, więcej luźnych zajęć, wyjść, wspólnych spotkań – podsumowuje Wiktoria, uczennica III klasy liceum.
To tylko kilka wypowiedzi, które wpisują się w wyniki sierpniowych badań. A te dla szkolnych tradycjonalistów mogą być nieco zaskakujące - młodzież oczekuje od nauczycieli większego zainteresowania nimi jako ludźmi, a nie tylko uczniami.

- 33% uczniów ceni indywidualne podejście nauczycieli do każdego z podopiecznych
- 32% wskazuje umiejętność rozmowy z uczniami i znalezienia z nimi wspólnego języka;
- 32% marzy o nauczycielu, który jest cierpliwy i poświęca uczniom odpowiednią ilość czasu.
- 75% uczniów deklaruje, że lubi swoich nauczycieli.
- 40% nastolatków chciałoby częściej rozmawiać na tematy niezwiązane z przedmiotem.
Pedagog szkolny - powiernik i realne wsparcie
Uczniowie odpytywani w ramach badania „Idealny nauczyciel", wysoko ocenili pracę szkolnych pedagogów. Często właśnie pedagog staje się szkolnym powiernikiem ucznia, tym bardziej, że poza psychicznym czy emocjonalnym wsparciem, może zaproponować realne sposoby rozwiązania uczniowskich problemów.