Ujęcie wody pitnej dla miasta Opola i okolic jest zagrożone

Artykuł sponsorowany Stowarzyszenie Zielona Zawada
Tak, to niestety fakt Drodzy Opolanie, że ujęcie wody pitnej dla miasta Opola i okolic jest zagrożone. Wszystko przez błędne planowanie inwestycji, jaką jest obwodnica Zawady pod Opolem. Planowo obwodnica ma przechodzić między budynkami mieszkalnymi, nawet w odległości 20 m od zabudowań i przez strefę ochronną ujęć wody pitnej dla miasta Opola i okolic. Jednak to nie jedyny problem. Zagrożone są również nowo wybudowane ścieżki rowerowe, planowane do wyburzenia są domy mieszkańców Zawady, zagrożone są czyste lasy i zwierzęta, które je zamieszkują.

Zawada znana jest każdemu, kto przejeżdża drogą krajową nr 45 z kierunku Kluczborka do Opola. To tu zaczynają się korki dojazdowe do Opola od strony Kluczborka i Turawy. Obwodnica jest więc potrzebna. Powinna to być jednak obwodnica miejscowości a nie droga równoległa do obecnej. Taka inwestycja nie rozwiąże problemów komunikacyjnych mieszkańców podopolskich miejscowości i tranzytu. Jedynie proponowany wariant nr 8 (najlepiej z modyfikacjami) rozwiązuje problem zwiększenia przepustowości nowej trasy DK 45, co stanowi spełnienie założeń Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Co najważniejsze jednak, to fakt, iż ujęcia wody w Zawadzie zaopatrują ponad 65% mieszkańców Opola w wodę pitną. Miasto Opole przez wiele lat cierpiało na niedostatek wody pitnej. Znalezienie wododajnych złóż w okolicy Zawady w dużej mierze rozwiązało ten problem. Nie możemy tego zaprzepaścić decyzjami podejmowanymi przez polityków. Politycy się zmieniają i odchodzą a z problemami dostaw wody będą się borykać zwykli ludzie, mieszkańcy Opola i okolic, także Ty drogi Czytelniku.

Niestety pomimo ciągłych protestów mieszkańców Zawady i Opola, plany poprowadzenia "obwodnicy" Zawady przez samą Zawadę nie zmieniły się. Mieszkańcy już w roku 2012 wysyłali swoje protesty do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z prośbami o zmianę trasy. Obecnie spór przybrał na sile, gdyż GDDKiA zobowiązana jest wybrać ostateczny przebieg "obwodnicy" z istniejących 9 propozycji. Piszemy "obwodnicy" w cudzysłowie gdyż planowana 4-pasmowa droga ma przebiegać pomiędzy budynkami, w ściśle zabudowanym rejonie wschodniej Zawady, zaledwie 20m od zabudowań mieszkalnych, z których część zapewne będzie musiała zostać wyburzona. A przecież obwodnica drogowa ma za zadanie obwodzić daną miejscowość, a nie ją przecinać.

Co gorsze, 4 pasmowa droga szybkiego ruchu, która ma być magistralą łączącą obwodnicę Opola z innymi drogami szybkiego ruchu na północ od Opola jest zaplanowana na terenach stanowiących strefę ochrony pośredniej ujęć wody pitnej dla miasta Opola. Istnieje więc realne i wysokie zagrożenie zanieczyszczenia i/lub skażenia wody pitnej wskutek np. możliwych wypadków samochodowych oraz samego procesu budowy drogi takiej kategorii. Jakakolwiek katastrofa ekologiczna, np. w postaci wypadku cysterny może odciąć miasto Opole od wody. Warto podkreślić, że wody płyną ciągiem poprowadzonych rur ul. Wodociągową, dlatego ochrona wód nie występuje tylko w wybranych miejscach, a skażenie może przedostać się przez glebę. Lasy stanowią tutaj również ochronę zasobów wód. W ostatnich latach często mówi się o suszy i niedostatku wody. Wycięcie lasu, które jest konieczne przy wyborze niektórych z tych wariantów, może wiązać się z degradacją środowiska i szybszym zubożeniem zasobów wód zaopatrujących ogromną liczbę ludności. Dodatkowo jeden z 8 wariantów proponowanych przez GDDKiA oraz dodatkowy wariant 9 – zwany wariantem Wojewody, przecinają rurociąg doprowadzający wodę do stacji uzdatniania oraz biegną zaledwie kilka metrów od strefy bezpośredniej ochrony wód, czyli studni. Takie rozwiązanie stanowi realne zagrożenie dla dostaw wody pitnej do Opola i okolic.

Rys. Warianty obwodnicy Zawady nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 i 9 przechodzą przez miejscowość i/lub przez tereny ochrony pośredniej ujęcia wody w Zawadzie. Jedynie wariant nr 8 (z możliwymi modyfikacjami) nie dzieli Zawady i przechodzi pomiędzy Zawadą a Luboszycami.

Obecnie promowany przez Wojewodę wariant nr 9 kończy swój bieg wpinając się do obwodnicy Opola na wysokości węzła Centrum Handlowego Turawa Park, co dodatkowo zwiększy natężenie ruchu na już obciążonej Alei Witosa, korkującym się skrzyżowaniu z ulicą Częstochowską oraz uliczkach osiedla Malinka. Należy wziąć pod uwagę fakt, że zwiększenie ruchu w okolicy Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego może utrudnić dojazd zarówno służb medycznych jak i pacjentów, leczących się w tamtejszych poradniach. Co więcej, wariant ten wyklucza możliwość przyłączenia do nowej trasy kluczborskiej, która jest uwzględniona w planowanych przez Miasto Opole inwestycjach drogowych. Wojewoda Opolski jako urzędnik państwowy powinien przecież mieć na uwadze spójność całej infrastruktury drogowej na terenie województwa. Bieg obwodnicy w kierunku centrum handlowego Turawa Park ma jeszcze jeden znaczący minus – prowadzi on przez teren byłego jeziora, przez co grunt jest trudny do zabudowy i wymaga dużych nakładów finansowych. Takie rozwiązanie już w zeszłym roku spotkało się z odmowną decyzją ze strony Ministra Infrastruktury.

Obecnie mamy 9 wariantów poprowadzenia obwodnicy. Jednak optymalnym wariantem jest wariant nr 8, na mapce w kolorze jasnozielonym, z modyfikacjami w kolorze brązowym. Wariant obwodnicy nr 8 przechodzi w równej odległości pomiędzy dwoma miejscowościami: Zawadą i Luboszycami, poprzez nieużytki oraz pola, z dala od zabudowań - ok 300m od domów mieszkalnych. Nie ingeruje on również w żaden sposób w strefy ochrony ujęć wody ani w trasę rowerową prowadzącą z Opola do jezior turawskich. Istotny wpływ na odrzucenie tego wariantu może mieć grupa wpływowych osób, polityków zamieszkujących jedno z osiedli w Luboszycach, mimo że znajduje się ono w komfortowej odległości około 300m od jego przebiegu.

Tematem obwodnicy Zawady zainteresowała liczna grupa osób z Zawady i Opola podpisująca się jako “Zielona Zawada”. Grupa wyraża SPRZECIW dla nowego przebiegu 4 pasmowej DK45 (warianty 1-7 oraz 9), która:
• Niszczy las, który jest domem dla wielu gatunków zwierząt, również zagrożonych. Z kolei wykarczowanie lasów z pewnością zmieni uwarunkowania i stan podziemnych cieków wodnych, które mają wpływ na ujęcia wody w Zawadzie
• Przechodzi przez środek wsi, między zabudowaniami, pod domami mieszkańców, nawet w odległości 20m od zabudowań,
• Dewastuje dopiero co wybudowane ścieżki rowerowe i tereny rekreacyjne gminy Turawa i Opola,
• Zagraża ujęciom wody pitnej. Zagrożenia płynące z pośredniej ingerencji w cieki wodne znajdujące się w strefach ochrony w Zawadzie są realne i poważne, włącznie z obniżeniem poziomu wód i możliwością przerwania ciągłości dostaw wody
• Pomija istotne warunki dla planowanej drogi, która nie będzie spełniać kryteriów obwodnicy, tj. faktu, że obwodnica ze swojej definicji ma obwodzić miejscowość, a nie ją dzielić.

Członkowie “Zielonej Zawady” apelują:

Droga internautko, Drogi internauto, wyraź swój sprzeciw i podpisz się pod petycją online: https://www.petycjeonline.com/sprzeciw_dla_4_pasmowej_dk45_ktora_niszczy_las_biegnie_pod_domami_mieszkacow_przez_rodek_wsi_przez_cieki_rowerowe_-_jest_alternatywa_-_wariant_8
JEST przecież ALTERNATYWA - WARIANT NR 8.

Zastanawiając się nad rozbudową DK 45 należy wziąć pod uwagę m. in. Zrównoważony Rozwój. Definicja zrównoważonego rozwoju, mówi że jest to idea rozwoju społeczno-ekonomicznego zakładająca taki rozwój, który zaspokajając potrzeby współczesnych społeczeństw, nie będzie jednocześnie ograniczał możliwości rozwojowych przyszłych pokoleń. Zakłada równoległy rozwój gospodarki, społeczeństwa i środowiska.

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że w lasach, przez które miałaby przebiegać obwodnica występują liczne gatunki zwierząt i roślin pod ochroną - są to gatunki podlegającej względnej ochronie jak i niektóre wpisane do czerwonych ksiąg, a mianowicie: centuria pospolita, wilk, bóbr, czapla siwa, modliszka, nurogęś, zimorodek, zaskroniec rybołów. Ponadto z popularnych zwierząt nie będących pod ochroną to również lisy, sarny, jelenie, dziki, daniele i zapewne wiele innych.

Ze zdecydowanym sprzeciwem ze strony wielu rowerzystów spotkał się fakt, że wiele wersji obwodnicy biegnie przez zbudowane ze środków unijnych w porozumieniu z władzami wojewódzkimi nowo wybudowane ścieżki rowerowe. Droga rowerowa od Turawa Park do miejscowości Turawa jest jedną z większych inwestycji ostatnich czasów. Petycja w tej sprawie została podpisana przez ponad 700 rowerzystów w zaledwie jeden weekend.

Przedstawiciele “Zielonej Zawady” zwracali się w licznych pismach do instytucji mających wpływ na przebieg obwodnicy, wnosząc o realizację wariantu nr 8 w zakresie realizacji projektu rozbudowy drogi krajowej nr 45 na odcinku Opole – Zawada. Wskazują liczne argumenty optujące za wyborem wariantu 8:

1) Jest najmniej inwazyjny, jako jedyny jest oddalony ok 300m od najbliższych zabudowań. Przewidziane jest jedno wyburzenie opuszczonego domu po zachodniej stronie grobli. Istnieje jednak możliwość przesunięcia odcinka w taki sposób, by nie stwarzał konieczności wyburzeń.
2) Tylko ten wariant pozwala swobodnie w przyszłości lub już na obecnym etapie rozbudować planowaną obwodnicę do 4 pasów.
3) Pozwala na szybki i bezkolizyjny ruch bez budowy dodatkowych rond czy skrzyżowań świetlnych, tym samym wariant ten zapewnia największą przepustowość pojazdów w ciągu doby.
4) Daje możliwość uaktywnienia się, mającej powstać w przyszłości, strefie ekonomiczniej z uwagi na bliskie jej sąsiedztwo, przechodząc przez tereny inwestycyjne umożliwiając rozwój i powstanie nowych przedsiębiorstw, z korzyścią dla społeczeństwa, tworząc nowe miejsca pracy.
5) Jest stosunkowo równo oddalony od osiedli mieszkalnych Zawady i Luboszyc, najbliższe zabudowania znajdują się ok. 300 metrów od planowanego przebiegu obwodnicy, a skoro z obwodnicy najbardziej skorzystają mieszkańcy Luboszyc i Zawady to wybudowanie jej pomiędzy miejscowościami wydaje się najbardziej optymalnym rozwiązaniem.
6) Jest wytyczony na terenie pól i łąk, na których można dla obydwu miejscowości wybudować nasypy, ekrany dźwiękochłonne, dokonać zalesień, niwelując tym samym negatywne skutki dla najbliższych domostw obydwu miejscowości, co jest niemożliwe przy wyborze innych wariantów.
7) Jest zgodny z ideą Zrównoważonego Rozwoju, gdzie przy odpowiednim przygotowaniu inwestycji, są możliwości poprowadzenia drogi w taki sposób aby nie ucierpiała na tym natura, mieszkańcy, a jednocześnie układ komunikacyjny zostanie poprawiony rozkładając hałas i zanieczyszczenia powstające przy DK 45.
8) Daje możliwość późniejszego połączenie z trasą kluczborską planowaną przez Miasto Opole.

Pomóż ochronić ujęcia wody pitnej dla miasta Opola i okolic, ścieżki rowerowe, lasy i domy ludzi ponieważ jest alternatywa - wariant nr 8. Wyraź swój sprzeciw i podpisz się pod petycją online: https://www.petycjeonline.com/sprzeciw_dla_4_pasmowej_dk45_ktora_niszczy_las_biegnie_pod_domami_mieszkacow_przez_rodek_wsi_przez_cieki_rowerowe_-_jest_alternatywa_-_wariant_8

Bądź na bieżąco i obserwuj profil Zielona Zawada: www.facebook.com/ZielonaZawada lub stronę www.ZielonaZawada.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska