reklama

Umicore dostał pozwolenie na budowę zakładu pod Nysą

Krzysztof Strauchmann
Krzysztof Strauchmann
Firma Umicore Poland otrzymała pozwolenie na budowę nowego zakładu w Radzikowicach pod Nysą. Pracę ma tu znaleźć 788 osób.

To będzie największa inwestycja przemysłowa w Nysie od lat. Koszt budowy zakładu według zapowiedzi inwestora wyniesie ok. 700 mln euro. Pracę znajdzie w nim 788 osób.

Produkcja ma ruszyć w 2020 roku. Zakład będzie produkował rocznie 45 tysięcy ton proszków będących komponentami do produkcji katod w akumulatorach samochodów elektrycznych.

Dwa inne zakłady produkujące materiały do akumulatorów samochodowych mają powstać w Godzikowicach koło Oławy, tuż za granicą Opolszczyzny. Chińska firma Capchem chce tam produkować rocznie 40 tys. ton elektrolitu. Kolejny chiński inwestor to Guotai Huarong, duży dostawca elektrolitów na świecie.

Jak informuje portal Olawa24.pl, 30 października w Oławie odbyło się spotkanie mieszkańców z przedstawicielami Capchem. Mieszkańcy burzliwie wyrazili swoje obawy związane z oddziaływaniem nowych zakładów na środowisko oraz zdrowie ludzi.

Zakłady w Godzikowicach nie otrzymały dotychczas od władz gminy decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji, która narzuca inwestorowi szczegółowe rozwiązania techniczne.

Nyski zakład Umicore uzyskał taką zgodę od burmistrza 25 września, niecałe trzy miesiące po złożeniu wniosku. Przed wydaniem decyzji burmistrz zwolnił inwestora z obowiązku opracowania szczegółowego raportu oddziaływania zakładu na środowisko.

Nie domagał się tego ani sanepid, ani Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska.

- Przygotowanie raportu oznaczałoby kolejne miesiące opóźnienia, a wszyscy czekamy, żeby wreszcie ta fabryka ruszyła - komentuje burmistrz Kordian Kolbiarz. - Firma Umicore wg miesięcznika Global jest w pierwszej dziesiątce firm, które w sposób szczególny dbają o środowisko na świecie. Proces technologiczny jest tajny, ale system nadzoru i kontroli środowiskowej jest tak szczelny i będzie tak częsty, że nie ma żadnej możliwości, aby firma przemyciła jakiekolwiek złe mechanizmy czy złe procesy, szkodzące środowisku.

Czytaj także

60 sekund biznesu: W Polsce sięgajmy po rzeczy polskie

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 10

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Inne kraje będą czyste od spalin, za to u nas będzie smog europy przy produkcji baterii

A
ADI
14 listopada, 19:47, obserwator:

Za rok, dwa można będzie w pobliżu zakładu wybudować pawilony sanatoryjne a całe Radzikowice przemianować na Radzikowice - Zdrój)

Taka produkcja to nic innego, jak eksport brudnych przemysłów z Zachodu do innych regionów.

Typowe Polskie podejście nie ma pracy źle pojawia się firma która chce dać ludziom pracę źle. Tym tokiem rozumowania powinno się zamknąć wszystkie zakłady Bioagre odlewnie mege bo one też trują ludzi zakazać jazdy samochodami bo one też trują. Czyli cofamy się do epoki kamienia.

G
Gościu
"Spopularyzowanie elektrycznej motoryzacji na pewno oczyści wielkie miasta ze spalin, zmniejszy też niską emisję dwutlenku węgla oraz innych szkodliwych gazów, które powodują liczne choroby, w tym raka i alergie. Jak dowodzą szwedzcy naukowcy, elektryczne i hybrydowe samochody też są szkodliwe dla środowiska, podobnie jak auta spalinowe. Chodzi o zasoby, jakie są potrzebne do produkcji baterii. W tym procesie do atmosfery trafia wiele ton dwutlenku węgla jeszcze zanim akumulatory opuszczą fabrykę.

Na zamówienie dwóch szwedzkich agencji rządowych: energii i transportu, raport w tej sprawie przygotował tamtejszy instytut zajmujący się kwestiami związanymi ze środowiskiem (Swedish Environment Institute). Sprawdzano przede wszystkim wpływ baterii litowo-jonowych na klimat, ale nie tylko w okresie ich eksploatacji, lecz w całym cyklu życia.

Z raportu wynika, że produkcja baterii litowo-jonowych wiąże się z dużą emisją dwutlenku węgla – każda kilowatogodzina pojemności baterii to emisja około 150–200 kilogramów tego gazu.

Choć w raporcie tym nie analizowano dokładnie procesów produkcji akumulatorów stosowanych w konkretnych modelach, to jednak można przeprowadzić stosowne obliczenia. Przykładowo takie samochody jak Nissan Leaf i Tesla Model S mają baterie o pojemnościach odpowiednio 30 kWh i 100 kWh, co oznacza, że kupując ten samochód mamy już na sumieniu emisję do atmosfery 5,3 tony lub 17,5 tony dwutlenku węgla. Jak się do tego odnieść? Przykładowo, lecąc w Warszawy do Nowego Jorku, jesteśmy odpowiedzialni za emisję około 500 kg dwutlenku węgla. Inny przykład: podróżując samochodem ze 120-konnym silnikiem na benzynę z Warszawy do Gdańska (autostradą A2 i A1) wyemitujemy do atmosfery około 70 kg dwutlenku węgla."

Nic tylko skakać z radości!!!
O
Opolanin
15 listopada, 9:39, Opolanin:

A jakich Wy miejsc pracy chcecie? skoro nawet firma, która jest na 7 miejscu na Świecie wśród najbardziej dbających o zrównoważony rozwój Wam nie pasuje https://moxiefuture.com/2019/03/global-100-the-worlds-most-sustainable-companies/

Mówię oczywiście o Umicore, Chińczycy to zupełnie inna bajka...

15 listopada, 11:07, obserwator:

Koncern Volkswagena też oficjalnie miał doskonałe wskaźniki spalania paliwa w swoich silnikach...do czasu.

Ciekawa logika - widziałem kiedyś robaczywą śliwkę, więc wszystkie są robaczywe i żadnej już nie zjem.

o
obserwator
15 listopada, 9:39, Opolanin:

A jakich Wy miejsc pracy chcecie? skoro nawet firma, która jest na 7 miejscu na Świecie wśród najbardziej dbających o zrównoważony rozwój Wam nie pasuje https://moxiefuture.com/2019/03/global-100-the-worlds-most-sustainable-companies/

Mówię oczywiście o Umicore, Chińczycy to zupełnie inna bajka...

Koncern Volkswagena też oficjalnie miał doskonałe wskaźniki spalania paliwa w swoich silnikach...do czasu.

O
Opole24

Zakład plus nowotwory w komplecie.

O
Opolanin

A jakich Wy miejsc pracy chcecie? skoro nawet firma, która jest na 7 miejscu na Świecie wśród najbardziej dbających o zrównoważony rozwój Wam nie pasuje https://moxiefuture.com/2019/03/global-100-the-worlds-most-sustainable-companies/

Mówię oczywiście o Umicore, Chińczycy to zupełnie inna bajka...

K
Ktoś

Ciekawe na jakiej podstawie burmistrz pominoł opinie RDOS w Opolu. Zaczyna się Opolszczyzna rozbudowywać w zakłady bardzo bezpieczne jak nie trzeba zasięgnąć opinii. Ciekawe dlaczego o tę inwestycję niezabigało inny kraj.

G
Gość

A bez oczyszczalni ścieków o mega restrykcyjnych normach trucizna będzie wnikać w okolice...... rejon zamieni się w umieralnie

o
obserwator

Za rok, dwa można będzie w pobliżu zakładu wybudować pawilony sanatoryjne a całe Radzikowice przemianować na Radzikowice - Zdrój)

Taka produkcja to nic innego, jak eksport brudnych przemysłów z Zachodu do innych regionów.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3