UOKiK nałożył na Aflofarm Farmacja Polska prawie 26 mln zł kary

oprac. (tik)
Pixabay.com
Reklamy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior wprowadzały konsumentów w błąd - uznał UOKiK. Suplementy diety były prezentowane tak, aby sprawiały wrażenie, że mają właściwości lecznicze. Na producenta - Aflofarm Farmacja Polska - prezes UOKiK nałożył karę prawie 26 mln zł.

Postępowanie przeciwko Aflofarm Farmacja Polska w Pabianicach wszczęto w kwietniu 2016 r. Wątpliwości Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wzbudziły reklamy suplementów diety RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior, które były emitowane w telewizji i internecie w 2015 i 2016 r.

Przeczytaj też: S jak suplementy. Czym są i czemu służą? [wideo]

"Suplementy diety nie leczą ani nie zapobiegają chorobom - są środkami spożywczymi, czyli żywnością" - zaznacza w oficjalnym komunikacie UOKiK.

Zdaniem urzędu, suplementy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior były prezentowane tak, aby sprawiały wrażenie, że mają właściwości lecznicze. Działo się tak za sprawą fabuły (występowała aktorka, której dolegliwości związane z zatokami ustąpiły po spożyciu suplementu diety), scenografii (sugerującej, że bohaterka reklamy jest lekarzem), scenariusza reklamy (można było usłyszeć m.in. „Nie odwołujemy wizyt? – Nie, zatoki już w porządku, mam RenoPuren”, pojawiały się napisy „oczyszcza zatoki”, „podnosi odporność”, „zdrowe zatoki na długo”).

Na zlecenie urzędu, TNS sprawdził, jak widzowie odbierali kwestionowane reklamy.

Czytaj również: Dlaczego suplementy diety mogą być niebezpieczne? [wideo]

- Badania potwierdziły, że konsumenci, oglądający te reklamy, byli wprowadzani w błąd. Myśleli, że reklamowane produkty mają właściwości lecznicze. A suplementy diety są żywnością. Nie leczą - mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Konsumenci nie potrafią odróżnić suplementu diety od leku, dlatego reklama musi rzetelnie informować o właściwościach produktu. Lek jest w świadomości odbiorców bardziej atrakcyjny od suplementu. Ponadto pod wpływem błędnych informacji rodzice mogli kupić dzieciom, które mają chore zatoki, RenoPuren Zatoki Junior, zamiast pójść do lekarza.

Kara za wprowadzanie konsumentów w błąd wyniosła prawie 26 mln zł. Spółka zmieniła kwestionowane przez UOKiK reklamy. Ponadto, firmaa została zobowiązana do publikacji na własny koszt oświadczeń o tym, że wprowadzała w błąd. Mają się one pojawić w telewizji Polsat, TVP 1 na Youtube, gdy decyzja będzie prawomocna.

Przeczytaj: Kosmetyki i suplementy diety zostają w aptekach

Przedsiębiorca odwołał się do sądu
- Nie zgadzamy się z decyzją UOKiK-u, który zakwestionował reklamę Renopurenu, ani tym bardziej z orzeczoną nieproporcjonalną i rażąco wysoką karą - wyjaśniał dzisiaj "Gazecie Pomorskiej" Jacek Furman, prezes zarządu Aflofarm Farmacja Polska. - Odwołaliśmy się od decyzji i sprawa zostanie rozstrzygnięta na drodze sądowej.

Jak podaje UOKiK, w toku pozostaje jeszcze postępowanie przeciwko Aflofarm Farmacja Polska, które dotyczy suplementu diety Magmisie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: UOKiK nałożył na Aflofarm Farmacja Polska prawie 26 mln zł kary - Gazeta Pomorska

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska